Erfarenhet av UV-filter?

#1 - 12 september 2007 18:44
Hej :)

För att råda bot på mina gröna svävalger införskaffades igår ett JBL uv-filter. (AquaCristal 5w)

Efter de första 24h märks ingen skillnad alls. Någon som har några erfarenheter av uv-filter i akvarium? :confused:

(Är monterat i mitt 450l malawikar)
Sangos
#2 - 13 september 2007 07:30
Tja !
Det tar ett par dygn innan du märker någon direkt skillnad.
#3 - 13 september 2007 16:00
Ett par dygn... Har gått två dygn nu. Har inte blivit bättre men det har inte heller blivit sämre. Något som ju är en förbättring i sig.
#4 - 13 september 2007 16:21
UV-filter i all ära...
Kombinera med något medel som klumpar ihop dem så att UV filtret har någe att göra.
Jag kör UV-filter till min damm och det tog flera veckor innan jag fick bort alla.
Dock så misstänker jag att min damm är betydligt större än vad ditt akvarium är stort.
#5 - 13 september 2007 16:39
firefox75 skrev:
Dock så misstänker jag att min damm är betydligt större än vad ditt akvarium är stort.
Det får vi allt hoppas ;)

Är som sagt ett 450l kar, skall göra rejält vattenbyte imorgon igen, kan uv-filtret förhindra ny uppkomst får jag vara glad för det. Någon mirakel kur är ju uppenbart inte uv-ljuset, åtminstone inte det begränsade (5w) som jag har.
#6 - 13 september 2007 16:54
Jag skulle nog satsat på ett starkare uv ljus.
19w eller någe.
Finns ju faktiskt lysrör för UV och det passar din lysramp.
#7 - 13 september 2007 18:07
19w? Låter som lampa passande för en damm. Möjligtvis 9 eller 11w
#8 - 13 september 2007 19:30
Jag har ett 20w till mitt 720 och det funkar bra.

Och det tar nån dag lr 2 så med 5w tar det nog ett par dagar om du
inte hjälper till på ngt sätt.
#9 - 14 september 2007 05:10
9-11w borde vara bättre...som det mesta inom akvarie världen så är det inte fel att ta till i överkant.
Precis som med filter och storlek på akvarium.
Med 9w och ett bra filter borde det funka kanon...
Mycket hänger på hur pass mycket vattten ditt filter kan pytsapå.
För du har väl kopplat ditt uv till filtret?
Koppla på det annars mellan insug och din pump.
#10 - 14 september 2007 06:57
Har kopplat in det enligt beskrivningen, efter utblås på pumpen (efter hela filterpacketet). Kan inte riktigt mäta effekten på pumpen, efter att jag gjorde om filtret i början på veckan får mina två pumphuvuden jobba lite hårdare och det är inte samma hastighet på vattnet längre. Flödet genom UV-filtret är dock ett par hundra liter/timma. Dvs max vad en lampa med såpass låg effekt klarar av.

Gått 2½ dygn nu och nu börjar man märka av effekten. Skall göra rejält vattenbyte i helgen också så efter det borde det börja bli ännu större skillnad.

Sneglade på ett 11w filter men det var för stort för att jag skulle få plats med det bakom bakgrunden. Valet stod mellan 5w o 9w och det är möjligt att jag var lite för snål.
#11 - 14 september 2007 10:02
Har du inne/ytterfilter?
Menar borde det inte vara smart att koppla på uv mellan insug och pump???
Hur ska annars ditt filter kunna fånga upp alla klumpade alger från uv?
Har du uv på utblåset så renar det ju utgående vatten...men vart tar alla algklumpar vägen??? troligtvis hamnar de på botten i substratet och då blir det ju slamhävert för att få upp det mesta.
#12 - 14 september 2007 15:13
Jag har fantastiskt bra erfarenhet av UV-filter ! Se min tråd på Ciklid !

http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=56753

Jag hade värsta svävalg-soppan i mitt 960. På 3 dygn försvann alla svävalger !

Mvh/Janne
#13 - 14 september 2007 15:18
S_sund skrev:
Ett par dygn... Har gått två dygn nu. Har inte blivit bättre men det har inte heller blivit sämre. Något som ju är en förbättring i sig.

Det kommer att göra nytta ! Det är bara att vänta... :)

Mvh/Janne
#14 - 16 september 2007 18:08
Jag har fantastiskt bra erfarenhet av UV-filter ! Se min tråd på Ciklid !

Är ju den tråden som är anledningen till att jag köpte uv-filtret ifrån början! ;)
#15 - 16 september 2007 18:59
Det är bara nytta då med uv-filter....t.ex kristallklart vatten och slippa massa otrevliga alger mm. Finns det något som talar emot uv?
Om man nu inte vill köra det på ytterfiltret, så kan man väl köra det bredvid med en separat pump, t.ex bakom en BTN.
#16 - 16 september 2007 20:22
Ett

Det är rätt att koppla UV filtret efter filterpaketet. Orsak är att om det blir för mycket och för stora partiklar så sprids och bryts ljuset i reaktionskammaren så effekten blir dålig. Partiklarna skall var < 5 my brukar man säga.

två

UV-ljuset klumpar inte algerna utan den aktiva våglängden 253,7 nm skadar cellmembranen och förhindrar bland annat fortplantning hos många mikrorganismer

tre

Effekten per tidsenhet har givetvis med att göra vilken wattstyrka du har. 5 watt verkar för mig ganska lite men med tiden bör det kontrollera dina svävalger

fyra

UVC tar inte bara svävalger utan i princip de flesta mikroorganismer som passerar reaktorkammaren. Personligen tycker jag att det ger ett alldeles för sterilt vatten för en bra biologisk balans därför skulle jag personligen bara köra det när behovet finns.

MVH Lasse
#17 - 18 september 2007 17:18
Wow, svar på tal. Tack Lasse! :)
Har nu haft igång UV-lampan/filtret i 6 dagar och alla svävalger är nu borta! Tänker köra ett dygn till och sedan koppla UV till en timer och köra en begränsad tid för att se till att svävalgerna hålle sig borta- gör de det så tänker jag fortsätta att minska ner tiden med UV.

Vill helst klara mig med så lite UV som möjligt och istället återfå den biologiska balansen som jag ju lyckades tappa bort. ;)

Annons