Erfarenhet av Rovfisk från Malawi.

#1 - 17 januari 2006 00:14
Hejsan!

Jag har blivit lite smått nyfiken på Malawi från Rovfisk-gruppen. Har läst en del om dem. Men, jag är ute efter erfarenheter från er som har hållit dem ihop med andra malawi. Nyfiken på hur det fungerar för er. Ja, i princip så är jag nyfiken på allt ni har att säga om Malawis Rovfiskar.
#3 - 18 januari 2006 07:26
Du behöver ett stort akvarium!

Mitt Roviskar har varit igång sen september 2005 och det fungerar sådär just nu. Har en Macrostoma hane som är 20+ cm som har flippat ur och jagar de andra (Champsochromis & Rostratus). Har dock blivit lugnare de senaste två veckorna, vet inte varför men... Annars behöver man nästan ha ett kar extra hemma för att kunna plocka ut hanar som flippar. De kan lätt slå ihjäl sina honor och det är ju inte så kul när man äntligen fått en "fungerande" komposition.

I övrigt så är det ju maffiga firrar! :)

Bara att köra!

Mvh Erik
#5 - 18 januari 2006 10:42
[QUOTE=Erik Österlund]Du behöver ett stort akvarium!

Mitt Roviskar har varit igång sen september 2005 och det fungerar sådär just nu. Har en Macrostoma hane som är 20+ cm som har flippat ur och jagar de andra (Champsochromis & Rostratus). Har dock blivit lugnare de senaste två veckorna, vet inte varför men... Annars behöver man nästan ha ett kar extra hemma för att kunna plocka ut hanar som flippar. De kan lätt slå ihjäl sina honor och det är ju inte så kul när man äntligen fått en "fungerande" komposition.

I övrigt så är det ju maffiga firrar! :)

Bara att köra!

Mvh Erik[/QUOTE]

Det är just "slagsmål" och stress som jag är lite orolig för. Vill helst inte att övriga invånare ska råka illa ut.

I mitt fall hade jag tänkt att hitta någon Rovfisk som kan funka ihop med Cyrtocara moorii och Copadichromis borleyi. Är väl lite orolig för boleyi honorna. De blir inte så stora och tuffa.
HazelCR
#6 - 18 januari 2006 10:53
[QUOTE=Gimbo]Det är just "slagsmål" och stress som jag är lite orolig för. Vill helst inte att övriga invånare ska råka illa ut.

I mitt fall hade jag tänkt att hitta någon Rovfisk som kan funka ihop med Cyrtocara moorii och Copadichromis borleyi. Är väl lite orolig för boleyi honorna. De blir inte så stora och tuffa.[/QUOTE]

Jag har ingen större erfarenhet av Rovmalawi. Jag började dock läsa lite om dem något tidigare än du ställde iaf denna fråga.

Jag har köpt några små S. Fryeri som jag hoppas kan samsas med mina blå delfiner. Jag hoppas också att jag kan ha mina två sorters Aulonocaror i samma kar.
Man kan säga att jag försökt välja fiskar som gillar sand och förhoppningsvis hör de till de lugnare, inte så revirhävdande sorterna.
Jag hoppas också att det kommer att gå att ha någon lite större mbuna i karet t.ex L. trewavaese och kanske någon tuffare Melanochromis, ev. auratus?

Jag är på g, eftersom fiskarna är inköpta och på tillväxt. Några är vuxna, men långt ifrån alla. Men hur det kommer att gå, vet jag inte.

/Gunnar
#7 - 18 januari 2006 11:18
[QUOTE=HazelCR]Jag har ingen större erfarenhet av Rovmalawi. Jag började dock läsa lite om dem något tidigare än du ställde iaf denna fråga.

Jag har köpt några små S. Fryeri som jag hoppas kan samsas med mina blå delfiner. Jag hoppas också att jag kan ha mina två sorters Aulonocaror i samma kar.
Man kan säga att jag försökt välja fiskar som gillar sand och förhoppningsvis hör de till de lugnare, inte så revirhävdande sorterna.
Jag hoppas också att det kommer att gå att ha någon lite större mbuna i karet t.ex L. trewavaese och kanske någon tuffare Melanochromis, ev. auratus?

Jag är på g, eftersom fiskarna är inköpta och på tillväxt. Några är vuxna, men långt ifrån alla. Men hur det kommer att gå, vet jag inte.

/Gunnar[/QUOTE]

Är faktiskt lite förvånad över min Fryeri jag har. Jag trodde han skulle bli mycket tuffare än vad han är. Inte ens mot hans hona är han jobbig :) Men, kan tänka mig att det skulle bli betydligt mer stridigheter i fall det kom in en till fryeri hane.
#8 - 18 januari 2006 12:19
Problemet är ju att rovfiskar inte gömmer sig, de försöker komma undan genom sin snabbhet. Tyvärr innebär ju det i ett akvarium som inte har samma utrymme som Malawisjön att de inte kommer undan. Blir det trassel så får man helt enkelt flytta bråkstaken. Finns ju inga garantier för att det blir bättre efter det men...

Jag vill inte skrämma dig nu men lika bra att du vet från början.

Mina Rostratus får vara helt ifred, förmodligen för att de inte äter fisk - inga konkurenter om maten.

Mvh Erik
#9 - 18 januari 2006 12:23
Jodå... Det är lika bra att Ni avskrämmer mig nu. Värre om man sitter där med firrarna i akvariet och det blir strul.

Jag har tittat lite på Nimbochromis Venustus.
#10 - 18 januari 2006 12:26
Jag har haft Venustus tidigare. Kräver ju inte ngt jättekar, snygg och galet glupsk! :)

Du har inte tänkt på de större firrarna typ 30+ cm?

/Erik
#11 - 18 januari 2006 12:30
Har gärna tänkt mig väl över >30cm. Men, det som begränsar just nu är att jag bara har tillgång till ett 375L akvarie. Något större får det i så fall bli till sommaren. Ska göra om lite här hemma.
#12 - 18 januari 2006 12:42
Rekommenderar 720 liter (2meter) till +30 cm bjässar, gärna större om du får plats, de behöver ju en del svängrum.

En stor rovfisk som bara står och trycker i ett hörn är ju inte så roligt, nu utgår jag ifrån att de stora malawirovfiskarna är pelagiska (frisimmande) och inte lurar passivt i "vassen" på ett lämpligt byte.

Lycka till med fiskvalet :)
#13 - 18 januari 2006 15:01
Jodå, minst 720 blir det. Blir lite roligare då när man kan se hur de simmar runt och visar sitt beteende. Men, skulle även vara kul och ha någon som ligger och lurpassar ibland. Men, det blir nog inte så. Kommer framförallt att mata med ickelevande foder så de inte blir så aggressiva.
HazelCR
#14 - 18 januari 2006 18:52
[QUOTE=Gimbo]Är faktiskt lite förvånad över min Fryeri jag har. Jag trodde han skulle bli mycket tuffare än vad han är. Inte ens mot hans hona är han jobbig :) Men, kan tänka mig att det skulle bli betydligt mer stridigheter i fall det kom in en till fryeri hane.[/QUOTE]

Då kan du ju redan en del om Rovmalawis. Jag trodde bara du hade delfiner än så länge. :)
Jag har bara ett 660 liters d.v.s. det fattas 5 cm djup för ett fullstort 720. Jag var bra sugen på att skaffa ett gäng Dimidiochromis compressiceps, men jag avstod. Jag inbillar mig att det skule vara bättre med ett ännu större kar till dem.
Kan du få till ett ännu större kar, så är det ju ännu härligare att planera fiskar till. :)
#15 - 18 januari 2006 19:53
Vi får se vad tomten (jag) kan komma med till sommaren :) Har en tom vägg på 3m inne på mitt daotorrum. Där skulle passa perfekt med ett stort akvarie och lite rovfisk.

Någon som förresten provat att ha flera rovfiskar av olika arter? Låter lite riskabelt. Eller?
#16 - 18 januari 2006 20:18
[quote=Gimbo]Vi får se vad tomten (jag) kan komma med till sommaren :) Har en tom vägg på 3m inne på mitt daotorrum. Där skulle passa perfekt med ett stort akvarie och lite rovfisk.
[/quote]

Låter som en perfekt plats för ett 1125 liters kar (250x75x60) :)
#17 - 18 januari 2006 20:52
[QUOTE=Malplacerad]Låter som en perfekt plats för ett 1125 liters kar (250x75x60) :)[/QUOTE]

Skulle sitta mer än fint!
#18 - 18 januari 2006 23:52
[quote=Malplacerad]Låter som en perfekt plats för ett 1125 liters kar (250x75x60) :)[/quote]

fattas en halvmeter ;)
#19 - 19 januari 2006 00:27
Får väl stå ut med 25cm tomrum på båda sidor :) Attans :D
#20 - 19 januari 2006 13:18
Innan du bestämmer dig och beställer ett kar på 2,5 meter så kolla noggrant att du kommer få in det i bostaden genom dörrar osv. Var riktigt nära att mitt projekt gick i stöpet. Hade nog knappt gått att få in ett bibelblad mellan väggen i trapphuset och karet när vi baxade in det. Väger ju 250 tomt så det är inget man bollar runt på två man direkt...

Mvh Erik
#21 - 19 januari 2006 14:27
väljer man att köpa ett helglas kan man ju bära in det i delar och sätta ihop på plats.
#22 - 19 januari 2006 14:52
Ja visst men det beror ju på hur man bor, om man har barn eller andra djur. Sillikonet luktar ju en smula...
#23 - 19 januari 2006 15:07
har aldrig använt akvariesilikon bara "standardsilikon" och packningsilikon och ingen av dom lukta nämvärt mycke.

men det bästa är nog att göra det sommartid så man kan vädra utan att behöva köpa termoställ till fiskarna ;)
#24 - 19 januari 2006 16:26
Satt och tänkte på det. Men, det går ganska så fint förutom att det väger :) Jag bor på bottenplan med en uteplats på baksidan. Man kommer direkt in i vardagsrummet. Och där finns det svängrum för att svänga in det i "kontoret". Hade det varit min förra lägenhet hade det varit kört.

Annons