Erfarenhet av pH-buffert?

#1 - 2 maj 2006 09:42
Jag funderar på att börja använda ph-bufftert för att få ner mitt runt 8 pH-iga kranvatten till ett mer allsidigt 7 pH-igt vatten. Är det någon som har erfarenhet av detta? Ger det ett stabilt pH eller måste man kalibrera det hela tiden? Är det drygt?
#2 - 2 maj 2006 09:53
Har läst att man får förhöjda fosfatvärden efter en tids användning..
#3 - 3 maj 2006 00:45
[quote=sunkan aspidoras]Har läst att man får förhöjda fosfatvärden efter en tids användning..[/quote]

om man använder fosfatbaserad syra ja.

Barr, till att börja med vad har du för kh ?
har du högt kh kan det i längden va billigare med ro-vatten.
eller om det är ett litet akvarie, batterivatten för att sänka kh.
även ta bort sånt som snäckskal och kalkhaltiga stenar då det höjer kh och ph.
#4 - 3 maj 2006 19:46
Hmm... Jag har aldrig testat kh-värdet på mitt vatten, det tänkte jag fixa iom att jag börjar trixa med vattnet. RO-har jag tillgång till, så att sänka kh om det är högt blir nog inget större problem. Men jag är inte riktigt med på hur du tänker, menar du att man ska sänka kh så att pH-bufferten tar bättre eller går pH ner automatiskt om man sänker kH? Förvisso lär pH går ner om man använder ro-vatten, men visst blir det instabilt om man inte har en bra buffertförmåga?
#5 - 3 maj 2006 20:46
säg att du har kh 10 då kan du köra hälften ro-vatten hälften kranvatten och då får du kh5 istället och lägre ph tror allt du får också men med lägre kh krävs det även mindre kemikalier för att sänka ph.

har kh 2.7-3.3 ur kran och är värdemässigt stabilt men långsamt sjunkande för mej.
#6 - 3 maj 2006 21:28
Ok, men säg att jag använder ro-vatten och får ner kh till en lämplig nivå, är ph-buffert då en enkel och inte allt för kostsam lösning för att hålla ph-värdet stabilt på en önskad nivå? Skulle man kunna köra med 100% ro-vatten och en mängd ph-buffert, eller måste man tillsätta olika viktiga salter och spårämnen som försvinner från kranvattnet? Finns sådana saltersättningar att köpa?
#7 - 3 maj 2006 21:39
Jag använder Amtra Trop för att få ett stabilt pH på 6.5 och jag tycker att den funkar bra.

Förut använde jag Waterlife's pH 6.5 buffer, men den var fosfatbaserad så jag fick väldigt höga fosfathalter.
#8 - 3 maj 2006 22:13
köra med enbart ro-vatten är int ebra för fiskarna då det finns saltr och mineraler i vattnet fiskarna behöver.
det ska dock finnas nåt salt man kan köpa för att göra rovatten bättre.

ett enkelt sätt att sänka ph är om du har plats för en vattentunna och kan förbereda vattnet genom att fylla tunnan med vatten och ner med torv och låta det stå tills vattnet håller bra ph och då göra vattenbyte.
dock kan torv färga vattnet en del.
#9 - 3 maj 2006 22:22
Barr, du kan ju kolla med ditt lokala vattenverk vad kh ligger på.
#10 - 4 maj 2006 10:01
Vattenverket har troligtvis inte en aning om vad kh är. Fråga efter alkaliniteten i mg/l, så skall jag rota fram konverteringsfaktorn.
MVH
Magnus
#11 - 21 maj 2006 23:10
KH i tyska grader = 0,056 av alkaniteten i mg/l som kalciumkarbonat
KH i tyska grader = 2,8 gånger totalalkaniteten uttrykt som meq/l
#12 - 21 maj 2006 23:50
[QUOTE=Barr]Ok, men säg att jag använder ro-vatten och får ner kh till en lämplig nivå, är ph-buffert då en enkel och inte allt för kostsam lösning för att hålla ph-värdet stabilt på en önskad nivå? [/QUOTE]

KH, karbonathårdhet, är ett mått på _en_ sorts buffert. En vätekarbonat buffert, det vi vanligen har i vattnet, buffrar mot 8.3. Det finns oxå fostfat, borat och lite annat.

http://en.wikipedia.org/wiki/Buffer_solution

Är teoretiskt men längst ner på sidan finns en tabell över hur man skapar en fosfat-citrosyra buffert. Olika blandningar buffrat mot olika pH.

När du köper en "färdig" buffert vet du bara vilket pH den buffrar mot, inte hur bra den gör det eller hur den interagerar med ditt kranvatten. Min personliga åsikt är att det är väldigt oekonomiskt att köpa dyra färdiga buffert vätskor som jag dessutom inte vet vad de egentligen är. Jag har klarat mig med karbonat/askorbinsyra för alla pH regleringar. Då har jag inte kört svartvatten eller andra låg pH biotoper, där lite andra regler gäller.

Om du har ett starkt karbonat buffrat kranvatten, dvs med högt KH, är det bli dyrt att "slåss" med det mha dyra preparat.

Annons