[QUOTE=Barr]Ok, men säg att jag använder ro-vatten och får ner kh till en lämplig nivå, är ph-buffert då en enkel och inte allt för kostsam lösning för att hålla ph-värdet stabilt på en önskad nivå? [/QUOTE]
KH, karbonathårdhet, är ett mått på _en_ sorts buffert. En vätekarbonat buffert, det vi vanligen har i vattnet, buffrar mot 8.3. Det finns oxå fostfat, borat och lite annat.
http://en.wikipedia.org/wiki/Buffer_solution
Är teoretiskt men längst ner på sidan finns en tabell över hur man skapar en fosfat-citrosyra buffert. Olika blandningar buffrat mot olika pH.
När du köper en "färdig" buffert vet du bara vilket pH den buffrar mot, inte hur bra den gör det eller hur den interagerar med ditt kranvatten. Min personliga åsikt är att det är väldigt oekonomiskt att köpa dyra färdiga buffert vätskor som jag dessutom inte vet vad de egentligen är. Jag har klarat mig med karbonat/askorbinsyra för alla pH regleringar. Då har jag inte kört svartvatten eller andra låg pH biotoper, där lite andra regler gäller.
Om du har ett starkt karbonat buffrat kranvatten, dvs med högt KH, är det bli dyrt att "slåss" med det mha dyra preparat.