Fiskarna ser ut att må bra men det vore ändå kul att höra om det är någon som vet mer om vilka förhållanden de föredrar. Är det någon som lyckats få dessa fiskar att leka? Dela med er av era erfarenheter...!
En liten bild:
Inka skrev:Jag har EN som jag fick gratis för att den liksom bara hade råkat komma med ett gäng fiskar av annan sort. Den har klarat sig bra men jag håller på att bli tokig över att inte få tag i dessa fiskar. Finns dom verkligen ingenstans?
Bowman skrev:Det är väl bara att be sin affär att plocka hem från grossist?
Salta Katten skrev:Nej!
Det har jag gjort massor av gånger men de finns ju inte hos grossist heller! De står med på listorna och affärerna beställer, men får aldrig några. Jag har också letat i ett halvår...:(
Bowman skrev:Nej det är nog spökfiskar då...
Jaja, i vilket fall som helst så borde det funka även om det just för dig blivit tjall på linjen ett par gånger tydligen då..
TinaM skrev:Det funkar ju inte för mig heller. Har bett diverse akvarieaffäret att ta hem dessa men deras leverantörer har dem inte. Imazo har dem inte heller.
Ja, så nog är det spökfiskar som det verkar.:(
Kanske du Bowman kan tipsa oss kubotaisugna om var vi kan hitta dem?:)
Bowman skrev:Jag menar, stod det att dom fanns i listor, blev beställda osv, men dom dök aldrig upp, hade dom väl tagit slut.
Vill man ha tag på dom får man väl kontakta dessa gäckande grossister igen. eller motsv.
Förövrigt så tror jag tror du vet att jag är en sketen nybörjare, så nej. Mina råd är pålästa, inte egenupplevda. Så jag har inga hemliga fiskkanaler direkt nej. ;)
Salta Katten skrev:De har "varit slut" länge verkar det som. Köpte mina i somras och sedan dess har jag varit i kontakt med Zookompaniet ganska många gånger för att se om de fått in nya. "Japp, vi har beställt såna och får leverans i slutet på veckan" säger expediten varenda gång, när jag åker dit och kollar, nä, de har inte fått några den veckan heller. Nu har jag börjat tjata nere på Zoomässan också, de finns på listan ibland, beställs, inga kubotaier i leveransen... :( Tråkigt. Mina fem skulle behöva lite sällskap. Borde inte grossisterna nöja sig med att sätta upp sånt på listan som de vet att de har?
Fasen vad synd att du inte har några hemliga fisklangarkanaler då, Bowman! Skulle behövt lite såna.;):d Detta är inte den enda sorten jag är på jakt efter just nu nämligen...
Har sett att Åleds har, enligt deras hemsida i alla fall. Säljer de bara fisk i sin egna butik eller kan de "grossista" lite tro? Någon som vet?
Salta Katten skrev:Tack! Jag tror Åleds odlar själva. De har i alla fall odlat dem någon gång.
De är inte särskilt dyra, 25:- st ungefär. Men jag har faktiskt svårt att tro att affärsfolket står och ljuger när de säger att de beställt, dessutom har jag inte sagt till dem hur många jag vill ha. Och det måste ju finnas fler som vill ha så fina fiskar![:o]
Jo, man kanske skulle ringa och höra sig för... Bra idé!
Bowman skrev:Åleds borde väl med ha en grossist? Kolla vilka dom köper ifrån, och be sen dina lite mer lokala förmågor plocka hem därifrån?
TinaM skrev:Var har du läst att de är lättodlade?:confused:
Jag är ute efter 50-100 st.
Inka skrev:Halleluja! Ett års väntan är över! I fredags flyttade 20 stycken in i ett av mina kar!
MagicFingers skrev:fan, gick du till Linköping och hem på 1 år.. det var inte illa ;)
TinaM skrev:Finns det någon som kan tänka sig transportera dessa firrar till Uppsala :)från var de nu finns, Täby eller Åleds, mot ersättning givetvis.
Cinapuff skrev:Såg att du hittat dina fiskar nu, grattis!
Annars kan jag tipsa om att Åleds skickar till Arlanda för rimlig fraktkostnad (minns inte riktigt vad det rörde sig om, men det lät helt ok i mina öron)!
TinaM skrev:Lägger upp några bilder på nykomlingarna - kvaliteten lämnar en del att önska, men det är ju syftet som räknas!:d
Salta Katten skrev:Hur många har du?
TinaM skrev:Det blev ca 50. Jag tog alla de hade fått in.:D En okänd räka följde med. Den släppte jag in i mitt 720. Det är inte en körsbär men jag vet inte vad den är.:confused:
oaken skrev:Precis. De blir lätt över 3 cm. Dessutom är de ganska revirhävdande när de har gått in sig enligt min erfarenhet.
Salta Katten skrev:50 stycken, härligt!:d Då förstår jag att de tar lite plats! Visst är de fina?
Posta bild på räkan i skaldjursforumet, där kanske finns någon som kan se vad det är?
TinaM skrev:
Men kubotaierna räknas ju som en svår fisk. Vad är det som gör dem svåra?:confused:
Akvariehobby här i Uppsala tog hem ett 60-tal kubotaier för några dagar sedan och så dog de alla i princip över en natt.:confused: Enligt personalen fick de vita prick sjukan.
Jag frågade Akvarielagret om deras firrar var viltfångade eller svenskuppfödda men de visste inte säkert. Borde inte en akvarieaffär veta detta? Det kan ju ha stor betydelse för hur man introducerar sin fisk till nytt foder och rörelse runt karet?:confused:
oaken skrev:Det är inte en svår fisk, och jag har aldrig hört någon påstå det heller. Och de skulle knappast dö av vita prick över en natt.
Sen om de är VF eller inte spelar nog mindre roll då de inte är så ömtåliga.
Här kan du för övrigt se en bild på dem (och andra fiskar) i deras naturliga biotop:
http://www.petfrd.com/forum/showthread.php?t=23521&highlight=microrasbora+kubotai
TinaM skrev:
Jag frågade Akvarielagret om deras firrar var viltfångade eller svenskuppfödda men de visste inte säkert. Borde inte en akvarieaffär veta detta? Det kan ju ha stor betydelse för hur man introducerar sin fisk till nytt foder och rörelse runt karet?:confused:
TinaM skrev:En liten uppdatering på mina små gröna som jag haft i ca 4 månader.
Efter två månader från köpet avlivade jag en som blev mager och började simma dåligt. En vecka senare var det samma visa med en annan och ytterligare en vecka senare en tredje. Symptomen var de samma - fisken magrar av och får svårt att simma. Någon här skrev om att hon/han haft samma problem.
De resterande verkar må prima och har även lekt i mitt 720 nyligen, i javamossan.:) Det blev dock inga yngel av dessa, då de är snabba på att käka upp vad de producerat och rödmunnarna är givetvis ivriga att hjälpa till med rensningen.
Det är underbara fiskar som har en massa hyss för sig, så jag funderar på allvar om jag inte skulle göra ett odlingsförsök.[:o]
De går också finfint ihop med mina rödmunnar och kardinaltetror.
Azur skrev:Har bytt namn och heter numer Microdevario kubotai.
http://www.fishbase.gr/Summary/SpeciesSummary.php?id=58581
De är nära släkt med danios, men inte med rasboror.
myslas skrev:Så de blir så pass stora ändå? Tänkte ha ett gäng i en räkvas på ungefär 20 liter, men det bör väl funka?
TinaM skrev:Tackar för infon. Men på denna sida står det också:
Max. size: 1.9 cm
Mina har väl inte läst den infon för de är ca 3 cm stora nu.:confused:
Azur skrev:Storleksuppgiften kommer ifrån den grupp fiskar som arten beskrevs från, så det är inte säkert den inte kan bli större. Dessutom är det standardlängd, dvs minus stjärtfena, och du överskattar nästan säkert fiskens storlek - man gör nästan alltid det pga att vattnet och glaset bryter ljuset annorlunda än luft.
Om du tar upp en fisk och med ett skjutmått mäter från nosspets till basen av stjärtfenan visar det sig nog att din fisk inte är mycket större än 2 cm.
TinaM skrev:Jag tror tyvärr att det inte är en bra idé att ha kubotaier i den lilla räkvasen. Kubotaien är en livlig stimfisk som behöver ytor att röra sig på.
Det finns stunder då jag tycker att mitt 720 liters är för liten för dem.