Erfarenhet av L-200 och L-047?

#1 - 3 maj 2004 13:58
Är det nån här på Zoopet som har nåt gott att säga om dessa två malar? Har iaf köpt en av varje idag! ;-)
#2 - 3 maj 2004 14:49
Har en L200 och är riktigt nöjd med den.
Förutom att den är en mycket bra algätare så är den är mycket aktiv och ofta synlig.
#3 - 3 maj 2004 15:07
Hej Emil!
Har du haft fisken länge? Växer de som "vanliga" ancistrusar ungefär? Hur stor e´din?
#4 - 3 maj 2004 15:15
Hej!
Vi har två st L-200. Den ena har vi haft i ett år och den är väl ca 9 cm och den nya lilla är ca 5 cm. De växer nog lite mera än en Ancistrus, de kommer ju att bli dubbelt så stora, minst...
De är väldigt trevliga och aktiva malar som är rejält oblyga. Den större är ordentligt tuff mot de andra malarna och låter inte dem komma i närheten av "hennes" matbit.
#5 - 3 maj 2004 15:17
Kring 5cm är den och ganska nyköpt.
#6 - 3 maj 2004 15:26
Hej på dig också Nanc!
Jag tittade på mnätet efter L-200 och hittade att det fanns 2st olika. Hifin och den"vanliga"! vilken har ni? Och förästen: Äter de nåt särskillt eller är de som De andra malarna? tabletter,gurka osv
#7 - 3 maj 2004 15:38
Ursprungligen skickat av Pelle__k

Äter de nåt särskillt eller är de som De andra malarna? tabletter,gurka osv

Yep, min gillade squash i alla fall:
http://www.lindersson.se/images/Akvarium/L200.jpg
En mycket läcker mal, som inte är så blyg!
#8 - 3 maj 2004 15:42
Jäklar vilken läcker bild,Anders! (förlåt,kraftutrycket)

Ingen som har en L047? Den är ju som en L177 men utan prickar! Skulle egentligen vilja ha en sån men kunde inte låta bli....Typiskt impulsköp
#9 - 3 maj 2004 16:15
Pelle_k : Ingen aning om det är en hifin, men den ser exakt likadan ut som Anders firre fast med en lite mer "hajlik" ryggfena.
#10 - 3 maj 2004 16:29
Våra är inte hifin vad jag vet, du kan ju kolla bilder på den äldre på min zoon.
Hon, vi kallar henne Gullan, älskar zuccini... det ser jättekul ut när hon ska försvara skivan mot alla andra malar... hon sätter munnen på mitten och snurrar runt med baken... som en grön propeller... :-) Ärtor gillar hon också... och corydorastabletter föredrar hon före algtabletterna... för att inte tala om räkmix... Som du förstår så käkar hon det mesta. Den lilla nya är lite mera försiktig och håller sig till algtabletter ännu....
#11 - 3 maj 2004 16:52
Hur ofta och hur många tabletter lägger ni i? Det börjar ju bli några stycken nu...(malar alltså)
Nanc! Fina bilder! Gullan var en kvinna med grace!!!!det må jag säga
#12 - 3 maj 2004 16:55
Shadodawn! Grattis,du har en Hifin! Det är just den spettsigare ryggfenan som kännetecknar just Hifin!
#13 - 3 maj 2004 17:39
Jag slänger i 3 alg och en cory tablett per kväll... men jag har ju en hel del malar också... 8 sugisar och 13 corys... Jag bryter tabletterna i flera bitar för att alla ska få en chans... och så kommer det ner lite annat käk.... räkmix t ex...
#14 - 3 maj 2004 18:16
Nanc!
eftersom det var jag som startade denna tråden tar jag mig friheten att fråga nåt som inte har med L200 el.L047 att göra!
Dina L134,var det vita mer "gult" när de var små? såg såna idag men kanten mellan färgerna var ganska diffusa! Blir det bättre när de blir vuxna?
#15 - 3 maj 2004 18:28
Mina 134:or har sett lika ut hela tiden... jag vet att det kan vara skillnad på teckningen beroende på var de är fångade... får väl hoppas att Janne kliver in här och svarar...
Hur som helst ska du inte jämföra med bilden på den som är nästan vit... den fick gul färg efter en vecka eller så, var nog bara stressad och färglös i början... nu är bägge två gula och svarta.
#16 - 3 maj 2004 19:13
L134 får föräldrarnas teckning och färg redan efter 3-4 veckor efter frisimmandet och ser ut som miniatyrer av de vuxna men det finns några som är vita istället för gula i teckningen...jag fick ett sådant yngel i en av kullarna men det dog vid 4-5 månaders ålder, det växte också långsammare än de andra.
Jag har sett vuxna med vit grundfärg istället för gul men det är mycket ovanligt, alla malar blir bleka vid stress men då oftast gråvit.
Sedan finn en variant utav L134 som fångas i en biflod till Tapajós som har tunnare linjer och ser diffus ut utan skarpa kontraster men samma grundfärger, vet att dessa har importerats 1 gång under förra hösten och är nog den enda sändningen som nått Sverige.

Mvh Janne
#17 - 3 maj 2004 19:27
Hittade en bild på L-135 och den var ju ganska lik 134:an! Kan det vara så att butiken säljer en 135:a som en 134:a? Blev det knepigt?
#18 - 3 maj 2004 19:51
Ursprungligen skickat av ShadowDawn

Pelle_k : Ingen aning om det är en hifin, men den ser exakt likadan ut som Anders firre fast med en lite mer "hajlik" ryggfena.

Min var en "hifin", men det syntes inte förän den spännde ut ryggfenan. Mycket läcker fena!
#19 - 3 maj 2004 19:52
L135 kallas även worm line peckoltia, visserligen har de samma grundfärger men som namnet antyder så har de även en massa tunna slingriga linjer på huvudet och ser helt annorlunda ut än L134, dessa kommer från Rio negro och om inte butiken har blandat dessa två i sitt kar så borde det vara omöjligt att finna en L135'a bland L134.

Mvh Janne
#20 - 3 maj 2004 20:07
Kolla på fiskarna längst ner på sidan så ser ni skillnaden mellan Hifin och vanlig
http://www.transfish.de/L176-200.html
#21 - 6 maj 2004 19:55
Jag köpte en L200 hifin idag. Skitsnygg!

Annons