Erfarenhet av Fjärilsfisken ?

#1 - 5 oktober 2008 15:39
Hejsan,

Får troligen ett 450 l akvarium i november, ev december, och det är tänkt att det ska befolkas av främst Diskusar, men även om jag kanske ska ha någon stimmfisk som Kardinaler eller liknande.
Håller även på att läsa ännu mer, om Skalarer och Diskus fungerar eller ej, hört så otroligt mycket olika.
Men iallafall, tänkte höra om någon har erfarenheter av Fjärilsfiskar?
Såg sånna på BrommaZoo, läste även här på zoopets artbeskrivning, men hur aggressiva är dom?
Skulle dom ge sig på Diskusar eller mindre fiskar, eller håller den sig mest vid ytan?

Tacksam för svar, varesig man bara ägt/äger en själv utan också om man bara hört ;)
#2 - 5 oktober 2008 19:10
Införskaffade en fjärilsfisk nyligen och jag har mest sett en stillastående mupp vid vattenytan. När han får mjöllarver så vaknar han dock och sväljer hela (ett ganska ustigt mål mat för den munnen). Det jag försöker säga är att ha inte fiskar i storleken Kardinaltetra eller tetror i samma kar, dom kommer att bli mat direkt. Däremot så har jag en grupp vuxna Platy och dom ger han sej inte på (honorna är fel för bred om magen gissar jag).
Hoppas det hjälper...PS, jävligt cool fisk by the way...när han inte ligger helt stilla så folk tror att han e död;)
#3 - 5 oktober 2008 19:40
Okej tack! :D
Kanske ska satsa på Kongotetra annars.. Blir inte dom lite större?!
Troru den skulle äta upp små [COLOR=black][FONT=Arial]Corydoras[/FONT][/COLOR][COLOR=black][FONT=Arial] schwartzi också? :p[/FONT][/COLOR]

Annons