Erfarenhet av Dvärgkulfisk någon?

#1 - 30 juli 2005 08:37
Var inne på zoo igår och där hade de dvärg-kulfiskar (Tetraodon)!

Helt underbart söta, ljust gula, nu bara ca 1 cm små med pyttesmå fladdrande "vingar" bakom gälarna och jättestora valpögon! Blev ju såklart jättesugen på en, men frågan är ju hur stora de blir? Och om de går att ha ihop med "vanliga" fiskar? Hittar ingen artbeskrivning på dem, vore kul om det är nå´n som vet lite om dem. :) Kanske gäller samma för dem som för den Gröna kulfisken...?
#2 - 30 juli 2005 09:00
Har sökt här på forumet samt googlat lite och har fått svar på mina frågor känner jag *ähhm, pinsamt* :o
Blir nog ett litet gäng Kulor till det nya, hoppas bara de inte knaprar i sig Amanoräkorna... Och att inte Praktbotiorna gör middag av dem!
Måste bara säga igen att de var de mest bedårande, underbaraste fiskar jag sett! *Helsåld*
#3 - 30 juli 2005 17:32
om du har några länkar angående dom så skulle ja inte bli lessen om du kunde posta dom :)

såg dvärgkulfisk förrförra gången ja va i zoobutiken och skulle va nåt att ha när ja får köpt ett andra akvarium.
#4 - 30 juli 2005 18:00
Du behöver troligen inte bekymra dig över räkorna. Iom att kulisarna inte blir mer än 2,5 cm så är det ingen större fara. Vi har själva 4 dvärgar med 1 amano och 2 körsbärsräkor. Jag var lite orolig över körsbären i början då de är himla små, men de små kulisarna bryr sig inte alls :) De är bara ute efter sina röda mygglarver (det har varit 'nackdelen' för vår del. Jag vill egentligen inte mata dem med röda mygg, men de vägrar äta något annat)

De är verkligen bedårande dock. Tigger som bara den och 'leker' med en :)

p.s Raven, www.dwarfpuffers.com är en jättebra site.
#5 - 30 juli 2005 18:31
tack för länken ska kolla på den sen
#6 - 30 juli 2005 20:36
Äter dvärg tetraodon också sniglar som dom vanliga tetraodon kulfiskarna.
#7 - 30 juli 2005 20:40
Kunde ju inte låta bli att köpa fyra stycken förut! Dock verkade det som att Koppartetrorna trodde att jag fixat hämtmat till dem, men de gav sig efter ett tag när de fattat att så inte var fallet!
De verkar hemskt snälla och lugna de små liven, inte alls lättskrämda eller skygga. De sa på zoo att de handmatar dem med röda mygg varje dag (!), så jag får väl våga göra det jag med. Prövade med annan frysmat och frystorkade dafnier, men det föll dem inte i smaken tyvärr...
Raven, jag är urdålig på data och vet inte hur man länkar, men jag sökte på forumet på dvärgkulfisk och hittade lite länkar den vägen. Och även om ditt kar är litet kan du säkert ha ett par stycken däri för de är verkligen pyttesmå! Inte dyra heller, betalade 39 kronor/styck, tycker jag appselut de är värda! :)
#8 - 30 juli 2005 20:45
[QUOTE=aqua J]Och även om ditt kar är litet kan du säkert ha ett par stycken däri för de är verkligen pyttesmå! Inte dyra heller, betalade 39 kronor/styck, tycker jag appselut de är värda! :)[/QUOTE]

tveksam till att stoppa i mer fisk i karet.
har redan 2 platy 5 kardinaltetror och 3-4 körsbärsräkor och vill inte avliva fisk bara får att jag för tillfället vill ha nån annan art.
men när ja får köpt ett andra akvarium så :)
#9 - 30 juli 2005 20:50
Ja då var det lite trångt är klart! Trodde du bara hade Kardinaler och ett par räkor, man går ju miste om nyförvärven nu när du ändrat din signatur ju! [:D]
#10 - 30 juli 2005 21:18
platyna kom in efter att 3 kardinaltetror dog och platyna passar fint i karet.
kardinaltetrorna är mycket tuffare nu.

haha om du kan få admin att höja antalet bokstäver man kan ha i en signatur så kan jag inkludera va ja har i min signatur igen ;)

läst lite om dvärgkulfisk och räkor funkar ända tills dom smakar på dom och upptäcker att dom är goda.
funkar inte med en del fiskar och ska inte hållas tätt då blir dom aggressiva.
skitar ner MYCKET i akvariet.
#11 - 30 juli 2005 21:59
Ja, jag såg det i Mayweed´s länk...svälj... Undrar hur fasen jag ska kunna mata dem med röda mygg utan att resten av befiskningen snor allt??! Kanske de svälter ihjäl för mig :eek:! För försöka lösa detta alltså...
Ska ju flytta om 2 månader och då stuva om lite i karen och kanske byta in en del, hoppas de överlever så pass länge så ska jag nog kunna ordna ett lugnare place åt dem.
#12 - 30 juli 2005 22:57
[QUOTE=rent vatten]Äter dvärg tetraodon också sniglar som dom vanliga tetraodon kulfiskarna.[/QUOTE]

Jupps, dom äter sniglar. Men dom behöver inte göra det till skillnad från andra kulfiskar som behöver slipa tänderna, utan det är mer en bonus för deras del.

det är rätt kul att se hur de 'jagar' dock.
#13 - 30 juli 2005 23:03
Verkar variera en hel del hur tätt man kan hålla dom. Vi har 4 i ett 20 l akvarium (ja, litet, men tills vi får ett 54 l till får de hålla sig.. :/) och de har inte bråkat alls och det är 2 hannar/2 honor, finns dock inga garantier, så jag fortsätter gå på sambon om att skaffa ett till akvarium :) (lite lustigt att det är jag som vill ha mer, då det var han som fick in mig på intresset ;) )

Skitiga är de, men om man bara slamsuger hyfsat så är det inga problem. Vi har ett ganska dåligt filter, och de trivs utmärkt, om än aningen trångbodda.

Tror inte du behöver oroa dig för att de ska svälta ihjäl - de är rätt snabba på sina mygglarver ;)
#14 - 30 juli 2005 23:03
AquaJ kan ju prova å mata med pincett.
välj en i plast då så den inte skadas av metall.
annars kan det gå att mata med fingrarna.

undrar hur lyckat skulle det va att ha ett akvarium med biltema blästersand och ett innerfilter som blåser runt skiten tills det hamnar i filtret.
behöver man fortfarande slamsuga då ?
#15 - 31 juli 2005 07:11
Risken är väl att det ser ut som en sandstorm i Sahara! :D
Bra tips med pincetten! Jag är lite töntig när det gäller att ha närkontakt med fiskarna, tycker de gör sig jäääättebra innanför glas och ram, får nästan panik när de hoppar ur, nafsar på armarna osv... :o
#16 - 31 juli 2005 14:02
[QUOTE=aqua J]Risken är väl att det ser ut som en sandstorm i Sahara! :D[/QUOTE]

nja nu tänkte ja på typ 150-200L/H inte 1200L/H haha tror inte fiskarna skulle uppskatta å åka runt å runt år runt å runt i karet haha

själv har ja inga problem å stoppa ner händerna i mitt kar men mina fiskar har ju små munnar men det kan kännas en hel de när en amanoräka kryper upp på baksidan handen.

klädnypa i trä skulle gå också i nödfall
#17 - 9 april 2009 15:52
Hej!
Jag köpte en sån här gullig fisk för ca 4 -5 månader sedan, dom är ju suveräna snäckätare då mina snäckor försvann efter bara nåt dygn med endast en enda liten dvärgkulfisk...men....jag skaffade en kampfisk för en månad sen och den käkar på hans fenor och är jätteelak mot han, så han har fått flytta till ett annat kar......trodde den var snäll, men men, ville bara tala om att den kan vara aggressiv...iaf min är det
#18 - 22 april 2009 09:07
Roligt att läsa den här tråden, är själv sugen på att skaffa dvärgkulfisk. Har just köpt ett 60l akvarie så kanske får flytta in några sånna där. Tror ni att dom skulle fungera tillsammans med Endlers guppy?
#19 - 16 juli 2009 15:37
Jag köpte precis dvärgkulfisk också, och i affären hade de bitit väldigt mycket i en kampfiskhane så att den var helt mörbultad. De jagade också kardinaltetror rejält och nafsade i deras små stjärtfenor.
Det bör då vara uteslutet att ha en i ett yngelkar då alltså?
#20 - 17 juli 2009 20:04
ja, att ha dem i ett yngelkar är inte att rekommendera... de gillar att nafsa fenor och yngel hinner inte undan... det bästa är att ha dem i ett artakvarium med god tillgång till planarier ("kanelbullesnäckor")
#21 - 17 juli 2009 22:06
Jag har fortfarande inte märkt av någon aggressivitet, är de inte lite för långsamma för att hinna nafsa andra fiskar i fenorna? I ett stor kar iaf.
#22 - 26 juli 2009 15:01
Då är det alltså uteslutet att ha dem tillsammans med guppies? :(
#23 - 27 juli 2009 18:00
Nja, jag har nu haft tre dvärgkulfiskar tillsammans med bland annat guppies i drygt en vecka, och det har inte varit några som helst problem.
Man får ha i åtanke att dvärgkulfisken är liten och inte är så värst snabb. Är det då ett stort kar så är det lätt för andra fiskar att fly eller hålla sig undan. Men jag kan tänka mig att om man har ett mindre kar så kan det bli problem, för visst är de lite lekfulla och lurar på andra fiskar ibland.

Nu har jag dem till och med tillsammans med yngel som inte är mer än 1,5 centimeter, och det går hur bra som helst.
Bilagor:
#24 - 28 juli 2009 21:11
Annalill skrev:
Roligt att läsa den här tråden, är själv sugen på att skaffa dvärgkulfisk. Har just köpt ett 60l akvarie så kanske får flytta in några sånna där. Tror ni att dom skulle fungera tillsammans med Endlers guppy?

Det går.(men reckomenderas inte av mig (Endlers odlare))

Annons