Erfarenhet av Dvärg giraffnos mal.

#1 - 16 maj 2009 16:23
Hej undrar om någon har erfarenhet av Dvärg giraffnos mal(Anaspidoglanis Macrostoma)?
Läste något om att den äter småfisk osv har någon erfarenhet om den är mycket rovfiskaktig eller hur stora byten den tar eller om den t.o.m kan vara fredlig i ett stort kar och som ensam individ.
Även annan erfarenhet motages gärna skriv vad som först kommer fram för er.
Hur många här har haft en sån läste också att det var svår att få tag i?
Hur stora har nin haft?
[ATTACH]19752[/ATTACH]
#2 - 16 maj 2009 16:32
Jag hade så´na för några år se´n, men hade inte kvar dem så länge. De var väl ca 10 cm (tror de ska bli runt 20 cm), och jag uppfattade dem som fredliga, de simmade mest runt och sög in sand i munnen, och sprutade ut den genom gälarna, om jag minns rätt.

I tråden där du frågar vilken mal det är, har jag länkat till en bild på en av dem jag hade.
#3 - 16 maj 2009 16:47
Som jag kommit fram till så är det den sortens fisk som du länkade till, kan det möjligtvis vara så att din på bilden var en hona och min en hane, tycker att det jag sett på bilder och läst att det kan vara så hanarna ska vara mörkare.
Tack för infon, har du mer erfarenhet, läste varningstext att man inte ska ha dom i sällskapskar för att dom äter småfisk[:o]
#4 - 16 maj 2009 16:50
Tja, jag tror nog man kan ha dem i sällskapskar, så länge inte de andra fiskarna är för små :)

Och det med könet och färgerna vet jag inte, men färgerna kan ju skilja på grund av storlek och ålder också.
#5 - 16 maj 2009 18:09
Ja frågan är ju vad som är för smått och lagomstort för den att äta.
Den verkar ivarjefall hålla sig på botten med pakistanierna men så vet man ju inte vad den gör på natten heller när det är släckt.
#6 - 16 maj 2009 18:35
De verkar gilla att filtrera sanden efter så´nt som är ätbart, så de tar nog inte särskilt stora fiskar, några cm kanske.
#7 - 16 maj 2009 19:09
Det ser häftigt ut när det sprutar ut genom gälarna.;)
#8 - 16 maj 2009 19:55
solis skrev:
Det ser häftigt ut när det sprutar ut genom gälarna.;)

Ja, om man har riktigt fin sand så blir det nog en sandfontän ;)
#9 - 16 maj 2009 20:58
Det hade varit ännu häftigare att se, jag blev impad bara pansarmalarna i sandkaret sprutade sand genom gälarna så tanken på att giraffnosen skulle göra det hade varit väldigt imponerande:), kanske skulle den byta kar bara för att få se:D, skojar bara fast tanken finns där.
#10 - 16 maj 2009 21:04
Tja, att ha fin sand till den är nog ingen dum idé, det är nog det den föredrar, med tanke på sättet den letar mat på :) Den vill nog ha fin sand, precis som pansarmalar.
#11 - 16 maj 2009 21:10
Så är det nog men tyvärr så är sandkaret 500 liter mindre än det karet den är i nu så den hade nog inte trivts där. Men man kanske skulle sätta in en burk med sand i 600litare för att se vad dom pansarmalarna och giraffen gör.:)
#12 - 16 maj 2009 21:58
Ja, så kan du göra :)

Vad tycks om den minskade kompisröstningen då? :p
#13 - 16 maj 2009 22:06
Det hade varit bättre om ingen kompisröstade utan att alla röstade på den låten som dom verklligen tycker om, men smaken är som baken som sagt. :) Har bara lyssnat den sista timmen men ska in och titta på det sista nu.
ps min man somnade ifrån det.
#14 - 16 maj 2009 22:19
solis skrev:
Det hade varit bättre om ingen kompisröstade utan att alla röstade på den låten som dom verklligen tycker om, men smaken är som baken som sagt. :) Har bara lyssnat den sista timmen men ska in och titta på det sista nu.

ps min man somnade ifrån det.

Ja, jag hade också somnat ifrån det om inte kompisröstningen varit så irriterande. Det är ju så uppenbart, och i år skulle de dessutom försöka minska den... Ja jösses... Nej, finns ju en annan tråd för det, tillbaka till ämnet :)

Hur mår dvärggiraffen? Om det nu är en så´n :)
#15 - 16 maj 2009 22:29
Den verkar stortrivas, den bor i en kruka och kommer fram vid matning, har bara haft den i en vecka och såg den inte först på 3 dagar men nu ser man den mer hela tiden, pakistanierna brukar klistra fast sig vid den ibland undrar varför pakistaner och praktbotierna gör så, att det ser ut som dom sitter ihop alltså, när silverhajen var med praktbotierna så såg jag flera gånger hur dom klistrade fast sig vid silverhajen som är ca 26cm lång och hur hajen försökte simma ifrån dom.
Är nästan helt säker på att det är en giraff men ska se om den kan bli mer villig att bli fotat någon dag.
#16 - 16 maj 2009 22:40
Ja, botior kan vara lite framfusiga tydligen. Vartefter giraffen växer kan du ju jämföra den med t.ex min bild, och se om den börjar likna den mer, i så fall är det nog en så´n.
#17 - 18 maj 2009 15:21
Har lyckats få lite bättre bilder på malen och på en av bilderna ser faktiskt nosen ut som en giraffnos så om det är ett tecken så borde du ju ha rätt Micke.
Är det bara du som har erfarenhet av denna fisken tro, läste att den var ovanlig men är den så ovanlig att ingen annan haft en.
[ATTACH]19834[/ATTACH]Här tycker jag att det ser ut som en giraffnos.

[ATTACH]19835[/ATTACH]

[ATTACH]19836[/ATTACH]

[ATTACH]19837[/ATTACH]
#18 - 18 maj 2009 15:22
Har förresten lagt i en låda med sand men inte sett den i där ännu men pansarmalarna stortrivs i den.
#19 - 5 juni 2009 21:48
Ser ut på bilderna som det är en "vanlig" giraffnosmal (Auchenoglanis occidentalis) som du har, macrostoman har ett mer kompakt huvud. Har haft båda arterna och tycker inte att dom är varken aggressiva eller rovgiriga, förutsatt att man inte håller dom med allt för små individer.
I alla fall, grattis till din mal. Den kommer att växa som ett ogräs och bli till en riktig personlighet i ditt kar:-)
#20 - 6 juni 2009 16:28
Tack för den infon, änsålänge tycker jag att han verkar snäll, han tetas lite med den stora guldalgätaren och pakistanierna verkar tycka om den.

Hoppas på en rolig fisk så det är bara kul isåfall.
#21 - 6 juni 2009 16:48
Kollade presis i zoopet artbeskrivningen och jag tycker nog att dvärggiraffnosmalen liknar min mer, denna har inte giraffmönstret som beskrivs heller.
men tack för erfarenheten om beteendet och förslag på vad det kunnde vara.:)

Annons