Erfarenhet av Cocoon från Aquatic Nature?

#1 - 1 augusti 2008 19:50
Hur är dessa kar? Funderar på ett Cocoon 3 på 30 x 30 x 35 cm på 31 L eller ett Cocoon 7 45 x 30 x 32 cm på 43,2 L. Jag har ingen erfarenhet av akvarium så jag vet inte om dessa kar är bra eller ej. Någon erfarenhet, bilder på färdiga kar? Vad kostar de ca?
#2 - 1 augusti 2008 21:28
har två ett 21L och 31.rätt roliga men man måste byta vatten mycket .låter rätt mycket också men bara om man är känslig .roliga att inreda mycket med växter är posetivt i dessa akvarium snyggt och väldigt bra för vattnet.och ha inte för mycket med fisk idom .lite som en lampa i mitt vardagsrum.kostar typ 1000kr .här kan du titta på mitt lilla kar.http://www.zoonen.com/forum/visadiskussion.asp?oid=1824167&fKeyword=&p=30
#3 - 2 augusti 2008 05:11
Hur mkt fisk kan du ha i det stora 31L? Kanske är 43 liters varianten ett bättre alternativ, även om den inte är lika snygg. Hur mkt är "låter en del" :)?
#4 - 2 augusti 2008 08:41
weijdo skrev:
Hur mkt fisk kan du ha i det stora 31L? Kanske är 43 liters varianten ett bättre alternativ, även om den inte är lika snygg. Hur mkt är "låter en del" :)?

det är berående på vad du ska ha i hur ofta du kommer byta vatten .10-15 max fiskar
#5 - 2 augusti 2008 09:05
Det finns en massa små trevliga arter man kan ha i 31 liter utan att byta vatten ideligen.
Fast pyttefiskar - som små rasboror, Sundadanio, Sawbwa, Dario och dvärgkulfiskar - ser man alldeles för sällan i affärerna. Det verkar som om vi akvarister är för snåla för att köpa fiskar på 2-3 cm när man kan få dubbelt så stora för samma peng.
Om du bor i Stockholmstrakten är ett besök på Södermalms akvarieaffär att rekommendera.
Kjell Fohrman
Administrator
#6 - 2 augusti 2008 09:47
Fast pyttefiskar - som små rasboror, Sundadanio, Sawbwa, Dario och dvärgkulfiskar - ser man alldeles för sällan i affärerna. Det verkar som om vi akvarister är för snåla för att köpa fiskar på 2-3 cm när man kan få dubbelt så stora för samma peng.

Fast de borde inte vara så svåra att få tag på - senast jag besökte grossisten Imazo så hade de bl.a. Boraras urophthalmoides, B. micros och Sundadanio axelrodi och de var inte speciellt dyra - fast det klart, som du skriver, om man ser till viktpriset blir de ju rejält dyra jämfört med större fiskar:p
#7 - 11 januari 2013 16:56
Jag undrar om Cocoon 7 finns hos någon svensk leverantör ?. De flesta jag sett som har Cocoon har endast upp till 6 på 31,5 liter.
Cocoon 7 på 43,2 liter har jag då inte sett överhuvudtaget
Kjell Fohrman
Administrator
#8 - 11 januari 2013 17:39
HåkanM skrev:
Jag undrar om Cocoon 7 finns hos någon svensk leverantör ?. De flesta jag sett som har Cocoon har endast upp till 6 på 31,5 liter.

Dogman (som är grossisten) har inte Cocoon i sin prislista så chansen är nog rätt liten
#9 - 11 januari 2013 18:55
HåkanM skrev:

Jag köpte två Cocoon 7 hos Akvarietjänst i Malmö i december. Om du bor i närheten så hör med dem: http://www.akvarietjanst.se/
#10 - 11 januari 2013 19:10
weijdo skrev:
Hur är dessa kar? Funderar på ett Cocoon 3 på 30 x 30 x 35 cm på 31 L eller ett Cocoon 7 45 x 30 x 32 cm på 43,2 L. Jag har ingen erfarenhet av akvarium så jag vet inte om dessa kar är bra eller ej. Någon erfarenhet, bilder på färdiga kar? Vad kostar de ca?
Personligen tycker jag cocoon ser ut som en förvaringslåda plus filtret som följer med är ju ganska blaha blaha. Skulle mycket hellre gå på fluval edge (följer med ett bra filter) eller chi som är riktigt snygga eller lite billigare aquael nano. När det gäller aquael nano så skulle jag hänga på ett aquaclear 20 ryggsäcksfilter (samma som följer med edge) så man slipper ha pumpen i karet:)

Annons