Erfarenhet av AM Tops innerfilter ??

#1 - 16 augusti 2007 16:10
Hej !

Någon som har erfarenhet av AM Tops innerfilter som PWSS säljer ??

Bra eller skit ??

Verkar bra pris på dom iaf....

Eller det kanske finns någon som har tips på innerfilter i AM Tops prisläge men bättre kvalisort.....kanske....
#2 - 16 augusti 2007 16:58
enligt pwss så har de mycket reklamationer på Am-top!
#3 - 16 augusti 2007 19:29
hmm jag har haft 2 st Am Top innerfilter AT-2000F det e ingen vidare byggkvalite har du den på diskbänken o råkar plåsa på den så ramlar den ihop men lyckas du få ner den i karet ihopsatt o sätter på den så håller den sig ihop med hjälp av suget verkar det som

visst de e billiga men de flåsar på som fan!

min bror har en AT-2000F i sitt 300liters o den rensar på bra men annars är det inge vidare att satsa på köp hellre nått dyrare
#4 - 16 augusti 2007 20:01
Tackar för infon.
#5 - 16 augusti 2007 21:16
Jag har ingen erfarenhet av deras innerfilter men däremot av deras ytterfilter. Och om sanningen ska fram så är jag inte speciellt nöjd med dem. Det tappar ganska snabbt effekten i själva pumpen och man blir tvungen att komplettera med ett extra Powerhead för att få bra cirkulation. Tråktigt! Nu blir det att lägga stålarna på mer erkända märken i framtiden.
#6 - 16 augusti 2007 21:25
Många skriver att dem tappar effekten snabbt,det är väl bra då betyder att dem suger bra och renar så det tappar effekten på utblåset.Det enda negativa jag har att säga om dem är hur kan man tillverka dem med fyra sugproppar, i ett ram akvarie är det en ren katastrof då man fär bräcka ut hela till följd att all skit hamnar i karet+utblåset sitter för långt ner då man får göra en komenterande lösnig med Pvc rör så det kommer vid ytan annars är det väl ett bra innefilter som renar bra och till ett bra pris.
#7 - 17 augusti 2007 03:05
jag har haft alla 4 modellerna, dom 2 minsta 600/800 är godkända enligt mig, dom 2 större.... nej.
#8 - 17 augusti 2007 19:56
Jag har haft två storlekar på innerfiltren men skrotat båda pga för hög ljudnivå. Tycker kvaliteten är under all kritik, iaf på de produkter jag provat.
#9 - 18 augusti 2007 16:34
jag har 3338 elle va den heter. den funkar bra.. men lite klen motor i den.. den är prisvärd om man inte har så stort krav på att den blåser på mycke
#10 - 22 mars 2010 08:07
AM Top 2000 F vs Eheim 2252

Gammal tråd, men villa bara komplettera med lite information. Impulsköpte en AT-2000F (AM Tops största innerpump) häromveckan. Den var ju så billig...

Tyckte jag hade för dålig cirkulation i 375-baljan, med en 3338 (AM Tops största ytterpump) i ena hörnet och en gammal Eheim 2015 i andra hörnet. Har mycket växter, stenar och rötter som "bromsar upp" cirkulationen i mitten av karet. Satte i pumpen och den satte onekligen fart i baljan, men inte så mycket som väntat. Faktum är att jag upplevde vattenflödet som identiskt med min gamla 2252.
Om jag får jämföra AM Top 2000F med Eheims 2252 så blir likheterna/skillnaderna följande:
Vattenflöde detsamma, trots att Eheim har 1200 l/h och AM Top 2000 l/h uppgiven kapacitet.
Ljudnivå/brum: Ungefär samma. Båda pumparna brummar/låter rätt mycket.
Effekt/Elförbrukning (uppgiven) Eheim 28 W | AM Top 35 W
Filtervolym: Ungefär detsamma. Till Eheimen finns påbyggnadssatser.
Prisskillnad: Eheim kostar minst 600 kr mer.
Kvalitet: Eheim är Eheim. Det är stor kvalitetsskillnad. Men å andra sidan får jag inte dåligt samvete om jag tar fram borrmaskin eller såg och går loss på AM Topen, som i många avseenden är ett halvfabrikat. Som skrivits tidigare så ramlar den nästan isär av sig själv, när den inte är på och i karet. Men min tanke var att modifiera det och fylla hela höljet med filtermassa och ha detta filter som "tillfälligt kompletterande mekaniskt filter", dvs för att klarna upp vattnet från partiklar i samband med större vattenbyten/omflyttningar i akvariet. Men i förhållande till priset och mitt användningsområde är jag hittills riktigt nöjd.
#11 - 12 juli 2010 09:21
Kort tillägg. För en månad sedan byggde jag om AM Top-innerpumpen helt. I originalutförande är det bara en liten svart kudde i de två grå "filterkassetterna" som sattes igen fort med mina förutsättningar. Jag limmade ihop understycket och de två kassetterna till ett framstycke, så att pumpen nu bara består av bakstycke och framstycke+motorhuvud. Detta innebär att det rangliga konstruktionen inte ramlar isär, när jag skall ta ur pumpen ur akvariet. Dessutom sågade jag bort alla fack och "tvärbalkar med Dremeln (rätt meckigt) till ett tomt skal, så att jag nu kör med klossar blå 10-matta inuti. Rejält utökad filtervolym, bättre blås och även en tystare pump blev resultatet. Dessutom snittade jag sugkopparna med rakblad, så att tre av dem bara har vibrationsdämpande funktion. Det var ett elände att få ur den innan, men nu sitter pumpen bra med bara en sugkopp. Cikliderna röjer bra när de bygger lekplatser hela tiden, så min funktion med innerpumpen är att få bort allt växthack. Men nu är den lätthanterlig och praktisk att serva. Tidigare blev den högljudd fort, eftersom den sattes igen efter en vecka, men nu hörs den knappt på en månad innan det är rensdags. Har tidigare sett en liknande modifiering av Fluval 4+ på samma sätt och jag är riktigt nöjd med förbättringen som det innebar. Men i originalutförande finns bättre (och dyrare) alternativ.

Annons