Eremikräfta, vilken miljö är bäst

#1 - 4 mars 2005 08:57
Jag köpte en eremitkräfta till mitt slamkryparakvarium, slamkryparna är små och kan inte skada honom, de har bitit honom ett par gånger men han är inte skadad, ögon och känselspröt är kvar.. men han blir ju rädd och kryper ihop för sig själv... djuraffären sade att det var naturligt första dagarna.. men.. när jag tar upp honom ur akvariet, det tar kanske en kvart en halvtimma innan han kommer ur skalet men sen är han väldigt aktiv, visst.. han kryper ihop om han blir rädd men är ute igen på ett par sekunder.. han kryper omkring här på mitt skrivbord nu och har klättrat aktivt riktigt fint för att nu vila innuti en liten tygpåse.. jag har börjat överväga att skaffa ett litet platsakvarium att ha honom i på skrivbordet och låta honom vandra fritt på skrivbordet när jag sitter här.. vilket är ca 9 timmar per dag, ibland mer... är det bara en illusion att han trivs bra här? kommer han vänja sig vid slamkryparna? kommer de vänja sig vid honom? jag har aldrig sett honom krypa runt där alls och jag har haft honom där i två dagar...han kryper in under en stock och gömmer sig.
#2 - 4 mars 2005 09:30
han har bosatt sig i påsen.. penningpungen vi sydde upp till en pjäs, platsen där den onde härförare Nakk Tark hade sina pengar, märkt med hans emblem, symbolen för onska.. hmm..
#3 - 4 mars 2005 10:13
det viktigaste för det lilla livet är att han kan klättra upp på nått som ligger ovan ytan.
sen var dom på min lilla med i början men slutade senare med det.

sen behöver du några snäckor som är lite större en det han släpar på nu .
så han kan byta när det blir trångt.

mvh jocke
#4 - 4 mars 2005 11:25
det där kan jag.. det är inget problem...
har mer land än vatten för slamkryparna, men de är ju ganska agressiva... jag undrar vart han egentligen trivs bäst, skrivbordet på dagarna.. eget halvstor petbox på nätterna... eller akvariumet med slamkryparna jämnt... om slamkryparna kommer sluta bita honom.
#5 - 4 mars 2005 11:53
eremitkräftor måste ha varmt o fuktigt annars kan de inte ömsa som de skall o dör. bor de med samma art kan de döda varann,har hänt mig. men de kan komma överens om de är av samma storlek. andra sorters djur vet jag inte så mycket om,kan väl undvikas om det går....? pröva o se,annars får han bo själv i ett terrarie. med vattendel.
#6 - 4 mars 2005 12:04
mm.. nu var det ju så att han köptes för att bo hos slamkryparna.. de är huvuddelen i stora akvariet och en eremit är en av de få saker som kan funka med dem.. men jag är blödig och han verkar trivas bättre med mig och på skrivbordet... kan jag ha den på skrivbordet när jag arbetar.. och fuktigt terrarium när jag inte arbetar... jag kan inte ge honom något stort terrarium för honom själv...

nu står han i öppet terrarium på skrivbordet... inte så väl inrett men med en grotta osv i alla fall... får fixa växter sen.. han kan krypa fram om han vill.. och jag har lock för natten.. tycker om att ha honom krypande här på bordet faktiskt... hmmm...

Annons