Era åsikter om mitt första akvarium...

#1 - 27 augusti 2005 09:56
Jag har ett 150l akvarium med Fluval3 pump och en gammal doppvärmare som jag fått begagnad. (Den kan vara anpassad till 60-80l...)
Sen har jag en säck med Biltema sand i och dum som jag var så sköljde jag den inte. Nu är vattnet väldigt grumligt och dimmigt...
Fiskarna, det r 5 st citrontetror tror jag, en kampfisk och två svartvita fiskar...
Kampfisken och dem andra två håller sig runt doppvärmaren hela tiden..! I det hörn där jag har både pump och doppvärmare...

Vad tycker ni om det här och vad är fel? Vad kan jag göra åt det grumliga vattnet? Jag har försökt att byta ut ett antal liter men jag har inget mer sånt där blått som man ska ha i... :/ Sånt som renar vattnet. Så jag vill inte hälla i alltför mycket 'smutsigt' kranvatten...

Tack för all konstruktiv kritik och hjälp men era dryga kommenterare kan ni hålla för er själva!
#2 - 27 augusti 2005 10:07
[QUOTE=Leijona]Jag har ett 150l akvarium med Fluval3 pump och en gammal doppvärmare som jag fått begagnad. (Den kan vara anpassad till 60-80l...)
Sen har jag en säck med Biltema sand i och dum som jag var så sköljde jag den inte. Nu är vattnet väldigt grumligt och dimmigt...
Fiskarna, det r 5 st citrontetror tror jag, en kampfisk och två svartvita fiskar...
Kampfisken och dem andra två håller sig runt doppvärmaren hela tiden..! I det hörn där jag har både pump och doppvärmare...

Vad tycker ni om det här och vad är fel? Vad kan jag göra åt det grumliga vattnet? Jag har försökt att byta ut ett antal liter men jag har inget mer sånt där blått som man ska ha i... :/ Sånt som renar vattnet. Så jag vill inte hälla i alltför mycket 'smutsigt' kranvatten...

Tack för all konstruktiv kritik och hjälp men era dryga kommenterare kan ni hålla för er själva![/QUOTE]
Tjena om du inte gjorde rent sanden så lär du få byta många ggr innan det blir rent.så det är bara att böra ta inte för mycket åt gångenn bara så bakterierna försvinner.
#3 - 27 augusti 2005 11:21
jag hadde i 50kg biltemasand i min kar och jag sköljde inte sanden men det e klart vatten..
#4 - 27 augusti 2005 12:16
Hade heller inga problem med otvättad biltemasand...
#5 - 27 augusti 2005 12:27
Man får försiktigt "slamsuga" den vid vatten bytena.
#6 - 28 augusti 2005 14:51
Jag har Biltemas blästersand i ett av mina kar, jag sköljde den inte innan. Det var väldigt grumligt några dagar men efter max en vecka var all grumlighet borta och nu efter ett par månader funkar det fortfarande fin fint!

// Fredrik
#7 - 28 augusti 2005 19:05
hejhej

Grumligheten brukar nästan alltid lägga sig efter några dagar. Och så vill jag bara säga att vattnet i kranen är för rent för fiskar att trivas i. Vattnet ska vara smutsigt för att fiskarna ska må bra. Det är därför man häller i "sånt där blått" för att vattnet inte ska vara alldeles för rent. mvh Malin
#8 - 28 augusti 2005 19:09
[QUOTE=daleke]Grumligheten brukar nästan alltid lägga sig efter några dagar. Och så vill jag bara säga att vattnet i kranen är för rent för fiskar att trivas i. Vattnet ska vara smutsigt för att fiskarna ska må bra. Det är därför man häller i "sånt där blått" för att vattnet inte ska vara alldeles för rent. mvh Malin[/QUOTE]Är vattnet i kranen för rent för fiskar? På vilket sätt då? Vill fiskar ha skitigt vatten? Varför? Utveckla gärna! Och förklara vad du menar med "sånt där blått". :) Har aldrig haft några medel överhuvudtaget i mina akvarier..
#9 - 28 augusti 2005 20:10
[QUOTE=daleke]Grumligheten brukar nästan alltid lägga sig efter några dagar. Och så vill jag bara säga att vattnet i kranen är för rent för fiskar att trivas i. Vattnet ska vara smutsigt för att fiskarna ska må bra. Det är därför man häller i "sånt där blått" för att vattnet inte ska vara alldeles för rent. mvh Malin[/QUOTE]

nja sånt där blått du pratar om binder upp metaljoner.
koppar till exempel är giftigt
det innehåller även lugnande ämnen så fiskarna inte ska bli lika stressade vid vattenbyte.
ska även hjälpa till mot klor.

dom flesta av oss i det här avlånga land behöver INTE använda sånt medel.
göteborgsvattnet till exempel funkar alldeles utmärkt som det är.
har gjort vattenbyte på upp till 80% utan problem.

förr i tiden däremot va smutsigt/använt vatten bättre då man hade mycke mer klor i vattnet.

har man egen brunn däremot kan det va nödvändigt med aquatan(sånt där blått)
#10 - 29 augusti 2005 08:10
Ja...tålamod är det enda man behöver. Låt karet "stå till sig" i några veckor så att alla kemiska processer får ha sin gång...
#11 - 29 augusti 2005 15:05
[QUOTE=gjordavljus]Låt karet "stå till sig" i några veckor så att alla kemiska processer får ha sin gång...[/QUOTE]

varför :confused:
#12 - 3 september 2005 21:59
[QUOTE=Raven][QUOTE=gjordavljus]Låt karet "stå till sig" i några veckor så att alla kemiska processer får ha sin gång...[/QUOTE]

varför :confused:[/QUOTE]
för att vattnet ska bli mer biologiskt (biotropiskt?), tre dagar brukar man säga att man bör ha växter i och pumpen igång etc vid nystart, innan man låter firrarna plumsa i...
#13 - 4 september 2005 12:58
det bildas inga bakterier om ingen producerar skiten till dom...

fråga nån om dom har lust att rensa sitt filter i ditt kar så kan du stoppa i fiskarna efter ett par timmar bara...
#14 - 5 september 2005 15:57
[QUOTE=androxe][QUOTE=Raven][QUOTE=gjordavljus]Låt karet "stå till sig" i några veckor så att alla kemiska processer får ha sin gång...[/QUOTE]

varför :confused:[/QUOTE]
för att vattnet ska bli mer biologiskt (biotropiskt?), tre dagar brukar man säga att man bör ha växter i och pumpen igång etc vid nystart, innan man låter firrarna plumsa i...[/QUOTE]

undrar fortfarande vad det är för processer.
det enda ja kan tänka mej är dels klor vilket inte är ett problem iallafall inte i göteborg och dels temp vilket heller inte är nåt problem.

Annons