Eplesneilene har lagt egg ! :o)

#1 - 21 januari 2007 21:10
Hei!

Nå har eplesneilene mine lagt egg for første gang, oppe i topplokket på akvariet nå ikveld :)

Siden det ikke har skjedd før, er jeg litt nervøs.... hva bør jeg gjøre for at de skal klare seg best mulig? Nå henger de på en måte i "taket", så er det noen fare for at de ramler ned? Hvor lenge blir de værendes i eggene, og når de kommer ut, bare kravler de ned i vannet da?

Beklager de dumme spørsmålene, ble bare litt paff da jeg tilfeldigvis løftet på lokket og så dem.... [:o]

Håper på svar!
#2 - 21 januari 2007 21:27
Grattis! :D Det är ingen fara att äggen ramlar ner. De kläcks efter ca 2-4 veckor (mina tar upp mot 4 veckor) och baby-snäckorna kryper ner i vattnet själva. (Fast jag brukar rulla äggklasen mellan fingrarna i vatten när jag ser att den börjar kläckas, bara för att "hjälpa till"...[:o] )

Du kan läsa mer här, ifall du inte redan hittat den sidan!
#3 - 21 januari 2007 22:24
Takk for svar, Nitra98! :)

Jo, jeg har lest litt på den siden. Der sto det at eggene bør holdes fuktige, er det noe de kommende sneileforeldrene sørger for selv, eller må jeg gjøre det, på noen måte?

:)
#4 - 21 januari 2007 22:28
Jag tror att de räcker med om du har täckglas, de har jag, och äggen är fuktiga!
#5 - 21 januari 2007 22:40
landstrykeren: Takk for svar! :)

Jeg har ikke dekkglass i dette akvariet, det er en hel lysramp, og vannet fordamper ikke opp der sånn som det gjør på dekkglass....
#6 - 21 januari 2007 22:43
landstrykeren: Takk for svar! :)

Jeg har ikke dekkglass i dette akvariet, det er en hel lysramp, og vannet fordamper ikke opp der sånn som det gjør på dekkglass....

Jag förstod inte det där riktigt, men blir äggen alltså inte fuktiga? I så fall kan du spreja dem några gånger om dagen med en blomspruta. :)
#7 - 21 januari 2007 22:50
Nitra98 skrev:
Jag förstod inte det där riktigt, men blir äggen alltså inte fuktiga? I så fall kan du spreja dem några gånger om dagen med en blomspruta. :)

han säger att han inte har täckglas utan en heltäckande ljusramp och att det inte blir vatten uppe i rampen som det blir på/under täckglas :)
#8 - 21 januari 2007 22:51
funderade på en sak,, blir det inte väldigt varmt där uppe för äggen?
#9 - 21 januari 2007 23:00
Nitra98: Ok, da skal jeg kjøpe en sånn sak imorgen :) Den jeg har bruker jeg å ha blomsternæring oppi, og vil ikke risikere rester fra det på eggene....

andreassofus: Nei, de har klart å legge eggene på en del av rampen som ikke blir særlig varm. Det er ikke lysrør, skjønner du, men en lyspære (som gir merkelig bra med lys :) ) som er bak en gjennomsiktig plate, så det blir ikke varmt over hele rampen :)

Og obs!: jeg er ikke "han", men "hun" :) ("han säger att han inte har täckglas utan en heltäckande ljusramp och att det inte blir vatten uppe i rampen som det blir på/under täckglas :)")
#10 - 21 januari 2007 23:01
aha på så vis.. då ska det nog gå bra..
grattis och lycka till med snäckorna :)
#11 - 21 januari 2007 23:05
han säger att han inte har täckglas utan en heltäckande ljusramp och att det inte blir vatten uppe i rampen som det blir på/under täckglas :)

Det med heltäckande ljusramp förstod jag, det var det med vatten i rampen jag funderade över men gissade rätt i alla fall! Tack för översättningen hur som helst! :)

[quote=desiredillusion;904893
Og obs!: jeg er ikke "han", men "hun" :) ("han säger att han inte har täckglas utan en heltäckande ljusramp och att det inte blir vatten uppe i rampen som det blir på/under täckglas :)")[/quote]

Jag har hela tiden trott att du är en "han", vet inte varför! :p Lycka till med äggen, nu har du snart flera hundra äpplesnäckor...! :)
#12 - 21 januari 2007 23:35
Nitra98 og andreassofus:

Takk for hjelpen, begge to! :)
#13 - 6 februari 2007 11:15
Eggene har klekket :)

I helgen har litt under halvparten av eggene klekket, bør jeg ta bort de andre eggene da, eller blir de å klekkes etterhvert?

Takknemlig for alle svar :)
#14 - 6 februari 2007 15:18
I helgen har litt under halvparten av eggene klekket, bør jeg ta bort de andre eggene da, eller blir de å klekkes etterhvert?

Takknemlig for alle svar :)

ur min kokong så kommer det småttingar då och då så låt den hänga kvar en stund...
#15 - 6 februari 2007 16:19
Ok, takk, MagicFingers! :)
#16 - 6 februari 2007 17:41
Äh mina 4 klasar verkar inte kläckas, funderar på att slänga dom snart.
#17 - 6 februari 2007 17:50
Äh mina 4 klasar verkar inte kläckas, funderar på att slänga dom snart.

Hur länge har du haft dem? Det kan ta upp till 4 veckor innan de kläcks.
#18 - 6 februari 2007 17:55
Ett bra tag känns de som, i samma veva som flera här på zoopet fick ägg var de nog.
#19 - 6 februari 2007 18:02
Iofs kanske du kan slänga tre av dem, det är VÄLDIGT många bebisar i en klase...:p Sen om den sista inte torkar sönder så kommer den säkert att kläckas, bara ge den tid.
Bilagor:

Annons