enstaka knakljud ifrån karet :P

#1 - 30 september 2009 10:07
Är det nån mer som brukar höra som ett knakljud ifrån era stora kar? de är inte ofta men har hänt några gånger och bara ett "knak" åt gången :P
man är ju nära att göra på sig ju men frågan är va de kan vara.
#2 - 30 september 2009 10:39
Kan nog vara bänken som sätter sig lite, bör inte vara någon fara skulle jag tro:) Någon mer får gärna hålla med mig innan jag känner mig säker dock.
#3 - 30 september 2009 10:46
Det hade jag fan varit livrädd med ju ;)
Det ska ju inte knaka om karet när det har stått igång ett tag inte......spoooky !
#4 - 30 september 2009 10:50
Inga botier?

//C
#5 - 30 september 2009 11:22
Lysramperna kan också knaka då lampan släcks, eftersom metall i värme blir utvidgad. När lampan släcks knakar det när metallen krymper igen. Kan låta ganska mycket!
#6 - 30 september 2009 12:03
Jag har ett 54liters akvarium som också knakar till ibland. Det får mig alltid att reagera till. Akvariet står på en trämöbel så det kanske är trädet som rör sig. Akvariet är iaf helt nytt så för egen del tror jag att det är lugnt, men det testar ju nerverna.. :)
#7 - 30 september 2009 21:45
Hej, har du aluminiumställning kan det vara golvet som kSom knakar lite, har du karet på någon trämöbel är det säkert den som knakar. Som nämnts ovan kan det vara lysrampen, eller nån fisk kanske, loda av karet och gör en inspektion efter eventuella sprickor eller andra skador, hittar du inget är det ok.
#8 - 30 september 2009 22:33
själv har jag ett 225 liters som står och knakar lite gulligt ibland. oftsast när jag drar algmagneten fram och tillbaka, men det knakar även oprovocerat.
Mitt akvarium har stått olodat och vattenfyllt i säkert 3-4 år på samma ställe på ett gammalt trägolv i ett gammalt hus som är byggt på 30-talet.
Än sålänge är det vatten i.

Men man kanske ska vara mer aktsamm med större akvarium...
#9 - 1 oktober 2009 07:29
tack för alla visa svar, karet ligger då i lod fortfarande och inga synliga sprickor, bottenglaset ser ja dock inte då det står på träskiva och frigolit i botten av karet. Förhoppningsvis är det väl bara lysrampen som knakar till.
nångång har det även varit den ena Oscarcikliden som dunkat huvet i mittstaget.
#10 - 1 oktober 2009 07:29
Vårat 500 liters kar gjorde precis samma sak och då va det golvet som sjönk under fötterna så det blev spänningar i hela alu ramen o grejer. Man såg att golvet va helt vågigt kontra listen på väggen. Tog ca 4 månader för golvet att sjunka ihop.

Efter en jobbig tömning ligger det nu en 25mm mdf mellan karet och alu ställningen och 25mm mdf mellan alu ställningen och golvet och nu knäpper den inte. Förutom lite små knäpp när rampen stängs av och på men då vet vi oxå att det är rampen. Nu sover man gott om nätterna igen :)

Fast i efter hand hade jag tagit formplyfa tror jag det heter för MDF är inte helt vatten tålig ;)
#11 - 1 oktober 2009 07:34
Zoooophie skrev:
Vårat 500 liters kar gjorde precis samma sak och då va det golvet som sjönk under fötterna så det blev spänningar i hela alu ramen o grejer. Man såg att golvet va helt vågigt kontra listen på väggen. Tog ca 4 månader för golvet att sjunka ihop.

Efter en jobbig tömning ligger det nu en 25mm mdf mellan karet och alu ställningen och 25mm mdf mellan alu ställningen och golvet och nu knäpper den inte. Förutom lite små knäpp när rampen stängs av och på men då vet vi oxå att det är rampen. Nu sover man gott om nätterna igen :)

Fast i efter hand hade jag tagit formplyfa tror jag det heter för MDF är inte helt vatten tålig ;)

Ja det är precis så ja har med =) 25mm mdf under och över ställningen. Nej man får se upp som fan att inte vatten smyger ner på skivorna, för de suger i sig på 3 sekunder. funderat på att tejpa för kansterna med Eltejp men inte kommit så långt än och baksidan kommer man ju inte åt heller :P
#12 - 1 oktober 2009 13:51
Mitt 470 liters akvarium som står på aluställning höll också på och knakade innan golvet satte sig. Jag har för mig att det tog någon månad och sedan har det varit tyst. Jag bor i lägenhet med sandbädd, fuktspärr, golvskiva, parkett, klickgolv.

Nu är det bara botiorna som gör ett knäppande ljud, men det låter lite annorlunda.
#13 - 1 oktober 2009 18:18
ja mitt 200L kar knakar till ibland med, men det e bara ljusrampen som låter en stund efter den tänts och en stund efter den slocknat =) sen knäpper ju mina praktbotior och dario botior ibland med, men som sagt ovan inte riktigt samma ljud
#14 - 1 oktober 2009 19:55
Lite OT men en följdfråga: Tål alla slags golv aluminiumställning med 300-400 liters kar?
Har parkett, vet inte vad som finns under (hyresrätt).
#15 - 1 oktober 2009 21:13
Jenny_E skrev:
Lite OT men en följdfråga: Tål alla slags golv aluminiumställning med 300-400 liters kar?

Har parkett, vet inte vad som finns under (hyresrätt).

Är ställningen avsedd för ett sådant akvarium så ska det inte vara något problem. Parkett är dock oftast mycket känsligare än ex klickgolv och det kan bli tryckskador av fötterna så det kan vara bra att lägga ex. hockey puckar under fötterna som fördelar vikten på större yta mot golvet.

4 tjocka gubbar på samma golvyta klarar golvet utan problem. :d
#16 - 2 oktober 2009 18:24
Är ställningen avsedd för ett sådant akvarium så ska det inte vara något problem. Parkett är dock oftast mycket känsligare än ex klickgolv och det kan bli tryckskador av fötterna så det kan vara bra att lägga ex. hockey puckar under fötterna som fördelar vikten på större yta mot golvet.

4 tjocka gubbar på samma golvyta klarar golvet utan problem. :d

Nja, klickgolv finns i både parket och laminat.
Vad som är intressant för hållfastheten är vad du har under.
Tex har du laminatgolv på foam får man en rätt så ful deformation på golvet med "fotställning" men det är ingen fara för akvariet.

Nästa grej är vad är under dekorskiktet, det är här man måste ha koll, betong är bra för akvarier. Är det träbjälklag får man börja se upp med höga punktlaster som en ställning med fötter ger...

Även betongbjälklag finns med uppreglat golv på och den konstruktionen ger också en risk för att benen ska vandra ner...

I princip, ett sviktande (som knäpper på vägen) underlag gör att man förlorar kontrollen på hur akvariet blir belastat.

Till ditt knakande, det kan finnas två orsaker till knäppande...
1. Någon del är på väg på samma håll hela tiden och knäpper under sin rörelse, om det är det så slutar det med något släpper helt.
2. Som många varit inne på, något rör sig fram och tillbaka pga temperaturskillnader och därmed värmerörelser (material som drar ihop och utvidgar sig) och om det är detta så är allt lugnt.

Så det du får klura på, var kan det komma ifrån.
#17 - 2 oktober 2009 20:56
Jag är inte orolig! Jag har full koll för egen del. :D

Jag blev faktiskt lite förvånad när vi lyfte ut mitt 470l från förra ägaren och det inte syntes ett enda märke under akvariefötterna på ett parkettgolv med trägolvreglar. Min hund repade mitt eget parkettgolv med klorna ganska lätt, men laminatgolvet syntes det aldrig något på..

Jag är ganska säker på att en dam med högklackat får med tryck per cm2. än ett 400liters på sex fötter. Mitt exempel:
Akvarie 400 liter på 6 cm2 blir / 400*1,3/6*2=43,3 kg per cm2
Högklackat 60 kg på 0,25 cm2 blir / 60/0,25=240 kg per cm2

Annons