Ensam Scalare

#1 - 9 september 2006 18:46
Hej!
Nu är det så att jag tog över ett akvarium av en kompis med 1scalare 2 malar o 3 blck mollys.
Saclaren är bara i hörnet av akvariumet o äter dåligt, men han/hon ser ut att vara frisk, kan det vara att han/ hon är ensam? Den verkar liksom lite skygg...kanske beror på den ljusa sanden? Men så fort jag släcker så simmar han/hon omkring o verkar pigg o kry. Vad gör jag för fel? Ska jag inhandla fler scalare?
Akvariumet är stort .. 245l, 50cm högt. Den är rätt stor så jag antar att den är fullvuxen.
Tacksam för svar( är lite av en nybörjare )... vill så gärna att scalaren ska må bra.
Ciao
#2 - 9 september 2006 19:03
Hej Linsan och välkommen hit till Zoopet och Forumet!

Hur länge har du haft din skalar?
Sådär var mina oxå när de var nya här, men efter nån vecka lämnade de hörnan och kom fram. Nu är det hur pigga och sociala som helst.
Riktigt nyfikna och trevliga fiskar, de simmar runt så fint.

Men det är klart, h*n skulle nog uppskatta en kompis VÄLDIGT mycket!
Om du har möjlighet så skaffa minst en till, det är mitt råd.
Det man sa till mej var att om h*n äter så är det nog ingen fara, så kolla det noga.
Lycka till!
Bilagor:
#3 - 9 september 2006 19:13
tackar så mycket.

Fick akvariumet för lite mer än en vecka sedan och det var välldigt litet så vi köpte ett nytt på 240l. Kan ju vara att den är lite stressad, jag menar först en flytt o sedan ett akvariebyte? Och vad jag har läst nu så vill ju dom leva i par så jag får nog införskaffa mig några till, det är ju tydligen svårt att avgöra könen på dom.

ska ha uppsikt över hur han/hon äter. Just nu så känns det som om den inte äter någonting.
har matat lite efter jag har släkt eftersom det är då den simmar runt lite.

ja ja ... vi får väl se hur det går.
tack för svaret

Linsan

Annons