Ensam Kampfisk..sällskap?

#1 - 14 februari 2004 13:09
Idag blir min Kampfisk ensam..slöjstjärten som inte han plötsligt börjat "hata" flyttar till nytt hem. Jag undrar om det är en god idé att ge honom ett par/tre honor som sällskap? ..vet ju hur han betedde sig när han först i början var ensam i akvariet..deppig och hängig och bara "vilade" på botten..men så fort som han fick sällskap så kvicknade han till och började simma och vara mer aktiv.

Bör han ha sällskap?
#2 - 14 februari 2004 13:27

Hej!
Det varierar ju från kampfisk till kampfisk.. En av mina hanar gillar inte sällskap (förutom vid lek;) så han lever ensam, han har dödat både guppys och platy han fungerar inte med någonting.
Han är en liten ensamvarg.
Andra hanar tycker att det är helt ok, med sällskap.
Men eftersom att din hane värkar ha retat sig på de långa fenorna så köp inga med långa fenor. Prova med 2 kampfiskhonor och några platy eller ett stim med tetror av något slag.
Lycka till med kampfiskarna[:-131]
Mvh/ Sarah*
#3 - 15 februari 2004 10:05
Fast det kan ju också vara en idé att vänta ett tag med att köpa nya fiskar, och låta kampfisken vänja sig vid den nya situationen. Att flytta till ett nytt akvarium är ju jobbigt för fiskar, så man måste låta dem acklimatisera sig ett tag innan det går riktigt att bedöma om de trivs eller inte. Så det kanske var därför din kampfisk betedde sig sådär i början? Om han verkar "deppig" när slöjstjärten flyttar kan det bero på att han nu kan pusta ut och lugna ner sig när fisken som han inte gillade (eller var rädd för?) äntligen är borta...
#4 - 15 februari 2004 12:56
Det enda jag vet är att Kampfisken började bygga skumbo så fort som Slöjstjärten kom in i bilden..de simmade ihop och Kampfisken var inte alls aggressiv mot honom i början. Denna Kampfisk var uppfödd/simmade med Slöjstjärtar redan innan jag köpte honom. Och i djuraffären sa de att dessa två borde gå jättebra ihop,eftersom Kampisen inte haft något emot slöjisar.

Nåja,jag kommer ändå ta och avvakta i vilket fall som helst och se efter om han kanske trivs ensam.

Annons