Ensam hane..

#1 - 11 december 2007 20:37
jag vill bara tala om hur festligt det är att se en ensam albino ancitrus mal vara ledsen och tråkig och bara har gömt sig hela tiden, denna hane hade en tjej i karet.
I veckan som var köpte jag 2 honor till iaf den skulle bli mer intresserad av att komma ut i karet.

Nu de senaste dagarna har det hänt massor.
Den vill komma fram lite oftare, den är inte bara vidsin älskade rot. Undersöker karet lite mer.Den kommer inte bara fram just efter 17 utan till och från under dagen.

Men jag har en fråga.
Har det kommit en hona fram så jagar den bort den, Varför gör han det?
#2 - 12 december 2007 17:13
Är du 100% säker på att det är en hona?
#3 - 12 december 2007 17:35
Min ancistrushane jagar också bort mina honor när dom kommer i närheten. Jag hade önskat lite mer närhet mellan dem istället så man kunde få lite knodds
#4 - 12 december 2007 20:04
_Lena_ skrev:
Är du 100% säker på att det är en hona?

jag är 99,9 % säker på att de andra är tjejer.. även den gamla.
Den första honan är ca 4 månader gammal lika gammal, de andra honorna är lika gamla som henne.

Inga spröt har kommit,, jag tycker de borde ha kommit nu om de hade varit en kille eller?

Det är tydligen inte bara jag som har en kille som jagar bort sina honor.
#5 - 12 december 2007 20:11
elinj skrev:
jag är 99,9 % säker på att de andra är tjejer.. även den gamla.

Den första honan är ca 4 månader gammal lika gammal, de andra honorna är lika gamla som henne.

Inga spröt har kommit,, jag tycker de borde ha kommit nu om de hade varit en kille eller?

Det är tydligen inte bara jag som har en kille som jagar bort sina honor.

4 Månader skulle jag inte vilja påstå att man säkert kan särskilja könen åt. Hur långa är dina malar? Jag har haft en ancistrushane i snart ett år. Nu börjar det växa ut horn på skallen. Han har iofs bara fått gå i ett kar utan stödmatning så han har inte växt speciellt fort.
#6 - 12 december 2007 20:16
rick skrev:
4 Månader skulle jag inte vilja påstå att man säkert kan särskilja könen åt. Hur långa är dina malar? Jag har haft en ancistrushane i snart ett år. Nu börjar det växa ut horn på skallen. Han har iofs bara fått gå i ett kar utan stödmatning så han har inte växt speciellt fort.

mina ``honor´´ är ca 4 cm och hanen är ca 7-8cm
#7 - 12 december 2007 20:18
varför jag skrev att jag var 99,9 % säker är att jag frågade en gång om mina ancitrus när man kan se vilken kön det är,, och de flesta sa faktist att vid ca 4cm hanen ha fått spröt,, är det inga spröt så är det en hona

Deras längd tog jag för ca 1mån
#8 - 12 december 2007 20:24
Det är inte så att din hane har kommit fram mer för att han känner ett behov av hävda sitt revir när det kommit ner konkurrenter i akvariet?
#9 - 12 december 2007 20:26
men varför skulle det vara konkurrenter.. eftersom affären tog fram ancistrus malar då man kunde se vilket kön det var.
Eller har affären lurat mig???
#10 - 12 december 2007 20:38
Jag har ingen uppfattning egentligen. Men jag antog bara att han ser dem som födorevirskonkurenter under icke lektid.
De kan ju jaga bort fiskar av andra arter ibland i vart fall. Min två ancistrus ogillade både varandra scalarena och eldskärtarna.
#11 - 12 december 2007 20:40
jaha ok. Så det behöver inte bara vara för att det finns andra killar i karet ( av samma art )

Annons