Enormt hög KH!

#1 - 1 april 2006 20:35
Hej!

Gick till djuraffären idag och köpte ett kombinerat vattentest som jag körde på mitt kranvatten. Resultaten blev följande:

Nitrat: 0

GH: ca 5

KH: 40 (!!!!!!!!!)

PH: 8 -8,5

Okey, jag hade förväntat mig ett högt ph-värde. Men ett högt KH-värde?? Var inställd på att ha ett som är för lågt! På burken till vattentesterna står det en mycket ledsen gubbe brevid färgen som jag fick på mitt KH-test.

Frågor: Varför är mitt KH-värde så högt? Kan det hända att det visar fel? Varför är ett högt KH-värde skadligt och vad ska jag göra åt det?

:confused: :(

Mvh, Christina
#2 - 1 april 2006 20:52
Även för Uppsala är KH:t uppåt väggarna.:eek:
12 KH var det på 1980-talet och det skall tydligen sänkas enligt någon tråd jag nyligen läst.
GH låter lågt om du inte har någon form av lokal avhärdning, det var 16 på min tid.
#3 - 1 april 2006 20:55
Om kommande ändringar i Uppsala se denna tråd:
http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=86903
#4 - 1 april 2006 21:44
Kan KH verkligen vara så mycket högre än GH?
#5 - 1 april 2006 22:13
[quote=Drabant]Kan KH verkligen vara så mycket högre än GH?[/quote]

japp då kh och gh inte är samma sak.

Tinet, mätte du möjligtvis med stickor ?
dom är bra på att mäta kh helt fel.
#6 - 1 april 2006 22:41
Stickor & papper = skräp. Sorry, men så är det bara.
#7 - 1 april 2006 22:59
Tack för snabba svar..

Jaaa jag mätte med stickor, upprepade det typ 5 ggr men de verkade ganska skräpigt var svårt att avläsa det mesta, förutom just khn som var tydligt hög (enligt stickorna). 180 kr betaladejag också och kvinnan i kassan sa att stickorna hade bäst före datum till och med -09 men när jag kom hem märkte jag att de bara var bra i en månad!! Känner mig lite ripped off om man säger så.

Kan ni tipsa om BRA vattentest som inte är asdyr?
#8 - 1 april 2006 23:05
dropptester är det bästa.

kh kan man oftast hoppa över speciellt om man gör vattenbyten ofta.
kh går också oftast att få reda på genom vattenverket, uppsala har dock rätt hårt vatten.

ph kan du också hoppa över om du gör regelbundna vattenbyten.

det som skulle va bra är nitrit, lätt kunna utesluta om det är nitrit vid problem.
då du har högt ph så skulle ett ammoniak test inte va helt fel, fiskarna avger ammonium och ju högre ph är ju mer övergår till ammoniak som är mycket giftigt och kan va bra att kunna testa om fiskarna skulle uppföra sej konstigt.
#9 - 2 april 2006 17:09
[quote=Raven]dropptester är det bästa.

kh kan man oftast hoppa över speciellt om man gör vattenbyten ofta.
kh går också oftast att få reda på genom vattenverket, uppsala har dock rätt hårt vatten.

ph kan du också hoppa över om du gör regelbundna vattenbyten.

det som skulle va bra är nitrit, lätt kunna utesluta om det är nitrit vid problem.
då du har högt ph så skulle ett ammoniak test inte va helt fel, fiskarna avger ammonium och ju högre ph är ju mer övergår till ammoniak som är mycket giftigt och kan va bra att kunna testa om fiskarna skulle uppföra sej konstigt.[/quote]

Jo är inte så orolig för obalanserade, sviktande värden, dock vill jag gärna ha en neutral ph för fiskarna jag planerar.

Påverkar ett högt KH också PH-balansen som ett lågt KH gör? Om nej, varför är det dåligt med hårt vatten?
#10 - 2 april 2006 18:43
ett högt kh betyder oftast även högt ph.

högt kh är dåligt om man vill ha lågt ph, kör man "svartvatten" till exempel kanske man vill ner mot 6.5-6 ph och ett högt kh gör det svårare att sänka.

använder man medel som ph- krävs det mer för att sänka ph jämfört med om man har lågt kh.

Annons