det är på 300 liter.
vart kan man hitta grövre slang då? och hur gör man så inte fisken åker med med en grövre?
hade varit bra om det finns någon liten elpump så man kan kolla vattenkvaliteten innan man häller i.
Har själv aldrig haft så lätt med vattenbyten som nu. Skaffade ett Fluval FX5 ytterfilter. Sen köpte jag 16 m 1-tum slang på Hornbach. Vid vattenbyte, stänger jag av filtret, stänger in och ut-ventilerna på filtret, lossar utslangen och sätter dit min 16-metersslang med avrinning till golvbrunn i tvättstugan.
Sen öppnar jag bara in-ventilen och startar filtret igen och väntar på att nivån i akvariet skall sjunka till ungefär hälften. Det tar ungefär 5 minuter inklusive ett automatiskt stopp som filtret alltid gör i två minuter, 2 minuter efter det startats.
Sen sätter jag bara tillbaka ut-slangen igen, fyller karet med nytt vatten och startar filtret. Övningen tar väl sisådär 15-20 minuter (det tar längre tid att fylla de 200 liter jag tömt än själva tömningen).
I mitt förra akvarieliv hade jag också en 1-tums slang där jag hade trätt "akvarieänden" på en 1/2-liter petflaska som jag använde som "dammsugare" samtidigt som jag tömde vatten.