Enkla frågor med snabba svar!

#1 - 11 januari 2010 22:33
Tror o hoppas att det är fler än jag som kommer in på forumet och vill ha svar på någon eller några enkla frågor och tänkte därför att det kunde vara bra att samla dessa på ett ställe istället för massa nystartade små trådar.

Hoppas att de kunniga här inne är med o hjälper oss nybörjare med att räta ut lite frågetecken :)

Börjar med att fråga detta; Har nyligen skaffat mig ett JUWEL Trigon 350 (hörnakvarium) och killen jag köpte detta av hade tagit ut orginaltiltret (som är ett innefilter, pumpar ca 1200 l/h) och ersatt det med ett ytterfilter (Fluval FX 5, ca 2250 l/h) eftersom han hade ciklider i karet och de gillar ordentlig cirkulation. Men filtret är ställbart och jag har tänkt köra sällskapsakvarium med mycket växter och de gamla hederliga fiskarna; platy, molly, kardinaltetror, scalare, malar, praktbotior och nåt par små ciklider typ så vilken cirkulation är lämplig för detta ändamål?

En bild på karet nu under "inkörningsfasen":

http://i48.tinypic.com/2uic3kl.jpg

Klistrar in länken till nybörjarguiden med, den ger svar på en hel del: http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=107287
#2 - 11 januari 2010 22:47
Behåll FXen och fördela utblåsen så mycket som möjligt. Scalare vill inte ha alltför mycken rörelse.

Ser riktigt snyggt ut btw.
#3 - 11 januari 2010 23:21
Dre skrev:
Behåll FXen och fördela utblåsen så mycket som möjligt. Scalare vill inte ha alltför mycken rörelse.

Ser riktigt snyggt ut btw.

Mmm, den sitter i nu :) Så du tror på att köra på typ 3/4 styrka eller så?

Tack!

En bild närmare:

http://i48.tinypic.com/ivlh1t.jpg
#4 - 12 januari 2010 09:40
Fluval FX5 är ett jäkligt bra filter iom. stor volym, ställbara munstycken, automatisk luftning m.m. Se bara till att inte "dutta" kontakten i elutaget för då kan kretskorten få lite spel.

Bara ett litet tillägg så du är medveten om det. Skalarer kan i större storlek äta upp neontetrorna. Praktbotior tycker om strömt, så kanske rikta ett utblås ner mot bottnen.
//Camilla
#5 - 12 januari 2010 11:10
Riktigt stiligt hörnkar!

Står det vid ett söder fönster? För mycket direkt solsken brukar ge alger en stor fördel men brukar fungera om det bara är en kortare del av dagen.

Cirkulation finns det många teorier om. Här på zoopet brukar de säga minst 4-5 * volymen per timme, vid malawi/tanganyika 5-uppåt * volymen per timme.

Jag kör med bra mycket mindre cirkulation i ett kar med fungerande växtmassa, orkar dock inte lägga ut om detta då det ofta blir lite ramaskri här då[:o]
Kan rekommendera boken "System för fascinerande akvarium" gjord av tyska Dennerle i detta ämne.

Men mest tycker jag man får prova sig fram själv till det man tycker fungerar vilket ger mycket lärdomar i kombination med böcker och forum som detta.

Du ser ut att ha en bra grund att utgå ifrån möjligen skulle du investera i ytterliggare mer växter redan från start. Blir säkert kanon bra.
#6 - 12 januari 2010 13:30
C.Ciklid skrev:
Fluval FX5 är ett jäkligt bra filter iom. stor volym, ställbara munstycken, automatisk luftning m.m. Se bara till att inte "dutta" kontakten i elutaget för då kan kretskorten få lite spel.

Bara ett litet tillägg så du är medveten om det. Skalarer kan i större storlek äta upp neontetrorna. Praktbotior tycker om strömt, så kanske rikta ett utblås ner mot bottnen.

//Camilla

Ja, filtret verkar ordentligt. Ska tänka på att inte dutta för det finns ju ingen on/off-knapp utan enbart stickkontakt.

Hade iofs. tänkt ha kardinaler men kanske är samma sak med dem med. Men blir att köpa små scalarer (läs som en femkrona) så hoppas att tetrorna hinner bulka upp sig lite :P Praktbotior gillar jag verkligen så ska prova mig fram med utblåsen.

[QUOTE=Broddan]Riktigt stiligt hörnkar!

Står det vid ett söder fönster? För mycket direkt solsken brukar ge alger en stor fördel men brukar fungera om det bara är en kortare del av dagen.

Cirkulation finns det många teorier om. Här på zoopet brukar de säga minst 4-5 * volymen per timme, vid malawi/tanganyika 5-uppåt * volymen per timme.

Jag kör med bra mycket mindre cirkulation i ett kar med fungerande växtmassa, orkar dock inte lägga ut om detta då det ofta blir lite ramaskri här då[:o]
Kan rekommendera boken "System för fascinerande akvarium" gjord av tyska Dennerle i detta ämne.

Men mest tycker jag man får prova sig fram själv till det man tycker fungerar vilket ger mycket lärdomar i kombination med böcker och forum som detta.

Du ser ut att ha en bra grund att utgå ifrån möjligen skulle du investera i ytterliggare mer växter redan från start. Blir säkert kanon bra.[/QUOTE]

Tack!

Nej, fönstret vätter mot öster men tänkte ha en städpatrull på ca 40 individer fördelade på kanske 4-5 arter. Hoppas att det i kombination med det strora filtret kommer göra att jag typ endast behöver byta vatten en gång i månaden och rengöra filtret/gruset ett par gånger per år men får se om den "drömmen" slår in, hehe!

Ska prova mig fram med cirkulationen och dess riktningar, testa o se lite vad som verkar funkar helt enkelt.

I affären var försäljaren inne på att jag skulle köpa ett femtiotal växter direkt ur kartong, ouppackade, men jag sa ifrån då jag tycker det verkar lite väl. Tanken är att jag ska köpa till några stycken bara och sedan kunna ta skott och dela av växter och fylla karet på så sätt. Se vilka växter som trivs och köra på dessa.

Nu till en annan fråga, behöver ju skicka in ett par testpiloter om ca ett par veckor, då har karet stått i knappt en månad. Av ovan nämnda arter, vilka och hur många ska/bör premiärsimma trekanten?! :p
#7 - 12 januari 2010 13:44
Ibland kan det vara en god idé att låta karet stå en två veckor för att växter ska rota sig om man ska ha i fiskar som gräver mycket. Men i de allra flesta fall bör du ha i fisk från början då "avfallet" från dessa sätter fart på de goda bakterier i filtret/gruset/på alla ytor egentligen som bryter ner dåliga ämnen som blir i akvariumet.
Tycker du kan ska kasta i några fiskar kanske levandefödarna molly och platy så snart som möjligt.
Oavsett att du har mycket filtermedia i ditt ytterfilter kommer du behöva byta vatten varje eller varannan vecka. Du behöver hjälpa filtret att ta hand om vissa ämnen som annars bara ökar till skadliga nivåer - regelbunden utspädning av vattnet är helt nödvändigt för ett friskt vatten i längden.
Däremot kan filter och grus med fördel lämnas orörda under lång tid. Filtret kan du säkert köra i över ett år uten rengöring. Botten kan du suga upp lite skräp om det ser ut att behövas annars låt det vara. Filtergugget och gugget i botten är det som bryter ner skadliga ämnen.

Dela du på växterna - blir rätt dyr start kostnad annars.
#8 - 12 januari 2010 15:43
Broddan skrev:
Ibland kan det vara en god idé att låta karet stå en två veckor för att växter ska rota sig om man ska ha i fiskar som gräver mycket. Men i de allra flesta fall bör du ha i fisk från början då "avfallet" från dessa sätter fart på de goda bakterier i filtret/gruset/på alla ytor egentligen som bryter ner dåliga ämnen som blir i akvariumet.

Tycker du kan ska kasta i några fiskar kanske levandefödarna molly och platy så snart som möjligt.

Oavsett att du har mycket filtermedia i ditt ytterfilter kommer du behöva byta vatten varje eller varannan vecka. Du behöver hjälpa filtret att ta hand om vissa ämnen som annars bara ökar till skadliga nivåer - regelbunden utspädning av vattnet är helt nödvändigt för ett friskt vatten i längden.

Däremot kan filter och grus med fördel lämnas orörda under lång tid. Filtret kan du säkert köra i över ett år uten rengöring. Botten kan du suga upp lite skräp om det ser ut att behövas annars låt det vara. Filtergugget och gugget i botten är det som bryter ner skadliga ämnen.

Dela du på växterna - blir rätt dyr start kostnad annars.

Jaha, där ser man. Hur mycket bör jag byta av vattenmängden då, typ 1/3? Och det sker väl första gången nån månad efter första fisken åkt i, förutsatt att allt går som det ska med nitrat o så?

Angående första fiskarna så ska jag till Åre nu 17:e-24:e så därför jag inte skickat i några än, kan ju va känsligt i början. Har skickat i easy life och nitrivec direkt efter karet blev fyllt. Köpte även ett sånt där 6-i-1-test med massa stickor och provade för nyfikenhetens och skojs skull för ett par dagar sedan och alla värden var bra...kan ju bero på att det inte bor nån i karet iofs...lol!

Japp, så tänkte jag med, med växterna alltså :)
#9 - 12 januari 2010 16:47
Jag brukar börja byta vatten direkt vilket ger en längre inkörningperiod men fungerar bra för mig, jag har inte bråttom.

Som det säkert står i nybörjartråden och många här väntar en månad innan första VB. Fiskarna klarar lätt en vecka utan mat. Åker jag bort upp till två veckor får de ingen mat, har inte fått nåt dödsfall av det i alla fall.

20-30% är lagom att byta, kör du varannan vecka byt runt 30 och och kan klara dig med runt 20 varje vecka. Detta beror på hur väl ditt kar fungerar - antal fisk - kvalitet på ledningsvattnet till dig bland annat. Bestäm dig för en vattenbytes regim och försök hålla den hyfsat strikt.

Jag testar mitt vatten väldigt sällan utan använder ögonen samt näsan. Alltså börjar fisk/växt se hängiga ut, luktar det skumt. Men visst kan vara bra att testa lite om man är osäker.

Om du väntar en månad på att byta vatten är det runt då man kan få ett förhöjt nitrit värde - då ska du hiva i nitrivec (nitrit väck?).

Det sägs att sticktesterna är mer opålitliga än dropptester, detta vet jag inte men hört mycket här på forumet. Tror det viktigaste att få koll på matning, ljustimmar, vattenbyten, ev växtnäring och göra likadant varje vecka. Blir det nåt strul tycker jag att man ändrar en parameter i taget annars blir det lätt rörigt.

Man behöver inte krångla till det - mata sparsamt byt vatten regelbundet.

Sitt och njut av vackra fiskar/växter spana in roliga/intressanta beteenden.
#10 - 16 januari 2010 10:36
Tack, Broddan, kloka ord att ta till sig, I like :)

Har nu lite "beslutsångest", var inne på ett sällskapsakvarium men skulle ju va så grymt att ha discus! Dessutom kan man ju faktiskt ha ett par av de arter jag tänkt mig sedan tidigare även med discus, d.v.s. kardinaler (eller nån annan stimmande tetra) samt fjärilar o lite malar. Även khuliålar borde ju gå att ha med discus eller? Har således ett par frågor:

1. Vilka fiskar lämpar sig att ha i samma kar (350 l) som discus? Kan jag ha praktbotior, gillar dessa skarpt!?

2. Vilka av svaren i fråga 1 lämpar sig som inkörningsfiskar i ett nyuppstartat kar som gått i ca en månad.
#11 - 16 januari 2010 14:47
draft skrev:
Tack, Broddan, kloka ord att ta till sig, I like :)

Har nu lite "beslutsångest", var inne på ett sällskapsakvarium men skulle ju va så grymt att ha discus! Dessutom kan man ju faktiskt ha ett par av de arter jag tänkt mig sedan tidigare även med discus, d.v.s. kardinaler (eller nån annan stimmande tetra) samt fjärilar o lite malar. Även khuliålar borde ju gå att ha med discus eller? Har således ett par frågor:

1. Vilka fiskar lämpar sig att ha i samma kar (350 l) som discus? Kan jag ha praktbotior, gillar dessa skarpt!?

2. Vilka av svaren i fråga 1 lämpar sig som inkörningsfiskar i ett nyuppstartat kar som gått i ca en månad.

Eftersom praktisar är väldigt aktiva om natten kan de bokstavligen skrämma skiten ur diskusarna, stressa dem väldigt mycket. Personligen skulle inte jag hålla diskus i ett hörn akvarium. Även om du har en "rekommenderad" volym så är akvariet för kort. Diskus har en förmåga att simma iväg snabbt när de blir skrämda, vilket resulterar i att den kan tom slå ihjäl sig mot glaset. Khuliis finns det nog risk att de åker ner i filtret eftersom det är rätt stora springor i insuget. Lämpliga inkörningsfiskar skulle kunna vara ett gäng tetror och någon mal.
//Camilla
#12 - 16 januari 2010 16:40
Broddan skrev:

Om du väntar en månad på att byta vatten är det runt då man kan få ett förhöjt nitrit värde - då ska du hiva i nitrivec (nitrit väck?).

http://www.bestfish.com/newtank3.html

sen bör man använda nitrivec från dag 1 om man inte har ett inkört filter att krama ur just för att slippa de värsta nitrit peakarna!
#13 - 16 januari 2010 22:21
C.Ciklid skrev:
Eftersom praktisar är väldigt aktiva om natten kan de bokstavligen skrämma skiten ur diskusarna, stressa dem väldigt mycket. Personligen skulle inte jag hålla diskus i ett hörn akvarium. Även om du har en "rekommenderad" volym så är akvariet för kort. Diskus har en förmåga att simma iväg snabbt när de blir skrämda, vilket resulterar i att den kan tom slå ihjäl sig mot glaset. Khuliis finns det nog risk att de åker ner i filtret eftersom det är rätt stora springor i insuget. Lämpliga inkörningsfiskar skulle kunna vara ett gäng tetror och någon mal.

//Camilla

Ok, då får jag bortprioritera praktbotiorna. Hmm, avvaktar och ser vad fler säger angående discus i hörnkar.

Angående khulis i filtret så är jag inte jätteorolig för det, är mer inne på att de kanske skulle kunna ta sig runt på baksidan av BTN-modulen och aldrig synas... Är sugen på dessa då jag hade dem som liten samt att jag läst att de äter snäckbäbisar (huruvida det är sant eller ej låter jag vara osagt), fick nämnligen med lite snäckor på köpet (begagnat kar) så att säga. De är formade som glasstrutar och skalet är stenhårt!
#14 - 16 januari 2010 23:32
åheim skrev:
http://www.bestfish.com/newtank3.html

sen bör man använda nitrivec från dag 1 om man inte har ett inkört filter att krama ur just för att slippa de värsta nitrit peakarna!

Tjena åheim!
Har ingen större koll på nitrivec då jag inte ofta använder det... Därav mitt antagande och frågetecken efter ordet:)

Enligt schemat du googlat fram så börjar de byta vatten från första veckan!

I vilket fall tycks du sitta på massvis med kunskap speciellt om tekniska prylar, typ bästa märket på en pump osv.
Det intresserar mig inte så mycket jämfört med utformningen av ett balanserat akvarium/fiskbeteende och så vidare men kan absolut vara matnyttigt.

Jag tycker det skulle vara kul att se lite slutprodukt i form av bild/film från dina akvarium. Du är väldigt aktiv här och missförstå mig inte jag tvivlar inte på att du sitter på mycket information men det skulle vara kul att få en inblick i vad alla de smarta tekniska lösningarna gör i praktiken.

När det gäller balansen mellan teori och praktik hävdar jag med emfas att praktik bör stå i första rummet (självklart måste en viss bas teori finnas!)
Visst skiter det sig ibland men att få massa problem i ett akvarium och faktiskt reda upp det är väldigt mycket värt. Skulle tro att det går åt skogen rätt ofta även för väldigt pålästa personer.
#15 - 22 januari 2010 16:37
Nån som kan lista några arter som har dessa två egenskaper; 1. funkar med discus och 2. bra "testpiloter" till ett nyuppstartat kar? :)

Akvariet har fått stå ca tre veckor så ett par malar vore nog bra att skicka i och börja dammsuga lite :P
#16 - 23 januari 2010 15:05
Har inte hållt discus själv. Många håller dock fjärilsciklider med discus då båda ska gilla lite varmare temperatur.
#17 - 23 januari 2010 21:07
Argh, nu är jag inte glad!

De nya T5-rören jag beställt hade en mycket mindre diameter än de nuvarande (karet är ca 7 år). Segt...åker la på att köpa ny ramp då med antar jag...

Kom nyss hem från en vecka i fjällen och har nu en massa snäckor som ser ut som små glasstrutar, hur blir man kvitt dom? Går det ens? Dessutom har en del alger kommit, långa trådar, nästan en decimeter som svajar på vissa ställen. Imorrn bär det av till affärn för att införskaffa dammsugare i fiskform! :P
#18 - 27 januari 2010 12:41
Tänkte på en sak angående doppvärmare, kan man överdriva i kapacitet, d.v.s. köpa en avsedd för akvarium upp till 1000 l (ifall man vill uppgradera lite i framtiden :)) men nu ha den i ett 350 liters?
#19 - 27 januari 2010 12:54
A T5 passar inte till T8-ramp om det var det du hade innan..

Snäckor kan du bli av med med hjälp av praktbotior tex
annars är det till att plocka o plocka o plocka..
ett tips jag har hört är att lägga i ett saladsblad under natten. då dras de dit o sen på morgonen tar du upp det o slänger så lång du orkar...upprepa tills problem löst. :)

ang. doppvärmare...tjaaa så skulle du väl kunna göra.. ser inte varför inte det skulle funka. fast jag tror det skulle slå på o av väldigt ofta jsut för att effekten är så hög...vilket jag tror sliter mer på den. bättre att skaffa en till sen om du uppgraderar dig.
#20 - 27 januari 2010 16:25
Hur varmt är vattnet utan doppvärmare? Gissar att du har 20 grader i rummet plus att ljusrören kommer värma. Annars brukar man underdimensionera doppvärmare så om den får fnatt och bara går för fullt så klarar den inte att värma vattnet så mycket att det blir syrebrist och fisk dör, eller i alla falll får du längre tid på dig att upptäcka ev. felet.

Okey men om du ska uppdatera till större och inte ha kvar detta kar ville du spara in på doppvärmare? Jag skulle i så fall köpa en som är lagom stark och sedan en till så du har två till det ev. nya stora karet.
Nu har jag det rätt kallt här hemma (dåligt isolerad kåk) men det kan vara så att du inte ens behöver en. I med en termometer och kolla morgon/kväll vad du har när allt är igång (ljus/ev teknikprylar i karet).
#21 - 27 januari 2010 18:33
Blivit av med alla alger och inga synliga snäckor längre :)

Köpte 6 ancistrus eller hur det nu stavas, 4 black molly och 5 små botior.

Angående belysningen så visste jag inte att T8 är de tjocka rören och T5 de smala så har beställt en ny armatur till de tidigare beställda rören, hoppas det blir rätt nu :P

Angående doppvärmare så är min nuvarande JUWEL 300 W lite knasig och verkar leva sitt egna lilla liv så temperaturen vill inte stabilisera sig och jag får ingen rätsida på den heller. Kan ju bero på att den har några år på nacken. Jag undrade eftersom det är samma pris på denna som på denna.

Valde den starkare av de två.
#22 - 27 januari 2010 20:18
Den kommer garanterat att räcka. Men kolla ändå vad du har utan doppvärmare. Om du inte behöver så det ju kanon - billigare.
Om tempen går ner lite under natten spelar ingen roll. Detta händer i naturen också.

Kör i lite bilder också!
#23 - 27 januari 2010 20:26
Jag: "kolla älskling vad snyggt med svart hörnkar"
Hon: "mmm...kan du inte fråga var gardinerna kommer ifrån?"

Va fan..ni kvinnor alltså!! :p

Ser fram emot lite fler bilder, gillar karet :)
#24 - 27 januari 2010 23:53
Broddan skrev:
Den kommer garanterat att räcka. Men kolla ändå vad du har utan doppvärmare. Om du inte behöver så det ju kanon - billigare.

Om tempen går ner lite under natten spelar ingen roll. Detta händer i naturen också.

Kör i lite bilder också!

Hoppas det :)

Ingen idé att kolla, vill ju ha diskus o så varmt har jag inte här hemma :P Men visst, smidigare och billigare hade ju inte varit fel.

[QUOTE=danne0301]Jag: "kolla älskling vad snyggt med svart hörnkar"
Hon: "mmm...kan du inte fråga var gardinerna kommer ifrån?"

Va fan..ni kvinnor alltså!! :p

Ser fram emot lite fler bilder, gillar karet :)[/QUOTE]

Haha, det var skoj!! Kul att höra att iaf nån gillar karet, hehe! Gardinerna är köpta i början av 2008, var tydligen "inne" då, inte så hajj på sånt men iaf. Finns även i inverterad variant, därför det blev just det tyget och så köpte vi även lite sådant och gjorde två tavlor av det. Matchar fint :)

Bilder på karet kan jag slänga upp, får dock vänta till imon eller så.
#25 - 28 januari 2010 14:02
På request kommer några bilder:

Helbild:

Lite närmare:

Närbild på gurka, tyvärr försvann ancistrusarna, hehe:

Gardin o tavlor, lol:

Alla bilder är tagna med mobilen så ingen jätteskärpa men inte kass heller :)

Nu till en liten fråga, jag har nu fem st botia (kommer inte ihåg exakta namnet, men den skymtas nere till vänster i andra bilden) och undrar om det behövs lite pansarmalar i karet? Jag är inne på diskus och vet att många kör pansarmalar ihop med dem så antar att det är av en anledning.

Och, ja, funderar på goldmember ;)
#26 - 28 januari 2010 14:17
anledningen till att måga kör pansarmalar med diskus istället för botior är nog för att botior är från asien o pansar o diskus från sydamerika. hålla sig till en biotop :D

annars ser det skitsnyggt ut ju!
#27 - 28 januari 2010 14:21
Jaha, det är så det ligger till. Men om jag fattat det hela rätt så äter botior snäckor/sniglar och pansarmalar städar botten mer allmänt så att säga, tar hand om diverse skit? Behövs ett gäng pansarmalar också tro? :)

Och tack! :) Ska inte blanda mer växter nu tänkte jag.
#28 - 28 januari 2010 14:48
jo de äter sniglar, men har du problem med det då? jag har inte haft sniglar på 10 år. o det finn ju andra sätt att bli av med dom. ;)
#29 - 28 januari 2010 14:52
hannesc skrev:
jo de äter sniglar, men har du problem med det då? jag har inte haft sniglar på 10 år. o det finn ju andra sätt att bli av med dom. ;)

jag fick sniglar i mitt lilla akvarium ganska så snabbt, men efter ett litet tag så har jag börjat trivas ganska bra med dem :) De städar något förbannat bra måste jag säga, och så länge man inte övermatar något gruvligt så blir det ju inte någon boom.
#30 - 28 januari 2010 15:03
har två zebrasniglar i min kub..måste nog ha fler för det börjar bli en smula skitigt nu.

vad tyckte du om uppdateringen på kuben btw marnat?
#31 - 28 januari 2010 18:11
Ser bra ut!
#32 - 28 januari 2010 18:28
hannesc skrev:
har två zebrasniglar i min kub..måste nog ha fler för det börjar bli en smula skitigt nu.

vad tyckte du om uppdateringen på kuben btw marnat?

missat den, kollar nu och bedömmer :D
#33 - 28 januari 2010 23:07
hannesc skrev:

Inte nu längre...hungriga botior... ;)
#34 - 3 februari 2010 11:29
För ett par veckor sedan köpte jag fyra black molly, tre honor och en hane. Nu är det så att hanen ibland jagar runt honorna och nafsar efter dem. Tycker det är lite synd och funderar på att lösa detta på nåt sätt. Tänkte jag skulle köpa en hane till, så att de kan ta ut energin/aggressionerna på varandra istället. Köper nog även en hona till i så fall så det blir två hanar och fyra honor. Tankar om det?

Värt att tillägga är att i karet går nu bara mollysarna och några små botior o ancistrusar så mollysarna härjar fritt i större delen av karet.

Funderar även på ett dvärgciklidpar - fjäril eller regnbåge.

Edit:
" target="_blank">La upp en film på hur det ser ut. Kika gärna på hela filmen (90 sek) då han jagar lite i slutet också :)
#35 - 3 februari 2010 19:38
Tjusigt kar :)

Annons