Jag kollade lite på vad det fanns för olika akvarie-datorer som kunde ersätta härvan av timers för belysningskontroll, övervaka temperatur med hög/låg-larm, kontrollera värmare och eventuellt kylare samt kanske påminna om återkommande sysslor såsom vattenbyte, mätning av vattenvärden eller matning.
Om man har kravet att det hela ska vara konfigurerbart och ha hästkrafter i form av styrbara uttag nog för att fungera för allt från ett enstaka kar till ett flertal akvarium med olika nivåer och typer av styrning för varje så är det förvånansvärt många som antingen blir extremt dyra eller inte klarar det alls.
Vill man dessutom inte att fokus ska ligga på någon tjusig grafisk display för presentation av allt från himmel och jord och med ett meny-system för att ställa in och styra allt utan faktiskt bara vill ha en glorifierad timer och termostat-styrning så kunde åtminstone inte jag hitta något alls.
Jag vill alltså bara;
[LIST]
[*]Individuellt styra, övervaka och larma för temperaturer i 1 - 4 kar
[*]Kunna programmera ett dygnsprogram för ett antal kanaler för belysning
[*]Bli diskret påmind om saker som vattenbyten etc..
[/LIST]
Jag fattar att marknaden för akvarie-datorer är väldigt liten och av naturliga skäl fokuserar på avancerad styrning för saltvatten eftersom nyttan med automation är störst där, men är jag verkligen så ensam om att vilja ha en flexibel, konfigurerbar lösning för dessa tre grundfunktioner?