Enkelt mäskrecept?

#1 - 4 maj 2005 20:27
Vet att jag kommer få Nutrafin CO2 i födelsedagspresent! :) Men istället för att köpa dyr påfyllning varje månad vill jag köra med mäsk. Jag vill ha den enklaste men även fungerande recept.

(sökt i forumet utan resultat)
#2 - 5 maj 2005 07:59
[QUOTE=gladhertha]Vet att jag kommer få Nutrafin CO2 i födelsedagspresent! :) Men istället för att köpa dyr påfyllning varje månad vill jag köra med mäsk. Jag vill ha den enklaste men även fungerande recept.

(sökt i forumet utan resultat)[/QUOTE]
Skumt. Jag får massor med resultat när jag söker. Nåväl. Det absolut enklaste sättet, antar jag, är det jag kör. Jag använder en 2-liters PET-flaska.

1,5 liter vatten
1,5 dl socker
2 tsk torrjäst
2 tsk torrmjölk (mat till jästen)
1 krm bakpulver (höjer pH så inte jästen dör)

Jag häller bara ner allting i den vattenfyllda flaskan och skakar om ett litet tag. Det börjar bubbla på nolltid.
#3 - 5 maj 2005 09:16
Är det ljummet vatten dinajel? Hur länge bubblar det ungefär?
#4 - 5 maj 2005 09:56
[QUOTE=defdac]Är det ljummet vatten dinajel? Hur länge bubblar det ungefär?[/QUOTE]
Mitt exceptionella ultrasensitiva pekfinger hävdar att vattentemperaturen är runt 40 grader när det rinner ur kranen. När jag gör påfyllningar i pet-flaskan så brukar jag dock inte byta vatten, utan bara hälla i lite mer socker, torrmjölk och kanske lite jäst och bakpulver också. Då är vattnet runt 25 grader antar jag. Och det bubblar ändå.

Dock bubblar (och här pratar vi alltså om mäsken, inte växtbubbel - även om det naturligtvis hänger ihop) det inte mer än typ tre dagar. Man kan skaka lite på flaskan och då bubblar det ett tag till, men sen är det dags för påfyllning.

Inte ett jättebra recept alltså, men onekligen enkelt. Och bra för mej som är toklat. Man behöver inte lägga ner mer tid än ett par minuter i veckan. Mer tid att surfa zoopet, steka fisk och ansa växter alltså.
#6 - 6 maj 2005 20:06
1,5 liter vatten

1,5 dl socker

2 tsk torrjäst

2 tsk torrmjölk (mat till jästen)

1 krm bakpulver (höjer pH så inte jästen dör)

....

....

Dock bubblar (och här pratar vi alltså om mäsken, inte växtbubbel - även om det naturligtvis hänger ihop) det inte mer än typ tre dagar. Man kan skaka lite på flaskan och då bubblar det ett tag till, men sen är det dags för påfyllning.

Jag förstår att det bubblar på en gång, men endast räcker i 3 dagar, när du har så mycket torrjäst.
Jag kör kanske 1/2 tsk i min 5liters dunk med mäsk. Visst det tar ibland upp till 12 timmar innan man får upp "full fart" men å andra sidan bubblar det med i princip samma takt i 3 veckor. Bubbeltakten är kanske 1 bubbla var 2:a till var 3:e sekund (20-30 bubblor/min)
För mig är det lagom, skulle man vilja ha mer får man väl sätta in en dunk till. :)
#7 - 8 maj 2005 07:59
[QUOTE=heeke]
Jag förstår att det bubblar på en gång, men endast räcker i 3 dagar, när du har så mycket torrjäst.[/quote]
Aha. Nu förstår jag vad defdac kanske var ute efter också med sina frågor.

Känner mej lite korkad. Det är klart att det räcker längre med mindre jäst. Ska prova det framöver.

Det svåra blir väl att hitta exakt lagom mängd. Jag behöver komma ner i pH 6,3 ungefär för att få ner lagom med CO2 i burken. På morgonen/förmiddagen har jag cirka 6,8 - 6,9 (utan CO2 hela natten). Sen kör jag venturi-metoden, som funkar rätt bra. På kvällen innan lysrören släcks vid tiotiden är jag nere i 6,1 - 6,2 ungefär.

En bubbla var annan var tredje sekund tror jag inte skulle funka för mej, men jag ska prova att halvera jästen och se hur mycket CO2 jag får ner i karet då.

Tack för tipset!
#8 - 8 maj 2005 10:53
Njae jag frågade mest för att jag själv inte är så bra på mäsk-CO2. Jag fick ofta ett jäkla bubbel ibörjan några dagar för att sedan avta helt, så det är alltid kul att höra vilka recept det finns.

Enligt mig verkar heekes recept perfekt - bubbel väldigt länge utan tillsyn även om det inte bubblar så mycket. Då kan man ju bara fixa fler mäskflaskor om man vill ha mer bubbel lika länge.
#9 - 9 maj 2005 09:20
[QUOTE=defdac]Njae jag frågade mest för att jag själv inte är så bra på mäsk-CO2. [/quote]
Aha. Oj. Man liksom utgår från att du kan allt om allt vad gäller växter och gödning, så jag tänkte att det låg nåt mer underförstått i frågan.

Enligt mig verkar heekes recept perfekt - bubbel väldigt länge utan tillsyn även om det inte bubblar så mycket. Då kan man ju bara fixa fler mäskflaskor om man vill ha mer bubbel lika länge.

Ja, det verkar onekligen rätt bra. Om en sån bubbeltakt funkar för mej så är det helt klart värt att testa. Bara man kan fixa en trycksäker femlitersdunk nånstans...

"Riktig" CO2-anläggning är ju rätt frestande, men till mitt lilla 88-literskar så vet jag inte om jag vill lägga ut ett par tusen pix på CO2-utrustning.
#10 - 9 maj 2005 11:36
1L vatten (lite varmare än fingervarmt)
2dl strösocker
2tsk torrjäst
1krm bakpulver
#11 - 9 maj 2005 14:24
[QUOTE=small]1L vatten (lite varmare än fingervarmt)
2dl strösocker
2tsk torrjäst
1krm bakpulver[/QUOTE]

Funkar det? Läste i nån tråd att man inte ska ha mer än en del socker på 10 delar vatten för då får man för hög alkoholhalt, vilket dödar jästen.
#12 - 9 maj 2005 14:44
Hej!

Olika sorters jäst klarar olika alkoholmängder. Vinjäst är bäst och klarar 18%.

Smaka på mäsken när den är utjäst. är den söt så kan ni minska sockermängden.
(och jag behöver nog inte säga spotta!)

Urban
#13 - 9 maj 2005 14:57
[QUOTE=urbanandersson]Smaka på mäsken när den är utjäst. är den söt så kan ni minska sockermängden. (och jag behöver nog inte säga spotta!)[/QUOTE]
Vad händer annars?
#14 - 9 maj 2005 16:16
Hej!

[QUOTE=dinajel][QUOTE=urbanandersson]Smaka på mäsken när den är utjäst. är den söt så kan ni minska sockermängden. (och jag behöver nog inte säga spotta!)[/QUOTE]
Vad händer annars?[/QUOTE]

Det är jätteäckligt. en gnutta alkohol blandat med jäst örk!

Urban
#15 - 9 maj 2005 18:34
[QUOTE=urbanandersson]Det är jätteäckligt. en gnutta alkohol blandat med jäst örk![/QUOTE]
Ja ja, men det är väl inget farligt i det? (Bortsett från att det kanske inte är så bra för magen att äta jäst...) Jag menar, det enda som det innehåller är väl etanol, vatten och jäst?

Jag testade nämligen igår om det smakade sött, men det smakade mest surt, så jag antar att sockret var helt slut. Och jag svalde testklunken och jag märkte ingenting. Dessutom ligger ju största delen av jästen på botten av flaskan.

Alltså: vad exakt innehåller mäsk när det jäst ett tag? Bildas det några andra skumma ämnen utöver CO2 och etanol?
#16 - 9 maj 2005 18:42
[QUOTE=dinajel]Alltså: vad exakt innehåller mäsk när det jäst ett tag? Bildas det några andra skumma ämnen utöver CO2 och etanol?[/QUOTE]
Jäst = en hel del B-vitaminer!!!
Förmodligen bildas väl också en del andra tyngre alkoholer förutom etylalkohol men i betydligt mindre mängder.
Det är de andra alkoholerna man skyller baksmällan på om jag minns rätt :D
#17 - 9 maj 2005 20:07
[QUOTE=dinajel]Jag testade nämligen igår om det smakade sött, men det smakade mest surt, så jag antar att sockret var helt slut.[/QUOTE]
Smakar det väldigt surt och äckligt har du troligen fått besök av mjölksyrebakterier. Skölj flaskan väl och blanda ny mäsk med ny jäst och njut av skillnaden ;)

Nu är det inte meningen att sörjan skall serveras, men med ny jäst varje gång kan man lära sig ungefär hur länge mäsken håller. Samtidigt vet man också att det faktiskt är jästen som förbrukar sockret, inte ett gäng glada baciller.
#18 - 11 maj 2005 11:08
[QUOTE=erikthur]Jäst = en hel del B-vitaminer!!!
Förmodligen bildas väl också en del andra tyngre alkoholer förutom etylalkohol men i betydligt mindre mängder.
Det är de andra alkoholerna man skyller baksmällan på om jag minns rätt :D[/QUOTE]
Okej. Så länge det inte bildas metanol eller nåt annat otäckt så är det väl okej antar jag. Och B-vitaminer är ju aldrig fel. :)

[QUOTE=kaihc]
Smakar det väldigt surt och äckligt har du troligen fått besök av mjölksyrebakterier. Skölj flaskan väl och blanda ny mäsk med ny jäst och njut av skillnaden ;)[/quote]
Mjölksyrebakterierna kommer nog från den torrmjölk som jag hällt i litegrann av för att få ner lite protein. Varför ska man egentligen ha protein i? Jästen lever väl ändå av sockret? Eller?
#19 - 12 maj 2005 19:32
[QUOTE=dinajel]Mjölksyrebakterierna kommer nog från den torrmjölk som jag hällt i litegrann av för att få ner lite protein.[/QUOTE]
Njaaej, de kommer från där de kommer. Mjölksyrebakterier tycker om samma saker som jäst. Problemet är att de försöker göra äcklig yoghurt av din mäsk istället för äcklig vin.
#20 - 12 maj 2005 19:48
[QUOTE=dinajel]Varför ska man egentligen ha protein i? Jästen lever väl ändå av sockret? Eller?[/QUOTE]
Proteiner är väl bra. Tittar man på hur proffsen producerar jäst ser man att kväve, fosfor, syre och spårämnen spelar in.
[QUOTE=http://www.theartisan.net/yeast_production_general_discussion.htm]Molasses is a by-product of sugar beet and sugar cane refining, and supplies the least expensive source of sucrose, glucose and fructose, in addition to some minerals and assimilable nitrogen. Either beet or cane molasses, or a combination of both, can be used. Prior to its use, the molasses is diluted with water, clarified, and heat sterilized. The molasses is supplemented with nitrogen, phosphate, sulphuric acid and sodium carbonate, and small amounts of minerals and trace elements. Nitrogen is supplemented using ammonia or various ammonium salts. Phosphate is supplied in the form of phosphoric acid or ammonium or di-ammonium phosphate. Sulphuric acid and sodium carbonate are included as processing aids for pH control. Minerals such as calcium and magnesium are added as are trace amounts of iron and zinc.Oxygen is provided in the form of filtered air.[/QUOTE]
Att blanda mäsken med PMDD-akvarievatten borde vara perfekt :)

Mycket syre -> aerob växt/lite etanol & CO2.
Lite syre -> anaerob växt/mer etanol & CO2.

Att skaka in lite syre vid uppstart är dock bra för att växten ska gå igång.
#21 - 12 maj 2005 21:38
[QUOTE=dinajel][QUOTE=heeke]

Det svåra blir väl att hitta exakt lagom mängd. Jag behöver komma ner i pH 6,3 ungefär för att få ner lagom med CO2 i burken. På morgonen/förmiddagen har jag cirka 6,8 - 6,9 (utan CO2 hela natten). Sen kör jag venturi-metoden, som funkar rätt bra. På kvällen innan lysrören släcks vid tiotiden är jag nere i 6,1 - 6,2 ungefär.

En bubbla var annan var tredje sekund tror jag inte skulle funka för mej, men jag ska prova att halvera jästen och se hur mycket CO2 jag får ner i karet då.

Tack för tipset![/QUOTE
Hej jag skulle också behöva expertråd då jag inte är riktigt insatt i gödning med CO2(hittar aldrig tangenten som sänker 2.an). Hur går jag tillväga om jag vill att Ph som nu är strax över 7 ska hamna på ca 6-6,5. Nästa fråga ,hur håller jag det där sen?eller kan den sjunka hur lågt som helst?
Amatör som sagt så försök ha lite tålamod ett tag till :D
#22 - 13 maj 2005 05:59

Hur går jag tillväga om jag vill att Ph som nu är strax över 7 ska hamna på ca 6-6,5.

Eftersom pH:t kommer variera trots att du har konstant inflöde av CO2 så får du bestämma dig en tid på dygnet du vill att pH:t ska vara säg 6.4. Då mäter du pH:t varje dag vid den tidpunkten och rattar sakta in bubbeltakten uppåt eller neråt tills du hamnar där.

Kör du mäsk blir det svårare eftersom man inte kan "ratta" lika enkelt och då har man väl främst upplösningsgraden att leka med. Har du trappreaktor kan du luta lite på den för att få bättre upplösning och har du alträdiffusor kan du sätta den på olika djup. Man kan även ändra ytcirkulation och använda täckglas.
#23 - 22 juli 2005 11:02
Någon skrev tidigare i tråden att tillverka mäsken på akvarievattnet kanske inte är fel. När man ändå byter vatten så kan man ju "sno" lite och använda det till mäsken. Vad säger ni som sysslat med mäsk om det? Kan det vara något bra?
#24 - 22 juli 2005 11:36
Spontant verkar det väldigt dåligt eftersom sockret kommer få bakterier/svampar/alger/mikroorganismer att konkurrera med jästsvampen.

Det jag hört av jästexperter (Tarah Nyberg på APD) är att man har kliniskt rent, men att man däremot kan spara en äldre kultur. Dvs när man gör en ny mäskbatch så behåller man 10% av den gamla jästkulturen och fyller bara på med nytt sockervatten (och protein om man vill att den ska hålla längre). Efter ett tag har jästsvamps populationen återfått sin forna storlek.

http://www.aquatic-gardeners.org/Nyberg_yeast.ppt
#25 - 22 juli 2005 16:07
Proteinkälla till akvariemäsk, någon som provat? Någon som köpt? Var köper man det och vad heter det? Ett pris på vad det kostar (ungefär, så man inte blir skinnad). Har ju hört talas om massa sådana där proteindrycker för muskelbyggare men jag behöver ingen smak till min mäsk....;)
#26 - 22 juli 2005 17:18
Har man småbarn hemma kör man bara lite vällingpulver, annars fungerar även torrmjölkspulver utmärkt som proteinkälla. 1-2 tsk per liter mäsk räcker.
#27 - 22 juli 2005 17:59
Om jag ska tolka diverse inlägg från både här och där så lyder ett bra recept som följer:

9 dl vatten
1 dl socker (10% socker ger 10% sprit, jästen klarar sig)
1/2 tsk bikarbonat (Ph-reglering)
1 tsk torrjäst
1-2tsk protein (från vällingspulver eller torrmjölkspulver)

Om man vill göra receptet ENKELT så kanske detta kan bli bra?

1 l vatten
1 tsk bikarbonat (Ph-reglering)
1 tsk torrjäst
1 tsk protein (från vällingspulver eller torrmjölkspulver)

En måttenhet av alla ingredienser, enkelt att komma ihåg!
Jag ska prova det någon gång men först så blir det ett gelatinbaserat recept.
#28 - 23 juli 2005 01:18
mäsk

jag kör i 1½ liters flaska:

3dl socker. (lös upp sockret i fingervarmt vatten).
25g jäst. (half paket vanlig jäst, ej "för sockerdegar". lös upp i ett glas)
mixa!

ger 3 bubblor/sek i ca 4-6 dagar. ny sats varje vattenbyte.

/makasu
#29 - 23 juli 2005 08:39
SKa byta till en 5l plastdunke å ha mäsk i...oOH! ;)
#30 - 23 juli 2005 17:22
Jag brukar ta 2-3 krm torrjäst till 5 l mäsk. Det tar lite längre tid att få igång bubblet, men har tyckt mig få en mäsk som håller betydligt längre och jämnare. 3 veckor är inget problem med samma bubbeltakt
Visst mer jäst i början ger mer CO2 på kortare tid.
#31 - 23 juli 2005 17:32
Ni med stor mäskerfarenhet, vad säger ni om det här med att ta gammalt akvarievatten istället för kranvatten? Kanske inte spelar någon större roll, eller ser ni bättre effekt med akvarievatten?
#32 - 23 juli 2005 18:08
Jag har provat, ser ingen skillnad.
Tror att rekomendationerna om akvarievatten kommer från länder med betydligt högre klorering av kranvattnet, dvs det har luftats ur klor om man tar det från karet istället.
#33 - 23 juli 2005 18:18
Åhå! Då är det ju förstås väldigt smart!
#34 - 23 juli 2005 18:30
När man kör ett gelatinbaserat recept så används mycket mindre vatten, varför????
#35 - 23 juli 2005 18:35
Man kokar gelatinet/agar-agar med socker för att skapa en sockerpudding som tar lång tid för jästen att knapra på.
#36 - 23 juli 2005 18:36
(blir inte alls lika kraftigt bubbel, men det håller längre)
#37 - 25 juli 2005 10:55
Defdac, frågan löd:
"När man kör ett gelatinbaserat recept så används mycket mindre vatten, varför????"

Jag frågade alltså om varför har man mindre vatten inte varför man har gelatin. Någon annan som vet varför man avänder mindre vatten då man kör ett gelatinbaserat recept?

De recepten jag sett så är det ju ca 80% mindre vatten när man kör gelatin. VARFÖR?
#38 - 25 juli 2005 10:58
Varför inte?

Grejjen är bara att få en schysst sockerpudding (ta recept från kokbok) i mäskflaskan varpå man häller på lite ljummet vatten med jäst så får jästen jobba sig igenom puddingen.
#39 - 25 juli 2005 12:22
Bara en tanke,, jag kommer dra igång en vinsats vilken dag som hellst, väntar bara på vinbären. Visst borde man kunna köra CO2'n från den till karet?

5L vinmäsk som får en stadig tillförsel av socker över en 1månads period
det borde ge jämt bubbel,,
#40 - 25 juli 2005 14:47
borde gå jolon ser ingen skillnad på de och mäsk lösningen.
#41 - 25 juli 2005 15:27
Jämför dessa recept

Utan gelatin:
9 dl vatten
1 tsk torrjäst

Med gelatin:
Gelatinmixen,
1dl vatten
3-4 dl socker
2,5msk gelatin
Häll sedan på,
1dl vatten
en påse torrjäst

Alltså, i gelatinblandningen är det bara totalt 2dl vatten!!!! Varför så mycket mindre mängd vatten? Jag fattar allt om sockerpuddingen, att det blir tuffare för jästen. Däremot så tycker jag att det borde vara mer vatten i den blandningen också!

Om inte, varför behövs inte lika mycket vatten bara för att man tillsätter sockret i en geléklump?
#42 - 25 juli 2005 17:07
Jag lovar Leif, du får göra *precis* som du vill efter eget huvud och rapportera om det går bättre med lite eller mycket vatten till gelatinet 8)
#43 - 25 juli 2005 17:14
Bara Defdac som svarar, trots att du inte använder mäsk (?). Hmm, finns det inga "mäsk med gelatin"-gubbar som kan svara? Som har provat? Varför uppfinna hjulet igen?
Jaja, nu kör jag en mäsk utan gelatin (hade inget hemma) har precis dragit igång och trycket i flaskorna håller på att byggas upp.
#44 - 25 juli 2005 21:23
Hej!

Jag har testat gelantin, men har inte tillräckligt tålamod för att exprimentera fram nåt som passar mig. Jag kom på att gelantinmäsken behöver lika mycket kärlek från mig som ren mäsk. Den ska spetsas och pysslas med ett par gånger i veckan. och då kan jag lika bra sätta ny mäsk två gånger i veckan. Och dessutom få tillräckligt med co2 för att sänka ph rejält. Dessutom är gelantin dyrt.
Nu kör jag mäsk på 25 liters dunk i källaren 0ch en slang upp i karet. 1pk brödjäst, 1pk strösocker, 20 liter vatten. det räcker ett tag och ger mycket co2, men jag har inte kört länge nog för att ge en vettig utvärdering.

Urban
#45 - 25 juli 2005 21:27
Hej!

Jag läste nåt intresant i boken vin är fin hobby(gammal bok). Jäst svampar behöver syre för att föröka sig.

Jag antar att det är därför man sätter förmäsk när man gör vin, för att få upp en lagom stor stamm av jästsvampar. När man sen brygger så finns ju bara co2.
Detta borde vi mäskare kunna utveckla.

Urban
#46 - 13 januari 2006 16:42
[quote=urbanandersson]Hej!

Jag läste nåt intresant i boken vin är fin hobby(gammal bok). Jäst svampar behöver syre för att föröka sig.

Jag antar att det är därför man sätter förmäsk när man gör vin, för att få upp en lagom stor stamm av jästsvampar. När man sen brygger så finns ju bara co2.
Detta borde vi mäskare kunna utveckla.

Urban[/quote]

Kanske man kunne har en liten luftpump kopplat till mäsk-dunken så att både syra och co2 går upp i karet. Då får man väl nybildning av jästkulturen.
Meningslöst att har en bubbelräknare då iofs. :) men man får mäta ph-värdet istället. Finns kanske nån som redan har testat?
#47 - 14 januari 2006 11:15
Körde förr med 1,5L petflaska med mäsk. Det är fult och tar mycket plats så numera har jag bara långsam-medelsnabbtväxande växter som mossor, svärdsplantor, lotus osv.. Då går det inte åt så förtvivlat mycket co2. Nu har jag 50cl petflaska med 2dl socker och tre kryddmått torrjäst till 115L och göder sparsamt. Växer som ogräs... Det bubblar lugnt i ca 1 vecka och kostar typ ingenting. Jag har kopplat co2 :n till utblåset på en aqua-el fan 2. Säkert försvinner 90% på en gång men fördelarna överväger. Dels ligger slangen inte så långt från ytan och om den, mot förmodan, skulle gå sönder och bli hävert så försvinner bara några cm av akvariets volym. Dels blir det inte heller så många synliga slangar i akvariumet.
#48 - 14 januari 2006 13:02
[quote=moggleif]Jämför dessa recept

Utan gelatin:
9 dl vatten
1 tsk torrjäst

Med gelatin:
Gelatinmixen,
1dl vatten
3-4 dl socker
2,5msk gelatin
Häll sedan på,
1dl vatten
en påse torrjäst

Alltså, i gelatinblandningen är det bara totalt 2dl vatten!!!! Varför så mycket mindre mängd vatten? Jag fattar allt om sockerpuddingen, att det blir tuffare för jästen. Däremot så tycker jag att det borde vara mer vatten i den blandningen också!

Om inte, varför behövs inte lika mycket vatten bara för att man tillsätter sockret i en geléklump?[/quote]

Vad har du fått receptet ifrån? Har du testat det?
När jag provade med gelatin hade jag samma mängd vätska som utan gelatin eftersom jag använde samma 1,5-litersflaska. Gelatin adderades sedan efter vätskemängden.

/Johan
#49 - 17 januari 2006 12:58
Jag sitter i valet och kvalet om jag ska köra mäsk till mitt nya akvarium eller om jag ska köra low tech växtakvarium typ Walstad.

Ni som kör mäsk hur introducerar ni koldioxiden till akvariet? Kör alla med reaktorer eller duger ex. en syresten eller alträ för ett mindre akvarium runt hundra liter.
#50 - 19 januari 2006 18:06
Jag kör in slangen i mitt innerfilter så sköter impellern om resten. Vet inte om nån kör mäsk-CO2 med syresten, men jag tror det blir för mycket mottryck med en sådan.

/J
#51 - 19 januari 2006 18:14
[quote=Jodahl]Vet inte om nån kör mäsk-CO2 med syresten, men jag tror det blir för mycket mottryck med en sådan. [/quote]

har gjort de och funkar ypperligt.
hade en sån där blå syresten, dom är så porösa så de blir inget tryck bara mindre bubblor.
tyvärr tål dom inte co2 så bra, pulvriserades i näven när ja tog upp den.

kört med alträbit också och funkat helt ok.

däremot finns de vissa där de kan bli tryck.
läste om en diffusor häromdan där trycket skulle va runt 2bar och det passar inte så bra med mäsk.

Annons