En mäsk-CO2-generator skulle jag göra med två flaskor, som jag böt varannan gång (ex flaska ett vecka 1, flaska två vecka 2, flaska ett vecka 3 etc). Detta för att få jämnare tillförsel av CO2. Detta eftersom en flaska genererar mer CO2 i början, och sedan avtar det tills sockret är slut. Men en flaska inte håller två veckor, utan bara 10 dagar, så skulle jag byta flaska ett efter 5 dagar och flaska två efter ytterligare fem dagar etc.
Mitt recept till mäsken är
1 eller 1,2 liter vatten (räcker till 1,5 liter PET-flaska ljummen, ca 40 grader, se vilken temperatur man skall ha till torrjästen)
1-1,5 dl socker (som skall bli CO2 när jästen spjälkar upp sockret)
lite torrjäst (1 krm kanske, inte så noga)
1 krm bakpulver (för att hålla pH-värdet uppe fast hög koncentration CO2)
1 matsked proteinpulver från hälsokostaffär (för att ge jästen mat)
(lite melass om man har tillgång till detta, men det är överkurs)
Rör om väl och häll i PET-flaskan, skruva på korken (med slangarna).
Byt när börjar sluta bubbla.
Notera att korkar till PET-flaskor inte går att limma med vanliga limmer (ej heller silikon eller epoxy). Så om man använder vanlig luftslang (6 mm ytterdiameter), så borrar man hå i korken som är ca 1 mm mindre diameter, dvs med en 4,5-5 mm borr. Sedan skär man slangen lite snett, så man kan stucka in spetsen i hålet. Därefter drar och sliter man slangen genom hålet. Då får man en gastät skarv i korken. Testa med såpvatten runt korken när jästen bubblar. Om det då bubblar, så läcker korken. Dra då lite lätt i slangen, så tätar skarven. Bygg slangarna enligt ovan anvisningar.
Jo, en sänkning av pH-värdet med ca 1 grad pH jämfört med innan man tillsatte CO2 brukar vara lagom. Och ja, man har CO2 tillkopplat hela tiden, och om man har en trappreaktor eller Al-"syresten" så är inte risken så stor att man ger för mycket CO2. Men kolla gärna pH när ljuset har släckts på kvällen och strax innan ljuset släcks för att se att pH inte sjunker för mycket.
Notera även att hög CO2-halt INTE tränger undan syre. Men det är skadligt med för hög halt CO2, för då kan inte fiskarna göra sig av med CO2 via gälarna, och dör av CO2-förgiftning inte av för lite O2 (ungefär som att människor dör om man kör en motor i ett stängt garage).
Lycka till med bygget.