enkel fråga?

#1 - 2 november 2012 15:14
Ska man egentligen rengöra media som kommer med i ytterfilter? :confused: Biobollar, matta, keramikrör? Hur gör man då?

Alla åsikter är välkomna!:D
#2 - 2 november 2012 15:18
Är det nya grejer är det bara att skölja ur det lite lätt. Begagnat kan man skölja lite noggrannare:).
#3 - 2 november 2012 15:20
ansjo skrev:
Är det nya grejer är det bara att skölja ur det lite lätt. Begagnat kan man skölja lite noggrannare:).

tack för snabbt svar! :) men var det inte så att man inte skulle skölja så mycket så de bra bakterierna försvinner? [:o]
#4 - 2 november 2012 15:26
Det beror på hur länge sedan filtermediat varit igång. Jag fattade din fråga som det var grejer som inte varit igång på ett tag, eller nya grejer.
Ska du göra en rengörning av befintligt filtermedia kan du krama ur det ganska väl ändå, antingen under rinnande vatten eller i en spann med akvarievatten.
#5 - 2 november 2012 15:29
ansjo skrev:
Det beror på hur länge sedan filtermediat varit igång. Jag fattade din fråga som det var grejer som inte varit igång på ett tag, eller nya grejer.

Ska du göra en rengörning av befintligt filtermedia kan du krama ur det ganska väl ändå, antingen under rinnande vatten eller i en spann med akvarievatten.

så det ingen fara för dem goda bakterierna?:p
#6 - 2 november 2012 15:32
Det finns inte så mycket att välja på om filtret börjar gå tungt, plus att mycket av bakterierna är kvar inne i karet både i sanden, på växer, i vattnet osv...
#7 - 2 november 2012 15:35
ansjo skrev:
Det finns inte så mycket att välja på om filtret börjar gå tungt, plus att mycket av bakterierna är kvar inne i karet både i sanden, på växer, i vattnet osv...

tack! Det lättade hjärtat! :cool: Men då väcks en följdfråga... jag renar bara filtret 2 ggr per år. är det för lite?
#8 - 2 november 2012 15:37
Det beror på så många faktorer, men relativt lätt kan du avgöra det genom att göra rent det när antingen den inte rengör tillräckligt, eller om den markant tappat farten.
#9 - 2 november 2012 15:38
Det var alla svar jag behövde! Zoopet är verkligen det bästa forumet där man får snabba svar! :D
#10 - 2 november 2012 15:45
:d

Annons