Enkel CO2-guide för amatörmäskaren?

#1 - 20 maj 2011 10:46
I mitt nya projekt - 720 - har jag tänkt mig att CO2-tillsätta på det gamla ohederliga sättet med mäskdunk.

När jag Googlat runt efter guider på hur man går tillväga, hittar jag alla möjliga svar som ibland motsäger varandra t.o.m.

Jag tänker mig en rejäl dunk med lämplig mäskblandning som via en slang ner mot botten på tanken får avsätta sin bildade CO2. Så långt verkar det inte omöjligt (sånär som på att många tycks ha svårt att få systemet tätt), men sedan kommer det till någon mekanik som ska slå sönder/finfördela själva bubblorna så att de löses i vattnet och inte i ytskiktet. Det är här jag inte riktigt förstår mekanismen. Finns det någon TYDLIG bild på en sådan lösning, eller är någon pedagogisk nog att förklara för en fullständig newbie?

Många frågor har jag sett kring hur mycket CO2 man kan låta bubbla ner utan att fiskar tar stryk alternativt att algerna blommar vansinnigt. Finns det någon vettig o enkel förklaring till hur man lättast avgör vad som är lagom och hur man når dit utan att köpa ett helt laboratorium?
#2 - 20 maj 2011 11:06
perfetto skrev:
I mitt nya projekt - 720 - har jag tänkt mig att CO2-tillsätta på det gamla ohederliga sättet med mäskdunk.



När jag Googlat runt efter guider på hur man går tillväga, hittar jag alla möjliga svar som ibland motsäger varandra t.o.m.



Jag tänker mig en rejäl dunk med lämplig mäskblandning som via en slang ner mot botten på tanken får avsätta sin bildade CO2. Så långt verkar det inte omöjligt (sånär som på att många tycks ha svårt att få systemet tätt), men sedan kommer det till någon mekanik som ska slå sönder/finfördela själva bubblorna så att de löses i vattnet och inte i ytskiktet. Det är här jag inte riktigt förstår mekanismen. Finns det någon TYDLIG bild på en sådan lösning, eller är någon pedagogisk nog att förklara för en fullständig newbie?



Många frågor har jag sett kring hur mycket CO2 man kan låta bubbla ner utan att fiskar tar stryk alternativt att algerna blommar vansinnigt. Finns det någon vettig o enkel förklaring till hur man lättast avgör vad som är lagom och hur man når dit utan att köpa ett helt laboratorium?


Här en enkel och bra guide http://www.plantswap.se/artiklar/DIYCO2.htm enligt mig:)
Du mäter pH:t och KH:t och kollar i en CO2-tabell för att få reda på hur mycket CO2 du lyckas lösa upp.
#3 - 20 maj 2011 11:42
Tack robbanbobban, det var verkligen en utförlig beskrivning med bilder o allt : )

Dock finns det uppenbart delade meningar om ifall man verkligen lyckas slå sönder CO2-bubblor med syresten eller pump....och det är väl lite dit jag vill komma också. Hur är det egentligen?

OM det inte är ett effektivt sätt (eller värdelöst, som vissa skriver?) att låta bubblorna passera syresten eller pumpimpeller - hur gör man i så fall på bästa sätt?
#4 - 20 maj 2011 11:51
perfetto skrev:
Tack robbanbobban, det var verkligen en utförlig beskrivning med bilder o allt : )



Dock finns det uppenbart delade meningar om ifall man verkligen lyckas slå sönder CO2-bubblor med syresten eller pump....och det är väl lite dit jag vill komma också. Hur är det egentligen?



OM det inte är ett effektivt sätt (eller värdelöst, som vissa skriver?) att låta bubblorna passera syresten eller pumpimpeller - hur gör man i så fall på bästa sätt?


Som i guiden så är det en syresten som är intryckt i pumpen, pump är otroligt mycket mer effektivt gentemot bara en syresten fastän du har ex. citronträ som blir små fina bubblor , vissa använder trappor som bubblan får klättra upp för http://www.guldfisken.se/beta/catalog/nutrafin-co2diffusor-p-2494?osCsid=0253dfeafd2e30527a2d4e356b7fca26 men jag föredrar pump får då kan du stänga av under natten med timer då växterna inte förbrukar någon CO2 :)
#5 - 20 maj 2011 12:18
Som i guiden så är det en syresten som är intryckt i pumpen, pump är otroligt mycket mer effektivt gentemot bara en syresten fastän du har ex. citronträ som blir små fina bubblor , vissa använder trappor som bubblan får klättra upp för http://www.guldfisken.se/beta/catalog/nutrafin-co2diffusor-p-2494?osCsid=0253dfeafd2e30527a2d4e356b7fca26 men jag föredrar pump får då kan du stänga av under natten med timer då växterna inte förbrukar någon CO2 :)


- Om du stänger av pumpen under natten, fortsätter väl ändå bubblandet från dunkarna ut i karet....även om de inte finfördelas då?

Är det för att det kan bli för hög CO2-halt som du väljer att stänga av under natten? Kan det bli för hög halt i ett 720 om man bara använder mäsk-metoden alltså?
#6 - 20 maj 2011 12:34
Helt korrekt det blir en stor bubbla som bubblar upp till ytan vilket inte löser sig alls mycket :) japp CO2 förbrukas som sagt inte under natten så om man har otur så kan några fiskar stryka med, men jag tror om det ska lösas för mycket så ska du ha en riktigt saftig dunk för att komma upp i sådana mängder , jag gör det därför jag har ett 73 liters kar och ganska bra fräs på mäsken , så därav så stänger jag av under natten, men jag tror att du behöver en saftig dunk för att det ska ge gått resultat i ett 720 liters kar :P så ja visst kan det blir för mycket löst om du kör med en pump och du får en bra upplösning...:p nu kanske allt blev krångligt men kort summerat så tykcer jag att man ska stänga av på natten för att förhindra en olycka :)
#7 - 20 maj 2011 14:12
I ett kar av den storleken skulle man nog inte behöva stänga av upplösningen nattetid om du inte blandar en gigantisk mängd mäsk (typ 30liter eller mer), när det gäller så stora kar så är nog främsta skälet att stänga av nattetid att man får så ojämna nivåer av co2 och det är just detta som kan trigga alger, det är dock ganska normalt att man får en del alger när man börjar med mäsk då det ger lite ojämna nivåer men även att växterna inte riktigt är vana vid denna mängd co2 så dom tar en liten stund på sig att anpassa sig, att smyga igång med en liten mängd mäsk är allså inte fel ;)
#8 - 20 maj 2011 14:18
Att lösa stora mängder co2 med ett innerfilter (och en syresten) är dock ganska svårt så för ett 720liters får du kanske leta nån annan lite mer komplicerad metod om du vill köra över 10liter mäsk, kör du mindre mängd så kan du istället skita i allt vad mätningar heter då du knappast lär komma upp i några stora mängder löst co2, det kan dock va av intresse att iaf leta efter nån metod där du får 100% upplösning av gasen som typ en reaktor kopplad till ett innefilter.
#9 - 20 maj 2011 17:00
Jag tänker mig att köra med ett par större dunkar som överlappar varandra i jäsningen för så jämn tillförsel som möjligt, men då är det nog i storleksordningen 3*10 liter eller nåt för så stor vattenvolym, tänker jag mig.

Det vore verkligen intressant att höra hur man enklast går tillväga för att smula bubblor tillräckligt, om det inte hjälper med syresten inuti en pump.

Fråga nummer två blir ju - är någon CO2 alls bättre än ingen? Jag tänker mig en situation där jag inte lyckas få ut mer än kanske 10-20% av produktionen i vattenbufferten.
#10 - 20 maj 2011 19:00
3*10liter blir en del mäsk så då är den nog en bra ide att försöka på till bättre upplösning, finns olika sorters reaktorer som man normalt kopplar till ytterfilter som funkar riktigt bra och skaffar du en eller ett par magnetventiler kan du styra detta lite bättre.
Och jo det gör stor skilnad även om man bara kan tillföra 10-20% av vad som är optimalt, kör själv trycksatt system numera och siktar på typ 10% och det ger ändå en vettig förbättring mot inget alls.
#11 - 20 maj 2011 20:04
Kapar tråden lite här, snackar vi om samma koldioxid som man kör i läskeblask?
#12 - 20 maj 2011 20:09
Ja
#13 - 20 maj 2011 20:17
ok, iom att jag är ny inföe detta med co2, (fanns inte på början av -80) så blir min tankegång
enl. följande, sodastreamtub, ventil, slang, syresten i trä, funkar vetef-n ? nån som har en uppfattning?
#14 - 20 maj 2011 22:44
jodå det funkar fint med den kombinationen, finns bara ett par problem och det är att en sodastream flaska är ganska liten så du får fylla på ofta om du har ett stort kar men framför allt så har dom en egen specialgänga på tuben så du behöver en adapter till ventilen som kostar runt 500kr (inte lyckats hitta nån billigare) och då kan man lika gärna köpa en brandsläckare för 500kr som räcker mycket längre för dom pengarna.
utöver det du nämnt så behöver du nog en nålventil för att kunna justera in flödet (den vanliga kranen brukar inte vara så exakt) och om du inte vill skruva av och på dagligen så får du lägga en 100kr på en magnetventil oxå.
#15 - 21 maj 2011 06:04
Fuzzop skrev:
jodå det funkar fint med den kombinationen, finns bara ett par problem och det är att en sodastream flaska är ganska liten så du får fylla på ofta om du har ett stort kar men framför allt så har dom en egen specialgänga på tuben så du behöver en adapter till ventilen som kostar runt 500kr (inte lyckats hitta nån billigare) och då kan man lika gärna köpa en brandsläckare för 500kr som räcker mycket längre för dom pengarna.

utöver det du nämnt så behöver du nog en nålventil för att kunna justera in flödet (den vanliga kranen brukar inte vara så exakt) och om du inte vill skruva av och på dagligen så får du lägga en 100kr på en magnetventil oxå.


TAck för ditt svar, det var bara principen som jag ville ha bekräftad, så om jag har följt dig rätt, så är det brandsläckare, huvudventil, nålventil och magnetventil. Styrningen av magnet ventiln, hur är den uppbyggd alternativt finns det någon/några ritningar att tillgå på hur det hela är uppbyggt?
#16 - 21 maj 2011 07:29
Magnetventilen kopplas till en vanlig timer (gärna så den slår av och på en timme före belysningstimern), alternativt kan man köpa en dyr ph-controller som då styr till och frånslag av magnetventilen så den håller ett konstant ph i karet.
Resten av systemet har du fått ihop helt rätt, den där syrsestenen i trä skulle du möjligen kunna byta till nåt som är effektivare för att lösa upp gasen men den funkar i små kar så principen är helt rätt :)
#17 - 21 maj 2011 07:29
roggie_49 skrev:
TAck för ditt svar, det var bara principen som jag ville ha bekräftad, så om jag har följt dig rätt, så är det brandsläckare, huvudventil, nålventil och magnetventil. Styrningen av magnet ventiln, hur är den uppbyggd alternativt finns det någon/några ritningar att tillgå på hur det hela är uppbyggt?


http://www.pny.se/akvarium/co2/co2.php
#18 - 21 maj 2011 07:53
#19 - 21 maj 2011 09:57
Vi har fortfarande inte fullt rett ut om en syresten i kombination med impeller är tillräckligt för att slå sönder koldioxidbubblorna nog för ett bra upptag i vattenbufferten : )
#20 - 21 maj 2011 12:58
perfetto skrev:
Vi har fortfarande inte fullt rett ut om en syresten i kombination med impeller är tillräckligt för att slå sönder koldioxidbubblorna nog för ett bra upptag i vattenbufferten : )

Definiera "tillräckligt" och "bra" ;)

Jodå, det funkar att slå sönder bubblor med impeller och det ökar upptaget i vattnet. Däremot känns det spontant som om du kan behöva flera syrestenar & impellrar i ett så pass stort kar - för att inte tala om mängden mäsk!
#21 - 21 maj 2011 14:58
perfetto skrev:
Vi har fortfarande inte fullt rett ut om en syresten i kombination med impeller är tillräckligt för att slå sönder koldioxidbubblorna nog för ett bra upptag i vattenbufferten : )


Nu skrev jag väl iofs att det kan va ide att titta efter nån bättre metod att lösa gasen, man kan även modda sin lilla pump så den suger in det mesta av samma vatten igen och dom små bubblorna snurrar runt lite mer och ges större chans att lösa gasen, har du ett ytterfilter skulle jag nog ändå tycka att du borde satsa på en ordentlig reaktor eller leda in gasen i ytterfiltret och sen styra flödet med ett par magnetventiler.
#22 - 21 maj 2011 15:10
Fuzzop skrev:
Nu skrev jag väl iofs att det kan va ide att titta efter nån bättre metod att lösa gasen, man kan även modda sin lilla pump så den suger in det mesta av samma vatten igen och dom små bubblorna snurrar runt lite mer och ges större chans att lösa gasen, har du ett ytterfilter skulle jag nog ändå tycka att du borde satsa på en ordentlig reaktor eller leda in gasen i ytterfiltret och sen styra flödet med ett par magnetventiler.


- Nope, det blir ett rörformat innerfilter längs med bakgrunden nertill.
#23 - 25 maj 2011 17:08
Jag funderar på slangen från dunkarna och vidare....spelar grovleken (innerdiametern) någon roll egentligen?

Den ska väl inte vara en begränsande faktor, och om den är för stor så portioneras väl ändå maximal mängd ut oavsett innermått?
#24 - 25 maj 2011 17:21
perfetto skrev:
Jag funderar på slangen från dunkarna och vidare....spelar grovleken (innerdiametern) någon roll egentligen?



Den ska väl inte vara en begränsande faktor, och om den är för stor så portioneras väl ändå maximal mängd ut oavsett innermått?


Spelar ingen roll skulle jag påstå. Tar kanske längre tid att bygga upp trycket bara om det är rejäla slangar. Kör på vanlig luftslang. Bra storlek. Passar på syrestenar också.

Du får ha duktigt bra drag i din mäsksats om det ska bli en begränsande faktor iaf :)
#25 - 25 maj 2011 17:37
J
Nasso skrev:
Spelar ingen roll skulle jag påstå. Tar kanske längre tid att bygga upp trycket bara om det är rejäla slangar. Kör på vanlig luftslang. Bra storlek. Passar på syrestenar också.



Du får ha duktigt bra drag i din mäsksats om det ska bli en begränsande faktor iaf :)


- Jag har köpt hem 10 mm. Hoppas det fungerar bra det också.
#26 - 27 maj 2011 06:31
Någon som kan bekräfta att slangdiametern inte spelar roll när man kör mäsk-system?
#27 - 28 maj 2011 08:02
Gastryck fördelar sig väl jämnt inom det utrymme gasen upptar så det blir väl som Nasso skriver. Grövre slangar = större volym som skall fyllas = något längre tid innan önskat tryck uppnås. I övrigt ingen skillnad.
#28 - 28 maj 2011 08:24
hawkse skrev:
Gastryck fördelar sig väl jämnt inom det utrymme gasen upptar så det blir väl som Nasso skriver. Grövre slangar = större volym som skall fyllas = något längre tid innan önskat tryck uppnås. I övrigt ingen skillnad.


- Ja...men vad är det för tryck man önskar? Ska det inte bara bubbla ut genom slangen i takt med jäsningen?
#29 - 28 maj 2011 08:37
Säg att mäsken producerar en enhet koldioxid per timme. En smal slang rymmer en enhet koldioxid och en grov slang rymmer 10.
En smal slang fylls därför på en timme. En grov på 10 timmar.
När slangen är full så produceras en enhet per timme som inte får plats i slangen och därför åker ut i akvariet. Det är både för smala och grova slangen. Det är bara initiala fyllningen som tar tid.

Det är dessutom enklare att hantera en smal slang. Den tar inte lika mycket plats i akvariet och syns inte lika mycket. dessutom är den enklare att dra in i ett innerfilter.
#30 - 28 maj 2011 08:57
perfetto skrev:
- Ja...men vad är det för tryck man önskar? Ska det inte bara bubbla ut genom slangen i takt med jäsningen?

Om du bara låter det bubbla rakt ut i karet kommer du inte få någon effekt alls.

Väljer du att använda en diffusor (t ex syresten, cigarettfilter, keramikdiffusor) krävs det ju ett visst arbetstryck innan gasen tränger igenom diffusorn och producerar små bubblor.

Har du bestämt dig för att istället slå sönder bubblorna genom att t ex leda slangen in i ett ytter- eller innerfilter som slår sönder bubblorna blir det naturligtvis inget tryck att tala om. I det sistnämnda fallet är det troligen bättre med så tunn slang som möjligt för så jämn bubbeltakt som möjligt.

Dvs, tunn slang släpper många, mindre bubblor som löses kontinuerligt medan en grov slang släpper färre, stora bubblor som både kan bli svåra att slå sönder tillräckligt men också kommer för långt isär.

Tror nog du ska satsa på tunn slang.
#31 - 28 maj 2011 09:40
Nasso skrev:
Säg att mäsken producerar en enhet koldioxid per timme. En smal slang rymmer en enhet koldioxid och en grov slang rymmer 10.

En smal slang fylls därför på en timme. En grov på 10 timmar.

När slangen är full så produceras en enhet per timme som inte får plats i slangen och därför åker ut i akvariet. Det är både för smala och grova slangen. Det är bara initiala fyllningen som tar tid.



Det är dessutom enklare att hantera en smal slang. Den tar inte lika mycket plats i akvariet och syns inte lika mycket. dessutom är den enklare att dra in i ett innerfilter.


- Jo jag förstår matematiken i systemet, men vad spelar det för roll om CO2-bubblornas takt är X eller Y ner i karet? Om det bildas 10 enheter CO2-gas i dunken per tidsenhet, är det väl den takten gasen ska portioneras ut i karet oavsett slangdiameter...eller är jag dum såhär på förmiddagen? : )
#32 - 28 maj 2011 09:43
hawkse skrev:
Om du bara låter det bubbla rakt ut i karet kommer du inte få någon effekt alls.



Väljer du att använda en diffusor (t ex syresten, cigarettfilter, keramikdiffusor) krävs det ju ett visst arbetstryck innan gasen tränger igenom diffusorn och producerar små bubblor.



Har du bestämt dig för att istället slå sönder bubblorna genom att t ex leda slangen in i ett ytter- eller innerfilter som slår sönder bubblorna blir det naturligtvis inget tryck att tala om. I det sistnämnda fallet är det troligen bättre med så tunn slang som möjligt för så jämn bubbeltakt som möjligt.



Dvs, tunn slang släpper många, mindre bubblor som löses kontinuerligt medan en grov slang släpper färre, stora bubblor som både kan bli svåra att slå sönder tillräckligt men också kommer för långt isär.



Tror nog du ska satsa på tunn slang.


- En slags diffusor hade jag ju tänkt mig, förmodligen en sådan där "trä"-syresten inuti ett pumpfilter så att bubblorna får passera både sten och impeller, men om bubbelstorleken spelar någon roll innan den passerar de här två fördelarna undrar jag.

Om det vore en fördel med smalare slang av den anledningen....varför väljer inte alla en slang med väääääldigt liten innerdiameter då?`

Vill man ha mikroskopiska (ja, nästan iallafall) bubblor, vore det bästa att låta gasen passera genom en väldigt fin injektionsnål. Då är bubblorna så små att de t.o.m passerar orörda genom ett system med syresten och impeller.
#33 - 28 maj 2011 10:05
perfetto skrev:
- Jo jag förstår matematiken i systemet, men vad spelar det för roll om CO2-bubblornas takt är X eller Y ner i karet? Om det bildas 10 enheter CO2-gas i dunken per tidsenhet, är det väl den takten gasen ska portioneras ut i karet oavsett slangdiameter...eller är jag dum såhär på förmiddagen? : )


Ja. Men slangen måste ju fyllas först. Det måste bli tryck i systemet för att det ska börja bubbla. Hur grov slang du har påverkar inte hur mycket som bubblar i akvariet. Bara hur lång tid det tar att få tryck i systemet.
Man kan använda backventil också för att systemet inte ska förlora tryck när man gör en ny mäsksats så att det kommer igång igen snabbare.
Ser inga fördelar med att använda grov slang. Bökigare att hantera och svårare att dölja i akvariet.
Men det funkar så om du redan köpt slang så är det bara att köra på den. Annars kostade luftslang 12kr/m när jag köpte min så det är ingen större investering, om du slulle vilja köra med sån.
#34 - 28 maj 2011 10:09
perfetto skrev:
- En slags diffusor hade jag ju tänkt mig, förmodligen en sådan där "trä"-syresten inuti ett pumpfilter så att bubblorna får passera både sten och impeller, men om bubbelstorleken spelar någon roll innan den passerar de här två fördelarna undrar jag.



Om det vore en fördel med smalare slang av den anledningen....varför väljer inte alla en slang med väääääldigt liten innerdiameter då?`



Vill man ha mikroskopiska (ja, nästan iallafall) bubblor, vore det bästa att låta gasen passera genom en väldigt fin injektionsnål. Då är bubblorna så små att de t.o.m passerar orörda genom ett system med syresten och impeller.


Tveksam till att du hittar en syresten med en annan anslutning än smal syreslang. De är tänkta att använda med luftpump och luftslang.

Jag tror de flesta kör med led vanliga tunna luftslangar.

Injektionsnål hade kanske funkat.... akta så inte fiskarna sticker sig på den bara ;)
#35 - 28 maj 2011 13:37
perfetto skrev:
- Jo jag förstår matematiken i systemet, men vad spelar det för roll om CO2-bubblornas takt är X eller Y ner i karet? Om det bildas 10 enheter CO2-gas i dunken per tidsenhet, är det väl den takten gasen ska portioneras ut i karet oavsett slangdiameter...eller är jag dum såhär på förmiddagen? : )

För maximal upplösning av koldioxiden är det lättare om du sprider ut tillförseln över tiden. Det blir både jämnare tillförsel och jämnare koldioxidhalt i vattnet. Det torde t ex vara svårt att lösa en bubbla om 10 mm i diameter bara genom att slå sönder den med en impeller. Hellre 8 st 4 mm bubblor på 10 sekunder än en enda 10 mm bubbla var 10:e sekund. Men visst, har du en bra extern reaktor så kanske det inte spelar så stor roll.

Ska du ändå köra gasen genom en diffusor/syresten så spelar som sagt slangens grovlek mindre roll mer än i det praktiska att hitta passande prylar att ansluta och att kröka ned slangen i karet.
#36 - 29 maj 2011 17:15
Var tusan hakar hittar man en backventil i plast för 6 mm-slang?? Inte på Bauhaus i allafall.
#37 - 29 maj 2011 17:34
nån som säljer delar för gassvetsning har för den tjockleken, men det är troligen billigare att bara köpa en ny slang och en billig backventil som man brukar ha istället.
#38 - 29 maj 2011 19:15
Fuzzop skrev:
nån som säljer delar för gassvetsning har för den tjockleken, men det är troligen billigare att bara köpa en ny slang och en billig backventil som man brukar ha istället.


- Billig backventil som man brukar ha? Det är ju precis en sådan jag letat efter : )

Var köper man dem? 6 mm är slangen, och det är väl ingen ovanlig diameter i akvariekretsar?
#39 - 29 maj 2011 21:05
6mm är extremt ovanligt i akvariekretsar om du inte menar ytterdiametern men den är det inte som man ska mäta utan innerdiametern när man pratar slangar, standard innerdiameter är 4mm och en sån backventil kan du köpa i vilken djuraffär som helst.
#40 - 29 maj 2011 21:11
6/4mm är väl vanlig luftslang. Precis som fuzzop säger kan du köpa sånna i de flesta djuraffärer (man har den för att det inte ska komma in vatten i en luftpump så att den förstörs.)
Annars har pwss det.
http://www.pwss.se/product.php?productid=633&cat=30&page=1
De brukar kunna fixa frakten ganska bra. Så om du bara beställer en sån skulle jag gissa att de kan skicka i brev.
#41 - 30 maj 2011 06:30
http://cgi.ebay.com/Check-Valve-CO2-Aquatic-Java-Plant-Moss-Special-Deal-/250360316249?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item3a4aa34159

eller en sån om man inte har så bråttom, kostar runt 10kr med frakt.
Har själv en tetratec ventil som jag är måttligt nöjd med då det rinner vatten genom den när jag har gasen på (kör låg bubbeltakt i ett trycksatt system).
#43 - 30 maj 2011 06:38
Ah, tack för klargörandet. Jag trodde 6 mm innerdiameter var "normal" size på slangen. Om 4 mm är gängse standard så finns ju allt på Guldfisken här i Kalmar : )

Tackar o bugar för tipsen.
#44 - 30 maj 2011 08:17
perfetto skrev:
Ah, tack för klargörandet. Jag trodde 6 mm innerdiameter var "normal" size på slangen. Om 4 mm är gängse standard så finns ju allt på Guldfisken här i Kalmar : )



Tackar o bugar för tipsen.

Japp, jag köpte alla grejer utom dunkar och lim på guldfisken. Håll lite koll på dina backventiler, en av mina slutade fungera efter ca 1 år. (Den hade kladdat igen av mäskrester.)
#45 - 1 juni 2011 06:23
Klotte skrev:
Japp, jag köpte alla grejer utom dunkar och lim på guldfisken. Håll lite koll på dina backventiler, en av mina slutade fungera efter ca 1 år. (Den hade kladdat igen av mäskrester.)


- Jag handlade också där. Köpte även en diffusor som finfördelar CO2-bubblorna såpass att de knappt syns : )











Annons