Enkel co2 för 40 kr

#1 - 2 augusti 2003 23:20
Hon gör en egen...
http://hem.passagen.se/maria_augustsson/page37.html
40 kr om man räknar med läsken hon måste köpa :)

Vad tycker ni... verkar det bra??
#2 - 2 augusti 2003 23:36
Hej!
Klart den är bra, det är ju jag som har gjort den [;)]
Nej då, det finns faktiskt nackdelar med den. Kanske är bäst att skriva det på en gång. Det är väldigt lätt att få pH fall med den här varianten en koldioxid. Men håller man bara koll på det så fungerar den faktiskt väldigt bra.
Det var ett bra tag sedan jag hade en sats igång säkert över ett år sedan, men jag ska testa igen snart.Har flyttat och har mycket stabilare vattenvärden nu än förut. Hade tidigare ett KH under 1! Nu har jag ca 3. Så det kanske fungerar bättre nu.
Men en liten varning bara. Om ni har Vallisneria och börjar göda med koldioxid så kommer ni få lov att rensa och kasta bort mycke. De växer nämligen oerhört fort och förökar sig i en enorm hastighet. Jag fick skänka bort hinkvis med växter när jag hade koldioxid. Men inga av grannarna som hade akvarium behövde köpa växter. [;)]
Mvh Maria
#3 - 3 augusti 2003 22:01
Tack för svaret.
Varför får man pH fall och vad består kollen i?
#4 - 3 augusti 2003 22:41
Hej!
Om man har mjukt vatten (alltså lågt KH) så är vattenvärdena väldigt instabila och pH kan falla väldigt fort. Så därför behöver man kolla pH ofta. Jag hade ett så kallat långtidstest. Då ser man direkt om pH faller utan att behöva gå och testa det hela tiden.
Mvh Maria
#5 - 4 augusti 2003 08:27
<font color="red">Hur länge håller en sådandär sats med socker och det, måste man inte fylla på? Kan man linka ihop slangen därifrån till en pump? Hur mycket av ingridienserna tror du behövs i ett 375L?</font id="red">
#6 - 4 augusti 2003 08:51
En sådan sats som hon har gjort håller i ungefär 1,5-2 veckor. Men nu är det en "liten" sats hon har gjort. Jag har en som det är 3,5 liter vatten, 1 kg socker och 25g jäst dvs en halvt paket[:)] Denna satsen håller drygt två veckor[:-29]

Pröva dig fram till hur mycket du behöver till ett 375 liters. Istället för mycket ingredienser så (som bara gör att det håller längre) så tycker jag du ska ha mer flaskor. Då kan du sätta en syresten, eller alträbit som är bäst, i var sin sida av akvariet. Men som sagt så tycker jag du ska pröva dig fram hur många du ska ha[:D]
#7 - 8 augusti 2003 06:42
Ingen som byggt sånna syregenerator? sån med väteperoxid och silver? jag har sett beskrivning på den men inte riktigt fattat hur de menar för för mig ser det ut som att de riskerar att väteperoxiden läcker ut i vattnet...
#8 - 8 augusti 2003 08:31
<font color="red">Skall man köpa ett kilo socker var 3:e vecka?! Är inte de lite mycket?</font id="red">
#9 - 17 augusti 2003 16:32
Jag använder "mäsk" metoden för att tillverka co2, började
med petflaskor men tröttnade på att byta ut korkarna. Dom
är väldigt svaga (mjuka) så att dom går sönder.
Byte till en gammal 1,5 liters spolarvätske flaska
som nu har varit i tjänst i c:a 1 år.
Jag använder följande blandning.
1 liter vatten,
4 dl socker,
1/2 paket jäst.

/ Hans
#10 - 21 augusti 2003 15:01
Hej. Finns det någon där ute i cyberrymden som använder in CO2-burk som finns att köpa och sedan tillverkar egen CO2?
Jag har köpt en sådan anläggning men tycker att ingredienserna man måste köpa varje månad är för dyra, kan man köra mäskmetoden i en sådan?
Vilken blandning i så fall?
Ha det bra
KEJO
#11 - 21 augusti 2003 16:18
<font color="red">Jag har har ingen sådan, men jag undrar ändå vilket märke det är? Kan du länka mig till en bild på den så kanske vi kan klura ut något tillsammans?</font id="red">
#12 - 4 juli 2004 05:33
Ursprungligen skickat av gugges

Ingen som byggt sånna syregenerator? sån med väteperoxid och silver? jag har sett beskrivning på den men inte riktigt fattat hur de menar för för mig ser det ut som att de riskerar att väteperoxiden läcker ut i vattnet...

Jag har byggt en av en 100ml flaska med ett nålspet-stort hål i skruvkorken. Denna har jag vänt upp och ner i akvariet och fyllt med 6,0% peroxid. Fungerar lysande. rent syrerikt klart vatten.. dessutom blir sanden runt flaskan kliniskt ren från skit. Jobbar på en väteperoxidfabrik så jag har bra koll på hur man ska hantera peroxid. Ska se om jag kan ta några foto på min installation och lägga upp..

Annons