Engelsk sjösten och saltsyra

#1 - 4 december 2003 07:44
Hej!

Jag undrar hur man får bort kalken i engelsk sjösten? Går det överhuvudtaget? Kan man blanda stenen med saltsyra eller fräts all sten bort då?

MVH Rebecca
Kjell Fohrman
Administrator
#2 - 4 december 2003 09:05
Det går inte att ta bort - men kalk i gruset är bara bra på de allra flesta ställen i sverige idag.
Akvaristiska hälsningar
Kjell
#3 - 4 december 2003 11:49
Hej Kjell!

Jag undrar eftersom jag så gärna vill ha corydoras och även fina växter. Då blir det så svårt med vilket grus/sand man ska ha. Det bästa vore ju om man hittade något bottenmaterial som passade för båda. Vilket skulle du välja av dessa alternativ?

1. Rådasand 2-3mm Bra för växterna men sämre för corydoras

2. Rådasand 0.8-1.2 mm Bra för corydoras? men sämre för växterna

3. Engelsk sjösten 2-3 mm (jag har hårdhet på 8 och ska köra en massa CO2 för växterna och jag är rädd att sjöstenen höjer hårdheten så mkt att det blir dåligt resultat med CO2) Bra storlek för växterna, bra för corydoras men dåligt resultat för CO2?

MVH Rebecca
#4 - 4 december 2003 12:03
Varför skulle 2-3mm vara bra för växterna? Mina växter trivs i såväl 0.01mm som 4-5mm.
Kjell Fohrman
Administrator
#5 - 4 december 2003 12:34
2. Rådasand 0.8-1.2 mm Bra för corydoras? men sämre för växterna

3. Engelsk sjösten 2-3 mm (jag har hårdhet på 8 och ska köra en massa CO2 för växterna och jag är rädd att sjöstenen höjer hårdheten så mkt att det blir dåligt resultat med CO2) Bra storlek för växterna, bra för corydoras men dåligt resultat för CO2?

2/ Varför skulle 0.8-1.2 vara dåligt för växterna?
3/ Det enda är väl att det går åt lite mer CO2, men det spelar väl inte så stor roll.
Akvaristiska hälsningar
Kjell
#6 - 4 december 2003 15:40
Jag har väldigt fin sand i ett av mina kar. Skulle gissa 0.2-0.4 mm. varför skulle fin sand vara dåligt för växterna? Faktum är att jag använder det karet till att föröka Limnophila sessiflora, och just nu också Kardinalfisk (Tanichtys albonubes) som visat sig ganska lätta att odla. Hade tänkt odla Corydoras i den så småningom.
#7 - 4 december 2003 16:47
Hej!

Det är så att jag har pratat med många som säger att 2-3 mm är bäst... och sen pratade jag med kenneth (hjortgatan) och det verkade som han hade missförstått mig när jag sa att jag skulle ha blästersand i karet han trodde att jag hade den finare sorten på 0.33(och sa att det inte va bra för växterna). Men nu är det utrett, pust!

MVH Rebecca
#8 - 4 december 2003 16:52
Som sagt, jag har den storleken på sanden i ett av mina kar, och allt jag provat har växt utmärkt i den burken.

Annons