Hej, när jag startade upp mitt akvarium köpte jag engelsk sjösten (typ den här: http://www.pwss.se/product.php?productid=6671&cat=3&page=2 som) bottenmaterial. Jag minns att min lokala zoo handlare sade att den innehåller en del kalk(!?).
Nu är jag rädd att jag gjorde ett dumt val eftersom jag är rädd att Engelsk Sjösten kommer göra mitt vatten allt för hårt.
När jag köpte sanden hade jag ännu inte bestämt mig vad för fisk som skulle bo där, var inne på malawiciklider och lite därav valet Engelsk Sjösten. Jag frågade min zoo handlare om att utifall att jag skulle välja Guramis, (som gillar lite mjukare vatten än Malawis) det skulle gå bra med engelsk sjösten även till dem. Hans svar var att ja det skulle funka bra med engelsk sjösten även till dem.
Jag undrar nu hur pass mycket Engelsk Sjösten påverkar hårdheten i vattnet. Nu då jag bestämt mig för att hålla Guramis+lite andra "vanliga" sällskapsfiskar kommer mitt val av engelsk sjösten ligga mig i fatet? Var det ett dumt val eller funkar Engelsk Sjösten bra till dem allra flesta fiskar?
Är nu rädd att kalket(?) i engelsk sjösten kommer att begränsa mina valmöjligheter kraftigt :(
Mvh Mikael