Är det??? Det tror inte jag... Hur kommer det sig annars att t ex Endlers är så mycket tåligare än guppy... Jag köpte 7 Odlade Endlers i november och har förlorat en gammal hona.. Min väninna har handlat massor av guppy sedan december och de bara dör... Hon har kört sitt kar exakt som jag och har jättefina värden...
Jag vet också att det är människans sätt att få fram arter som man tycker är fina och jag tycker också att våra framavlade arter är fina men att komma och påstå att vi vet vad vi gör när vi inavlar stämmer inte... Det försämrar individernas hälsa på sikt.. Som all form av inavel gör, med alla arter.. ;)
Fiskar
[SIZE=5][COLOR=Red]ÄR[/COLOR][/SIZE] inte lika känsliga för inavel....det finns t.ex. killifiskar som är invavlade hur länge som helst, de dör nämligen när vattnet torkar ut och nya individer kläcks fram vid nästa monsunregn...:D
Apropå att din vänninnas guppy bara dör så tror (jag kan inte veta!) jag att det kan bero på att de just kommit från helt andra vattenvärden till hennes akvarium och får en chock. Om oturen är framme så har de kommit till affären precis innan hon kom och köpte dem; så inom ett par timmar så "drabbas" de av 2-3 olika vattentyper. Om hon ofta köper nya fiskar så KAN det vara problemet: de nya fiskarna smittar de hon redan har hemma med nya bakterier och "alla dör", det drabbade mig en gång i tiden. Dessutom stressar nya tillskott i akvariet fiskarna och då får de sämre motståndskraft.
Sedan har jag tidigare påpekat att OM MAN VET VAD MAN GÖR NÄR MAN LINJEAVLAR så uppstår inga problem. Tyvärr vet inte alla HUR man skall bete sig....:(:D det viktiga vid linjeavel är att hålla obesläktade stammar parallellt så att man kan ÅTERKORSA med samma TYP av guppy men med frächa obesläktade gener. Ett annat sätt är att ha en stor genbas: en stor grupp guppy som får föröka sig år från år och så "skummar" man av överflödet för föräljning.
Det största problemet är inte inavel, utan att mycket av den fisk vi ser i akvarieraffärerna är odlad i ASIEN med helt andra vattenvärden (och annat foder) än det vi har här. När fiskarna då kommer hem till oss så drabbas de av olika sjukdomar om man inte sköter om "inkoppningen" på rätt sätt, men som jag skrivit innan så kan fiskarna redan innan dess vara så pass försvagade och stressade att de ändå inte klarar sig. Dessutom vet du ALDRIG hur gammal fisken i akvarieaffären är, och med så kortlivade fiskar som guppy så kan man ibland ha väldig otur. Hoppas att din vänninna har bättre tur i fortsättningen. Om inte så kan hon väl få lite Endlers av dig och mixa dem med vanliga...DÅ om någonsin borde de klara sig bra.:D