Endlers + "Vanliga"

#1 - 18 februari 2007 23:38
Jag har en "vanlig" guppyhane som liknar en Endlershane i mångt och mycket, dock har han mycket starkare färger, väldigt snyggt faktiskt. Tänkte försöka mig på att korsa honom med en endlershona, vad tror ni om det? Vet ju att många är emot "gatukorsningar", men om man bara vill testa på att försöka få fram en ny sorts Endlers med starka färger?
#2 - 19 februari 2007 02:55
Jag brukar ofta tala om att man inte ska blanda vildformer med odlingsformer om man nu inte är ute efter att få fram speciella egenskaper hos kommande yngel. Men alla ska göra som de själva vill i sina akvarium.

Nu är du ute efter att få mer färg på Endlers.. det som kommer att ske är troligen just detta.. men de kommer troligen att kunna bli ganska konstig form på ynglen. Anar att du ska korsa in en triangelstjärtsguppy ?
För att behålla formen på sin Endler så kan man ju då blanda in ngn annan vildform... vill du ha in mer rött.. då tar man en vildform från Caracas.. vill man ha in blått.. då kanske ngn utplanterad guppy från Brasilen.. håller du dig till mindre guppy så kommer du behålla den lilla och kompakta formen.

Kan kanske gå med rundstjärtsguppy också.. men nu är dessa andra små guppys inte så vanliga och inte så lätta att få tag på...

Men tror som sagt att du kan föra över en del anlag från din fina hanne, en del Endlers drag kommer försvinna och andra finns nog kvar, men anar att avkomman kommer att få märkliga fenor.. mest det jag funderar på om det nu är en triangelstjätshanne du tänker att använda.

Hälsn Robban
#3 - 19 februari 2007 20:49
Det är inte en triangelsjärtshanne jag tänker använda, utan en rundstjärt (http://www.guppiesonli.com/guppyimages/articles/tail/Roundtail1.gif). Detta borde väl rimligtvis fungera utan att fenorna blir alltför konstiga? Om det blir totalt kaos så kommer jag givetvis inte att fortsätta odla dem.

MaxRobban skrev:
Jag brukar ofta tala om att man inte ska blanda vildformer med odlingsformer om man nu inte är ute efter att få fram speciella egenskaper hos kommande yngel. Men alla ska göra som de själva vill i sina akvarium.

Nu är du ute efter att få mer färg på Endlers.. det som kommer att ske är troligen just detta.. men de kommer troligen att kunna bli ganska konstig form på ynglen. Anar att du ska korsa in en triangelstjärtsguppy ?

För att behålla formen på sin Endler så kan man ju då blanda in ngn annan vildform... vill du ha in mer rött.. då tar man en vildform från Caracas.. vill man ha in blått.. då kanske ngn utplanterad guppy från Brasilen.. håller du dig till mindre guppy så kommer du behålla den lilla och kompakta formen.

Kan kanske gå med rundstjärtsguppy också.. men nu är dessa andra små guppys inte så vanliga och inte så lätta att få tag på...

Men tror som sagt att du kan föra över en del anlag från din fina hanne, en del Endlers drag kommer försvinna och andra finns nog kvar, men anar att avkomman kommer att få märkliga fenor.. mest det jag funderar på om det nu är en triangelstjätshanne du tänker att använda.

Hälsn Robban
#4 - 19 februari 2007 22:11
Försök!!!!!!

Korsa och se vad du får, gallra grymt mycket och fortsätt aveln bara med de "bästa" exemplaren i varje kull, kör gärna på två linjer, eller be en kompis odla en separat linje för senare återkorsning...separera honor och hanar så tidigt det går för bästa kontroll av resultatet.[:o]:p:D

Du har möjligen ingen bild på hanen?:confused:

Lycka till/Thomas
#5 - 19 februari 2007 22:14
skadedjur skrev:
Jag har en "vanlig" guppyhane som liknar en Endlershane i mångt och mycket, dock har han mycket starkare färger, väldigt snyggt faktiskt. Tänkte försöka mig på att korsa honom med en endlershona, vad tror ni om det? Vet ju att många är emot "gatukorsningar", men om man bara vill testa på att försöka få fram en ny sorts Endlers med starka färger?

Det är förresten inte helt ovanligt med "blandningar" ute i butikerna....ibland säljs de rentav som renrasiga Endler...:D
#6 - 20 februari 2007 01:37
Är det en rundstjärt så kommer formen på Endlers behållas mkt bättre.. skulle kika på länken du skickade, men den fungerade inte.. kanske du fyllt i ngt fel på den ?

hälsn Robban
#8 - 24 april 2007 13:48
Jag har en endler/guppy hane, tror han är en blandning och 2 vanliga honor. Undra hur det kommer att bli...
#9 - 25 april 2007 07:23
det är som med hundar

skadedjur skrev:

Många är emot gatukorsningar och andra tycker att dom är godkända. Förbehållet är väl det att man presenterar och säljer en blandrashund som en blandras och inte som en renrasig avelshund med stamtavla..
[:-21]
#10 - 25 april 2007 14:09
Men borde det inte vara bra att avla på det så det inte är så mycket inavel?
#11 - 25 april 2007 16:13
Jejja2 skrev:
Men borde det inte vara bra att avla på det så det inte är så mycket inavel?

Vet ej, någon odlingsexpert som kan svara?
#12 - 25 april 2007 16:16
inavel är inte alltid dåligt eller fel. utan viss inavel hade vi aldrig fått fram de fina odlingsvarianter som finns idag. å det gäller inte bara guppys utan de flesta fiskar och även vissa andra husdjur.
#13 - 25 april 2007 16:23
Tja testa vet jag, kan ju inte gå mer än åt helvete ;) Nej, men allvarligt, det kommer ju inte att bli endler utan en hybrid men det vet du ju. Mycket möjligt att det blir skitsnygga fiskar ändå liksom.

Men ifall du vill försöka ge endlerstammen en ny karaktäristik så låt det ta ett par generationer; du sa något om starkare färger? Testa och plocka ut de yngel som blir bäst [hanar annars ser man ju inte] och återavla dessa hanar med vanliga endlershonor och se hur ynglen efter dessa blir? Det borde räcka med en generations inblandning av din hane och sedan kan du ju plocka endlerhonor ur många olika existerande stammar längre fram.

Lycka till! Posta gärna lite bilder på hur ynglen blir :)
#14 - 25 juli 2007 11:06
???

har presis köpt en endlers hane. har fyra vanliga guppy honor och en hane,
och endlers hanen och de andra honorna ska förhoppningsvis få ungar.
så det kan vara så att det är en blandning.:D
#15 - 25 juli 2007 15:04
Jag tycker att inavel alltid är grymt fel...

wierdalien skrev:
inavel är inte alltid dåligt eller fel. utan viss inavel hade vi aldrig fått fram de fina odlingsvarianter som finns idag. å det gäller inte bara guppys utan de flesta fiskar och även vissa andra husdjur.

När man har fiskar så har man inte så stora valmöjligheter om man inte har en stor odlarkrets kring sig... Men all form av inavel skapar sämre individer, tror jag, det är därför vi har så mycket problem med vissa hundraser... En uppfödare jag känner linjeavlade (två syskon) eller incest om man vill kalla det så, hon fick en valp, resten var döda, och hon var NÖJD!!! Fruktansvärt [:(!] Inte konstigt att naturen kan göra det bättre..

Mina Odlade Endlers har alla bra egenskaper från Endlers, tåliga, jagar inte hjäl sina honor och äter inte friska yngel. Från guppy har de att de är lite större och några hannar har lite slöj på tvåsvärdet.. ;)

Hellre gatukorsningar än sjuka, svaga, sönderavlade individer... :)
#16 - 26 juli 2007 15:18
Katharina skrev:
När man har fiskar så har man inte så stora valmöjligheter om man inte har en stor odlarkrets kring sig... Men all form av inavel skapar sämre individer, tror jag, det är därför vi har så mycket problem med vissa hundraser... En uppfödare jag känner linjeavlade (två syskon) eller incest om man vill kalla det så, hon fick en valp, resten var döda, och hon var NÖJD!!! Fruktansvärt [:(!] Inte konstigt att naturen kan göra det bättre..

Mina Odlade Endlers har alla bra egenskaper från Endlers, tåliga, jagar inte hjäl sina honor och äter inte friska yngel. Från guppy har de att de är lite större och några hannar har lite slöj på tvåsvärdet.. ;)

Hellre gatukorsningar än sjuka, svaga, sönderavlade individer... :)

Det är en himla skillnad med att odla akvariefisk och att föda upp hundar, inavel visar snabbar upp problem ju hogra stående djur vi pratar om, att de flesta hundvalparna var dödfödda är inte så konstigt....
Annat är det med inavel i akvariefiskstammar: Som någon annan skrev så hade vi aldrig haft de akvariestammar vi har idag av t.ex guppy utan att man använt OMFATTANDE inavel under årens lopp. Detta för att förstärka färger, eller för att föra över olika anlag mellan olika stammar. Är man orolig för skadliga gener i sin stam får man leta upp likanande (obesläktade) fiskar att korsa in. Men om man bara vill se vad det blir så är det ett bra sätt att korsa "vilt" och sätta in olika snygga individer vartefter. Sådana guppy brukar jag kalla "mixguppy".
#17 - 26 juli 2007 15:39
tummen skrev:
Det är förresten inte helt ovanligt med "blandningar" ute i butikerna....ibland säljs de rentav som renrasiga Endler...:D

Ja precis som mina hybrid-Endlers, mina har lyrstjärt/dubbelsvärd.. Jag beställde mina Endlers genom en zooaffär, det finns inte så mycket annat att välja på här i trakterna..

Hälsningar Anneth
#18 - 26 juli 2007 22:15
tummen skrev:
Det är en himla skillnad med att odla akvariefisk och att föda upp hundar, inavel visar snabbar upp problem ju hogra stående djur vi pratar om, att de flesta hundvalparna var dödfödda är inte så konstigt....

Annat är det med inavel i akvariefiskstammar: Som någon annan skrev så hade vi aldrig haft de akvariestammar vi har idag av t.ex guppy utan att man använt OMFATTANDE inavel under årens lopp. Detta för att förstärka färger, eller för att föra över olika anlag mellan olika stammar.

Är det??? Det tror inte jag... Hur kommer det sig annars att t ex Endlers är så mycket tåligare än guppy... Jag köpte 7 Odlade Endlers i november och har förlorat en gammal hona.. Min väninna har handlat massor av guppy sedan december och de bara dör... Hon har kört sitt kar exakt som jag och har jättefina värden...

Jag vet också att det är människans sätt att få fram arter som man tycker är fina och jag tycker också att våra framavlade arter är fina men att komma och påstå att vi vet vad vi gör när vi inavlar stämmer inte... Det försämrar individernas hälsa på sikt.. Som all form av inavel gör, med alla arter.. ;)
#19 - 30 juli 2007 13:08
Katharina skrev:
Är det??? Det tror inte jag... Hur kommer det sig annars att t ex Endlers är så mycket tåligare än guppy... Jag köpte 7 Odlade Endlers i november och har förlorat en gammal hona.. Min väninna har handlat massor av guppy sedan december och de bara dör... Hon har kört sitt kar exakt som jag och har jättefina värden...

Jag vet också att det är människans sätt att få fram arter som man tycker är fina och jag tycker också att våra framavlade arter är fina men att komma och påstå att vi vet vad vi gör när vi inavlar stämmer inte... Det försämrar individernas hälsa på sikt.. Som all form av inavel gör, med alla arter.. ;)

Fiskar [SIZE=5][COLOR=Red]ÄR[/COLOR][/SIZE] inte lika känsliga för inavel....det finns t.ex. killifiskar som är invavlade hur länge som helst, de dör nämligen när vattnet torkar ut och nya individer kläcks fram vid nästa monsunregn...:D
Apropå att din vänninnas guppy bara dör så tror (jag kan inte veta!) jag att det kan bero på att de just kommit från helt andra vattenvärden till hennes akvarium och får en chock. Om oturen är framme så har de kommit till affären precis innan hon kom och köpte dem; så inom ett par timmar så "drabbas" de av 2-3 olika vattentyper. Om hon ofta köper nya fiskar så KAN det vara problemet: de nya fiskarna smittar de hon redan har hemma med nya bakterier och "alla dör", det drabbade mig en gång i tiden. Dessutom stressar nya tillskott i akvariet fiskarna och då får de sämre motståndskraft.
Sedan har jag tidigare påpekat att OM MAN VET VAD MAN GÖR NÄR MAN LINJEAVLAR så uppstår inga problem. Tyvärr vet inte alla HUR man skall bete sig....:(:D det viktiga vid linjeavel är att hålla obesläktade stammar parallellt så att man kan ÅTERKORSA med samma TYP av guppy men med frächa obesläktade gener. Ett annat sätt är att ha en stor genbas: en stor grupp guppy som får föröka sig år från år och så "skummar" man av överflödet för föräljning.
Det största problemet är inte inavel, utan att mycket av den fisk vi ser i akvarieraffärerna är odlad i ASIEN med helt andra vattenvärden (och annat foder) än det vi har här. När fiskarna då kommer hem till oss så drabbas de av olika sjukdomar om man inte sköter om "inkoppningen" på rätt sätt, men som jag skrivit innan så kan fiskarna redan innan dess vara så pass försvagade och stressade att de ändå inte klarar sig. Dessutom vet du ALDRIG hur gammal fisken i akvarieaffären är, och med så kortlivade fiskar som guppy så kan man ibland ha väldig otur. Hoppas att din vänninna har bättre tur i fortsättningen. Om inte så kan hon väl få lite Endlers av dig och mixa dem med vanliga...DÅ om någonsin borde de klara sig bra.:D
#20 - 12 augusti 2007 17:25
Hejsan! Lyfter tråden eftersom jag undrar hur det går....?

Annons