Endlers och Vildguppies

#1 - 16 december 2006 14:29
Vad är skillnaden mellan dom egentligen?
Dom är väl ungefär lika stora?
Får dom lika många yngel och kräver dom samma utrymme?
Dom bilderna jag sett på dom liknar väldigt mycket endlers fast annan färgteckning, är dom lika tåliga som vildguppies?
Har just nu Endlers, men honorna är så klena, kan vildguppies vara bättre tro?
#2 - 16 december 2006 14:33
Testa vet jag!

Skillnaden borde väl vara dels i teckningen och dels i att de finns/fanns på helt olika ställen, alltså en annan men liknande art skulle jag tro.
#3 - 16 december 2006 14:39
Endlers är väl en form av vildguppy.
#4 - 16 december 2006 17:35
Japp men det finns många olika sorter eller stammar av vildguppy.
#5 - 16 december 2006 19:06
Enligt facit så finns det inga skillnader, men i själva verket så har fifi rätt när hos säger "Testa vet jag!" (även om hon kanske inte syftar på samma sak som jag). Om du kan säga att endlers guppy ser ut så här:... och vildguppy ser ut så här:... så har det i princip blivit två arter (nästan i vart fall, det tillkommer lite formalia). Så sätt igång! Jag väntar med spänning! Tala om skillnaden - någon.
#6 - 18 december 2006 05:09
Vildformer av guppy kan se mkt olika ut, jag har ett antal olika stammar. Den vildformen som är sig mest lik hela tiden är Endlers, men en del har stammar med tendens till dubbelsvärd eller under och översvärd.. men andra vildformer kan se mkt olika ut.. det finns de som är dubbelt så stora som andra, det finns vildformer som nästan är helt blå, nästan helt röda o de med många färger..
Alla vildformer eller utplanterade guppys ( de som inte finns i miljön naturligt ) är tålig o friska fiskar...

Ser att du bor långt ifrån mig, men skulle du ha vägarna förbi så kan du gärna få lite vildfomer av mig om du vill testa.. men varje sort ska gå för sig så man bibehåller stammen. Vilka jag har just nu kan du se på min profil o jag väntar ytterligare 2 stammar snart.

Hälsn Robban
#7 - 18 december 2006 14:38
Endlers är såvitt känt en hybrid mellan vanlig guppy och en (nästintill identisk, om den inte rent av är identisk) art som heter Poecilia wingei (Campoma-guppy).

Endlers guppy tros ha uppstått när Campoma-guppies planterades ut i dammar där det fanns vilda vanliga guppies. Nuförtiden finns dock bara guppies som ser ut som vanliga guppies i de dammarna.

Att Endlers i odling ser relativt lika ut (alla hanarna har ett svart komma på sidan) beror på inavel - endast ett fåtal fiskar samlades in från början, och all variation som finns bland Endlers beror på korsningar med vanlig guppy.

Vilda campoma-guppies är däremot mycket variabla.

Det kommer nu in rätt mycket vildfångade guppies från bl.a. Venezuela. De säljs ofta som "vildfångade Endlers", men det finns inga vildfångade Endlers. Det går troligen inte att säga om de här vildfångade fiskarna är vanlig reticulatus eller om de är wingei bara genom att titta på dem, men det spelar egentligen ingen roll, utan de kan förväntas vara betydligt tåligare än "fancy" guppies.

Annons