Endlers och trinidad skillnad?

#1 - 29 mars 2008 21:11
Nu börjar jag känna mig väldigt förvirrad gällande detta med endlersguppy och trinidadguppy. Vad är det för skillnader på dessa egentligen? Hur ser man skillnad på arterna? Är det överhuvudtaget två olika arter eller samma med olika namn? Hittar ingen fakta alls på nätet om trinidad utan enbart lite om endler (som här på zoopet).
#2 - 29 mars 2008 21:13
Har aldrig hört talas om trinidad, vad menas med det?
#3 - 29 mars 2008 21:24
http://perik207.blogspot.com/2008/03/poecilia-reticulata-trinidad.html

http://www.zoonen.com/perzoonen/galleri.asp?oid=585657&gid=747999
(hoppas denna länken funkar)

Det enda jag vet om trinidad. Och att jag troligtvis ska få några i april.
#4 - 29 mars 2008 21:33
Ser ut som vanliga Endlers i mina ögon ??? Möjligen något mindre färg på stjärtfenan.

Varifrån kommer de du får i april då?

Blir väldigt nyfiken nu då jag har lite olika varianter av Guppy hemma :p
#5 - 29 mars 2008 21:43
Nina82 skrev:
Ser ut som vanliga Endlers i mina ögon ??? Möjligen något mindre färg på stjärtfenan.

Varifrån kommer de du får i april då?

Blir väldigt nyfiken nu då jag har lite olika varianter av Guppy hemma :p

Från en tjej i Täby (min brorsa som har kontakten och fixar =P) men hon kan tyvärr inte beskriva nån egentlig skillnad heller och sånt mer än att det kanske är olika underarter. Men hittar i princip ingen fakta om det på nätet och fakta man hittar säger emot varandra och liknande (även gällande fakta om endler).

Har redan endlers. Men lyckats få en "ulv i fårakläder" bland mina (en väldigt färglös hane med enbart ett gult "svärd" och svag prick på sidan och ytterst svagt gult sträck längst sidan).
#6 - 29 mars 2008 21:45
Endlers kommer ursprungligen från några bräckvattensjöar i Venezuela och tros vara en hybrid mellan Poecilia wingei och Poecilia reticulata, har sen korsats ytterligare med vanlig guppy, samt linjeavlats; "äkta" endlers går att känna igen på att de har ett svart, liggande, kommatecken mitt på sidan. Nuförtiden går ofta även rena Poecilia wingei under namnet endlers-guppy; enda kännetecknet då är att alla färger på hanen är "metallic".

Guppies från Trinidad bör helt enkelt vara vildformsguppies (Poecilia reticulata); de är antagligen ur en population som inplanterats av människan - nästan alla guppies överallt är det - så exakt ursprung är osäkert.
#7 - 29 mars 2008 21:48
Maleficum skrev:
Från en tjej i Täby (min brorsa som har kontakten och fixar =P) men hon kan tyvärr inte beskriva nån egentlig skillnad heller och sånt mer än att det kanske är olika underarter. Men hittar i princip ingen fakta om det på nätet och fakta man hittar säger emot varandra och liknande (även gällande fakta om endler).

Har redan endlers. Men lyckats få en "ulv i fårakläder" bland mina (en väldigt färglös hane med enbart ett gult "svärd" och svag prick på sidan och ytterst svagt gult sträck längst sidan).

Intressant.. Jo, det här med Endlers bakgrund är lite tvetydlig. Ingen som vet säkert.
Tycker du ska lägga ut lite bilder på dina "trinidad" när du får dem, kul att vidga vyerna lite :p
#8 - 29 mars 2008 21:53
Azur skrev:
Endlers kommer ursprungligen från några bräckvattensjöar i Venezuela och tros vara en hybrid mellan Poecilia wingei och Poecilia reticulata, har sen korsats ytterligare med vanlig guppy, samt linjeavlats; "äkta" endlers går att känna igen på att de har ett svart, liggande, kommatecken mitt på sidan. Nuförtiden går ofta även rena Poecilia wingei under namnet endlers-guppy; enda kännetecknet då är att alla färger på hanen är "metallic".

Guppies från Trinidad bör helt enkelt vara vildformsguppies (Poecilia reticulata); de är antagligen ur en population som inplanterats av människan - nästan alla guppies överallt är det - så exakt ursprung är osäkert.

Gav iallafall lite mer klarhet för min del =) Tackar.
#9 - 29 mars 2008 22:13
Jag har Trinidadguppy hemma. Det är helt enkelt en vildformsguppy som har sin fångstplats i Trinidad.:D Jag vet dock inte om guppyn är inplanterad i Trinidad eller ej men oavsett om det är Trinidadguppy eller guppy från något annat ställe så är just den stammen fångad i det landet, den floden m.m.
#10 - 29 mars 2008 22:19
jagsjalv skrev:
Jag har Trinidadguppy hemma. Det är helt enkelt en vildformsguppy som har sin fångstplats i Trinidad.:D Jag vet dock inte om guppyn är inplanterad i Trinidad eller ej men oavsett om det är Trinidadguppy eller guppy från något annat ställe så är just den stammen fångad i det landet, den floden m.m.

Såg att du hade dem i samma kar som scalarer. Låter Scalarerna verkligen Guppina vara?
#11 - 29 mars 2008 23:44
Nina82 skrev:
Såg att du hade dem i samma kar som scalarer. Låter Scalarerna verkligen Guppina vara?

Så länge scalarerna är små går det bra. Men inte sen... Jag har guppy i två olika kar.;)
#12 - 30 mars 2008 09:07
jagsjalv skrev:
Så länge scalarerna är små går det bra. Men inte sen... Jag har guppy i två olika kar.;)

Ja, dåså... :D Tyckte väl att det verkade otroligt.
#13 - 30 mars 2008 11:52
Nina82 skrev:
Ja, dåså... :D Tyckte väl att det verkade otroligt.

När jag skaffade skalarerna hade jag mängder med guppy yngel också... nu finns inte enda kvar. Dom äter allt de får in i munnen.;)
#14 - 31 mars 2008 18:33
jagsjalv skrev:
Jag vet dock inte om guppyn är inplanterad i Trinidad

Jag har läst att guppy är inplanterad på en mängd olika tropiska platser i världen då den setts som väldigt effektiv i att bekämpa malariamyggan.
Bilagor:
#15 - 1 april 2008 11:44
AllaFiskar skrev:
Jag har läst att guppy är inplanterad på en mängd olika tropiska platser i världen då den setts som väldigt effektiv i att bekämpa malariamyggan.

Stämmer precis. Guppyn är inplanterad för att bekämpa malariamygga bland annat i Afrika. Därför kan man ibland hitta vildguppy med härstamning från Nigeria etc.
#16 - 1 april 2008 12:23
jagsjalv skrev:
Stämmer precis. Guppyn är inplanterad för att bekämpa malariamygga bland annat i Afrika. Därför kan man ibland hitta vildguppy med härstamning från Nigeria etc.

Mina kommer från Nya guinea.

Iaf är de avkommor från några stycken som håvades upp ur en damm där
för några år sedan, och sedan "råkat" följa med på flyget hit.....

Men vart de egentligen kommer ifrån....det vet nog ingen....
#17 - 1 april 2008 12:52
Kensa skrev:
Mina kommer från Nya guinea.

Iaf är de avkommor från några stycken som håvades upp ur en damm där

för några år sedan, och sedan "råkat" följa med på flyget hit.....

Men vart de egentligen kommer ifrån....det vet nog ingen....

Om du menar själva guppy så kommer den ju från sydamerika så långt vet jag.
Men dom som "råkat" följa med vet nog ingen vart de kommer ifrån;). Men hur ser de ut?
#18 - 1 april 2008 13:12
Guppy (och ännu värre Moskit-fisk, Gambusia affinis) är inplanterad precis överallt i tropiska och subtropiska områden. Man har tillochmed flygbombat med plastdunkar med fisk på platser där det inte gick att komma fram till fots. Var ni än åker i tropikerna kan ni kallt räkna med att ni hittar guppy och moskitfisk.

Tyvärr också i Sydamerika där guppy förekommer naturligt. Ingen vet idag vad ursprungliga utbredningsområdet för guppy var, eller hur de ursprungligen såg ut.

I australien har man stora problem med att framförallt Gambusia utrotar de lokala regnbågsfiskarna genom att konkurrera ut dem, och man försöker så gott det går att sakta ner deras spridning.
#19 - 1 april 2008 15:47
I min nattlektyr hittade jag uppgifter om att John (?) Guppy:D hittade vad som kom att kallas guppy på just Trinidad på 1800-talet.
Trinidadguppys bör väl då vara en av de första stammarna?
#20 - 3 april 2008 09:53
Har du fått dina Guppy´s och kan du berätta mera? Jag sitter här och undrar om det kan vara mina juveler som jag lämnade in för ca. två månader sedan.. :D
#21 - 3 april 2008 10:15
AllaFiskar skrev:
I min nattlektyr hittade jag uppgifter om att John (?) Guppy:D hittade vad som kom att kallas guppy på just Trinidad på 1800-talet.

Trinidadguppys bör väl då vara en av de första stammarna?

Tror att du får byta nattlektyr,
Guppyn upptäcktes 1856 av Julius Gollner som då bodde i [COLOR=#0000ff]Caracas[/COLOR], [COLOR=#0000ff]Venezuela[/COLOR]. De första exemplaren fångades nära hans hem vid floden [COLOR=#0000ff]Rio Guayre[/COLOR]. Han sände några exemplar till Zoologiska museet vid djurparken i Berlin, men ingen beskrivning utfördes och Gollner avled [COLOR=#0000ff]1861[/COLOR] i Venezuela utan att veta vad hans lilla fisk skulle komma att betyda för världen. Först 1859 beskrev museichefen Wilhelm C. H. Peters arten som Poecilia reticulata. Han hade dock bara tillgång till honor för sitt arbete med klassificeringen.

Redan två år senare upptäckte den italienske museiintendenten Filippo de Filippi att hanarnas könsorgan ([COLOR=#0000ff]gonopodium[/COLOR]) inte överensstämde med hur det ser ut hos de andra arterna i släktet Poecilia. På grund av detta ställde han upp ett nytt släkte för guppyn, och beskrev arten om Lebistes poecilioides.

År 1866 genomförde civilingenjören Robert John Lechmere Guppy geologiska undersökningar på [COLOR=#0000ff]Trinidad[/COLOR]. Under arbetet fann han några fiskar som han sände till vännen doktor Albert Carl Ludwig Gotthilf Guenther, kurator för zoologiska institutionen vid London Museum. Denne döpte arten till Girardinus guppii, utan att veta att den redan var beskriven. Namnförvirringen var snart sagt total – guppyn har beskrivits under olika namn inte mindre än tolv gånger, och indelats i sex släkten... Detta var dock första gången exemplar av båda könen samtidigt kunde ligga till grund för beskrivningen. Först vid en större revision av hela ordningen [COLOR=#0000ff]tandkarpar[/COLOR] (Cyprinodontiformes) utförd av D. E. Rosen och R. M. Bailey kom arten att år 1963 återigen benämnas Poecilia reticulata, vilket alltså alltfort är dess giltiga vetenskapliga namn. Ett äldre svenskt namn på guppy är "miljonfisk".
#22 - 3 april 2008 12:27
Har du fått dina Guppy´s och kan du berätta mera? Jag sitter här och undrar om det kan vara mina juveler som jag lämnade in för ca. två månader sedan.. :D

Jag? Nej inte än. Ska hämta dem när jag är uppe i Stockholm nästa helg (10-13 april). Fast är inte säker på att de får följa med ner hit till Skåne utan de kanske blir kvar i karet i Stockholm (eftersom jag har ednlers här i ett kar och andra fiskar i andra kar som kaniske skulle tycka att de är godis).
#23 - 3 april 2008 20:18
Guy Palm skrev:
Tror att du får byta nattlektyr,

Well excuse me all over the place...
Jag kan dock inte hitta något i min text som vare sig motsäger eller motsägs vad du skriver.
Robert John Lechmere Guppy ansågs ha upptäckt (vilket iofs inte är vad jag skriver i första texten) fisken på Trinidad, och fisken är uppkallad efter honom
Det är helt riktigt att fisken tidigare var känd efter fynd i Venzuela, men nu är ju inte Trinidad och Venezuela samma land, eller hur.

Jag vet egetligen inte vad poängen med tillrättavisningen är, som sagt jag kan inte hitta något i min text som vare sig motsäger eller motsägs vad du skriver. Jag ville bara påvisa att fisken har historia på Trinidad.
Men tillrättavisningen kanske var poängen...
#24 - 21 maj 2009 17:48
Nu har denna tråd varit död ett bra tag, har för ett bra tag sedan fått hem mina trinidader och de trivs och förökar sig som galningar. Dock får jag själv inte se mycket av dem så ofta då de bor i mitt akvarium hos mina föräldrar i Stockholm och sköts av min pappa. Plockade dock ner fem-sex stycken med mig till Skåne senast jag var i Stockholm men de har ännu inte ynglat (eller så har ynglerna blivit uppätna av de andra akvarieinvånarna). De är betydligt färglösare än mina edlers men på ett sätt ändå vackrare. Sen är de mindre till storleken också, iallafall hanarna.
#25 - 4 juni 2009 17:32
jagsjalv skrev:

Då kan man knappast kalla det för "vildguppy"....de nigeriaguppy jag sett var helt enkelt vanliga "akvarie"-guppy som blivit förvildade....färggranna och med ganska stora fenor.:p Däremot finns det säkert andra utplanterade stammar av guppy på många olika ställen i afrika (och även i större delen av den tropiska världen, t.ex. Asien) som härstammar från populationer som liknar t.ex. trinidadguppy eller endlers. Det skall tydligen också finnas "vilda" guppy på några olika ställen i Europa....Ungern, t.ex. Även i varma källflöden (och i varmvattenflödet från kärnkraftverk) i Japan finns de....;)

Hurvida Azurs beskrivning av endlersguppyns ursprung stämmer eller inte spelar för mig inte så stor roll, (även om jag lutar åt att det är en "riktig" vildform), jag betraktar dem helt enkelt som en snygg vildguppy.:D
#26 - 4 juni 2009 17:37
AllaFiskar skrev:
Well excuse me all over the place...

Jag kan dock inte hitta något i min text som vare sig motsäger eller motsägs vad du skriver.

Robert John Lechmere Guppy ansågs ha upptäckt (vilket iofs inte är vad jag skriver i första texten) fisken på Trinidad, och fisken är uppkallad efter honom

Det är helt riktigt att fisken tidigare var känd efter fynd i Venzuela, men nu är ju inte Trinidad och Venezuela samma land, eller hur.

Jag vet egetligen inte vad poängen med tillrättavisningen är, som sagt jag kan inte hitta något i min text som vare sig motsäger eller motsägs vad du skriver. Jag ville bara påvisa att fisken har historia på Trinidad.

Men tillrättavisningen kanske var poängen...

Du fick HELA bilden, var inte det bra?:) Ta inte illa upp utan ta till dig denna föredömliga information istället...:D
#27 - 4 juni 2009 17:39
Maleficum skrev:
Nu har denna tråd varit död ett bra tag, har för ett bra tag sedan fått hem mina trinidader och de trivs och förökar sig som galningar. Dock får jag själv inte se mycket av dem så ofta då de bor i mitt akvarium hos mina föräldrar i Stockholm och sköts av min pappa. Plockade dock ner fem-sex stycken med mig till Skåne senast jag var i Stockholm men de har ännu inte ynglat (eller så har ynglerna blivit uppätna av de andra akvarieinvånarna). De är betydligt färglösare än mina edlers men på ett sätt ändå vackrare. Sen är de mindre till storleken också, iallafall hanarna.

Om jag minns rätt så är det en variant som är lite blekare än endlers, och nästan utan det svarta (eller med mindre fläckar), men ändå med fina pastellfärger, mest i rosa och blått. Stämmer det?:)
#28 - 4 juni 2009 19:15
tummen skrev:
Om jag minns rätt så är det en variant som är lite blekare än endlers, och nästan utan det svarta (eller med mindre fläckar), men ändå med fina pastellfärger, mest i rosa och blått. Stämmer det?:)

På ett ungefär så ja =) fast vet inte om jag skulle säga att de var rosa direkt, men som sagt lite pastelliga färger.

Annons