Endlers i mängder

#1 - 28 april 2009 13:29
Nu har mitt 94l akvarium blivit översvämmat med endlers.
Djuraffären är inte intresserade och min mixer vill jag inte riktigt använda till sånt....
#2 - 28 april 2009 13:33
Testa Blocket?
#3 - 28 april 2009 13:35
eller köp en liten firre som käkar yngel.

har samma problem i mitt 150 liters.......börjar bli svårt att se bakgrunden för alla firrar.....

.
#4 - 28 april 2009 19:10
Mixa inte endlersena :)
#5 - 28 april 2009 19:29
Ja, du måste nog fundera på något som äter endlersyngel...! Att få en trevlig balans mellan levandefödare och annat (som äter dem) är en rolig utmaning!
#6 - 28 april 2009 19:30
LOVAR att inte mixa de, de är jätte fina och jag gillar de skarpt, men inte när inte längre kan se baksidan av akvariet ;-)
JonasN skrev:
Mixa inte endlersena :)
#7 - 28 april 2009 19:31
vad äter endlers yngel men som inte äter räkor??
p.s. Mina mollys äter inte endlersyngel!

aelva skrev:
Ja, du måste nog fundera på något som äter endlersyngel...! Att få en trevlig balans mellan levandefödare och annat (som äter dem) är en rolig utmaning!
#8 - 28 april 2009 19:32
vad har du för bra fisk som äter ynglerna?
Kensa skrev:
eller köp en liten firre som käkar yngel.

har samma problem i mitt 150 liters.......börjar bli svårt att se bakgrunden för alla firrar.....

.
#9 - 28 april 2009 19:33
Kom på en fisk som gillar att äta yngel red tail ;-) undrar hur de får plats i en 94l ;-)
#10 - 28 april 2009 19:35
Hmm. Det var en svår fråga. Vad har du för räkor, och är det även de små räklingarna som du inte vill ha uppätna?

En variant kanske skulle kunna vara att lägga upp stenrösen med massa mindre kolsten med en matta med mossa ovanpå. Då kunde en del räkor + räklingar överleva med hälp av en massa gömställen i stenröset (men inte ALLA räklingar), om man nu skulle satsa på någon fisk som äter endleryngel. Med det lilla bygget kanske man skulle kunna få till en fin balans mellan räkor - enlers - "något annat som äter endlersyngel".
#11 - 28 april 2009 19:38
Ja, alltså. Det finns säkert hur många olika fiskar som helst. Men de som jag har haft, som skapat någorlunda balans på det sättet jag beskrev, är kampfiskhonor (de jagar guppyyngel ungerfär som katter jagar möss - smyger sig på dem - roligt att se...men äter ändå inte upp alla om de har många gömställen), eller ett fjärilsciklidpar. Det är vad jag har haft - men det finns säkert en miljard tips.
#12 - 28 april 2009 20:04
Köp klöverolja. Häll 20 droppar i en hink med fem liter vatten. Rör om ordentligt. Sätt gärna i luftpump. Håva över så många guppies du vill. Vänta en halvtimme efter att den sista fisken slutat andas. Häll alltsammans i toaletten.
Guest
#13 - 28 april 2009 20:31
Nubi skrev:
vad äter endlers yngel men som inte äter räkor??

p.s. Mina mollys äter inte endlersyngel!

Jodå! Om du kör de i mixern först.:d

Jag skulle annars testat några större tetror. De kommer garanterat ta ynglena.
#14 - 29 april 2009 06:29
Klöverolja låter som något en erfaren person får göra. Bara att komma på besök Azur :P Här bjuds det på smashad snäckor till förrätt och endlerssoppa med smak av träolja och fotogen till huvudrätt...ännu har jag inte bestämt mig för efterrätten :)
#15 - 29 april 2009 06:30
Mina fjärilsciklider äter inte endlersynglerna. Vad är det för fel på fiskarna jag har!??! :D
Mackan skulle ta några st och så skulle det snart bli auktion i v-ås så då tar man man med sig alla firrar i en påse och skänker till en person som vill använda de som mat :D
#16 - 29 april 2009 07:30
Nubi skrev:
Mina fjärilsciklider äter inte endlersynglerna. Vad är det för fel på fiskarna jag har!??! :D

Mackan skulle ta några st och så skulle det snart bli auktion i v-ås så då tar man man med sig alla firrar i en påse och skänker till en person som vill använda de som mat :D

Det är ju en ypperlig idé, många ciklidtokar köper billig levandeföda på auktioner :)

//C
#17 - 29 april 2009 15:37
Azur skrev:
Köp klöverolja. Häll 20 droppar i en hink med fem liter vatten. Rör om ordentligt. Sätt gärna i luftpump. Håva över så många guppies du vill. Vänta en halvtimme efter att den sista fisken slutat andas. Häll alltsammans i toaletten.

Clove oil = nejlikolja
#18 - 30 april 2009 09:22
Och vad använder man sånt till? matlagning ;-)

erikthur skrev:
Clove oil = nejlikolja
#19 - 30 april 2009 09:25
Hej!

Markcus1984 kommer att ta över en hel del av fiskarna och han kan säkert se skillnad på de om 1 månad eller så =)

i 94l finns
http://1.bp.blogspot.com/_zVJInsSIgjo/SfcBqgbpR_I/AAAAAAAAJHk/FlU_jMCHsyQ/s320/poecilia_wingei.jpg

och i 150l
http://3.bp.blogspot.com/_zVJInsSIgjo/SfcBqpMXERI/AAAAAAAAJHc/crZC7bHEVus/s320/250px-Poeciliawingei.jpg

Silvertejp skrev:
Jag bor i Västerås och är sugen på 1 hona och två hanar, har du bilder på dom?
#20 - 30 april 2009 09:27
Det finns fler här inne på Zoopet som har endlers, vet att en tjej som bor i Norrköping har :)

Hur skickar man fiskar?

Misuko skrev:
Kan du inte skicka mig några??? Jag skulle så gärna vilja ha såna!
#21 - 30 april 2009 09:57
erikthur skrev:
Clove oil = nejlikolja

Båda namnen (klöverolja & nejlikolja) används. EU kallar den klöverolja, de flesta andra nejlikolja.

Klöver/nejlikolja används tydligen vid aromaterapi, vilket kanske ger tips om hur man kan hitta den, annars går ju allt att hitta på nätet.
#22 - 30 april 2009 12:23
Nubi skrev:
Det finns fler här inne på Zoopet som har endlers, vet att en tjej som bor i Norrköping har :)

Hur skickar man fiskar?

Jo, men jag tänkte, att du inte behövde avliva dina, det skulle vara synd! [:(] Packa fiskarna i fiskpåse och lägg fiskpåsen i en frigolitlåda eller motsvarande. :)
#23 - 2 maj 2009 08:29
Så sant! vill inte ta död på mina. Så skönt att man slipper det.
Just för tillfället är endlerserna i en hink (pumpem ligger där i med) och ska snart in i fiskpåsar. Såg att två försökte begå självmord, de hoppade ur hinken :rolleyes: dumma fiskar.

Misuko skrev:
Jo, men jag tänkte, att du inte behövde avliva dina, det skulle vara synd! [:(] Packa fiskarna i fiskpåse och lägg fiskpåsen i en frigolitlåda eller motsvarande. :)
#24 - 2 maj 2009 11:21
Nubi skrev:

Just för tillfället är endlerserna i en hink (pumpem ligger där i med) och ska snart in i fiskpåsar. Såg att två försökte begå självmord, de hoppade ur hinken :rolleyes: dumma fiskar.

Du kanske skulle testa med ett gäng sorgmanteltetror? ;)
#25 - 2 maj 2009 12:41
Nubi skrev:

Har skickat dig PM!
#26 - 2 maj 2009 22:51
Så jobbigt att ha deprimerande fiskar som ska sörja för ingenting ;-) Man blir liksom själv deprimerad ;-)
Mikron skrev:
Du kanske skulle testa med ett gäng sorgmanteltetror? ;)

Annons