Jaaa... vad skall man säga? Artikeln är som Erik säger full av motsägelser och märkligheter, nåt editorn och refereerna nog får ta på sig.
Men så vitt jag förstår, så...
Endlersguppyn kommer från ett område som ligger utanför wingeis utbredningsområde, och skiljer sig enligt författarna även vad gäller färgteckning och stjärtform. De slår nästan knut på sig själva för att förklara att de guppy Endler hittade trots allt var samma wingei: de spekulerar att nån släppt ut wingei där, Endler kom förbi och samlade dem, och sen har nån släppt ut vanliga guppys där som hybridserat med Endlerguppyna. Skillnaderna som finns mellan Endler-guppy och wingei beror enligt dem på att Endlers wingeis hybridserat med vanliga guppy i fångenskap, och så gett upphov till dagens Endlers-guppy.
I alla händelser vill de INTE att dagens Endlers skall ha artnamnet wingei. De föreslår dessutom att wingei skall kallas "Campoma-guppy" för att undvika sammanblandning med Endlers-guppy.
Min personliga åsikt är som följer:
* Det är fullt tänkbart att P. wingei (Campoma-guppyn) är en god art, men författarna övertygar inte mig med sin beskrivning. Deras enda argument för att P. wingei alls finns är att en av populationerna har annorlunda färgteckning än både vanlig guppy och övriga wingei populationer, samt att wingei-hanar verkar vara mindre aggressiva vid parning. Det är faktiskt allt.
* "Endlers-guppy" inom hobbyn är antingen en P. reticulata eller en hybrid, och bör inte kallas P. wingei.