OK, nu har jag läst artbeskrivningen av P. wingei.
P. wingei är morfologiskt identisk med guppy. Poeser et al. anser att det är en ny art huvudsakligen på grundval av
1) starkare färger hos hanarna än hos hanar av angränsande P. reticulata populationer;
2) att det finns en zon mellan typområdet för P. wingei och områdena där P. reticulata förekommer, där P. wingei hanarna har en unik färgteckning (ett svart band längs sidan), det är detta de menar när de talar om "character displacement";
3) skillnad i parningsbeteendet, P. wingei-hanar är mindre aggressiva under parning än P. reticulata hanar är.
4) P. reticulata har ett stort antal färgvariationer, P. wingei endast två (motsägs av harbards länk 2!).
Jag citerar en viktig passage ur diagnosen för wingei:
"Its closest relative is the common guppy, P. reticulata, sharing identical meristic data, but differing by its enhanced metallic body pigmentation. This brightness in body pigmentation is also noticed in the females of P. wingei. Moreover, in the zone adjacent to the distribution area of the common guppy, P. wingei males exhibit a unique melanophore pattern, viz., a large band in the midsection of its body. The importance of this feature, i.e., the spatial distribution of melanophore patterns, is decisive for its recognition as a valid species."
Den stora bomben är väl annars att "endlers-guppyn" i hobbyn kommer från ett område som ligger utanför P. wingei's utbredningsområde! Författarna gissar att Endlers guppys (ifrån Cumaná), var utsläppta akvariefiskar. De nämner också att idag finns typiska reticulata i området, och gissar att det beror på hybridisering med de infödda P. reticulata. Det är därför de inte vill att P. wingei skall kallas 'endlers guppy' utan 'campoma guppy'.
Hybridisering, ja. Artikeln svävar lite på målet där. Dels citerar de en artikel av Alexander & Breden (2004) som fann att vanlig guppy inte korsar sig med endlersguppy, men på flera platser i artikeln säger de sen att jodå, det gör den.
Det finns en hel del märkliga fel i artikeln, i ett par fall rena självmotsägelser. Det får väl reviewarna ta på sig.
Jag kan inte påstå att denna artikel övertygade mig, personligen, om att P. wingei är en egen art. I slutänden verkar summa summarum vara att det finns ett område i venezuela där det finns guppies som i snitt är färggrannare än i områdena runt ikring.