Endlers guppy

#1 - 9 mars 2006 17:07
Mors.
känns lite tomt i akvariet och va förbi zooaffärn ida och tittade och dom hade endlers guppy som passar min ringa storlek av akvarie men undrar en sak.

kan man ha 3 hannar ihop utan slagsmål utan honor ?

nån risk att dom kan hamna i bråk med platyhonan ja har ?
hon jagar kardinaltetrorna då och ibland men slutar rätt fort och hon jagar inte en ensam individ.

Mvh Raven
#2 - 9 mars 2006 17:09
[quote=Raven]Mors.
känns lite tomt i akvariet och va förbi zooaffärn ida och tittade och dom hade endlers guppy som passar min ringa storlek av akvarie men undrar en sak.

kan man ha 3 hannar ihop utan slagsmål utan honor ?

Mvh Raven[/quote]

Inga honor - ingen anledning till slagsmål, skulle jag säga. ;)
Endlers är inte precis kända för att vara bråkstakar! :p
#3 - 9 mars 2006 17:24
Som lite kuriosa kan tänkas att jag inflikar följande:
Det har tidigare i alla fall vart en upprörd diskussion i andra forum över att det är mest hannar som säljs av Endlers - odlarna håller honorna tillbaka från utbudet för att trissa upp priserna på aquabid och e-bay.
Om man skall hålla fisk (som t ex Endlers) borde väl båda könen om möjligt ingå.
Annars berövar man dom något av deras naturliga tillvaro...
#4 - 9 mars 2006 17:40
jojo de har du rätt i Erikthur men en del fiskar trivs bevisligen bra även utan honor.

grejen är att ja inte är så pigg på att få en massa yngel i tid och otid om det går att undvika på för fiskarna bra sätt.
iofs skulle nog kunna gå att ha även honor då både endlers och platy käkar ynglen.

kan ju tillägga att de fanns rätt gott om honor i de akvariet ja tittade i så såsett är det ingaproblem att få tag på dom också.

Birgitta W, har ingen erfarenhet av guppy sen innan så tänkte va bäst å höra först.
har ju haft sorgmanteltetror som bara krigade och de va inte så lyckat.
#5 - 9 mars 2006 21:35
Endlers guppy är väldigt "sympatiska" fiskar! :p Det är dom stora guppisarna också. Men dom är inte som Endlers![:-64]

Och mina Endlers äter inte[I][/I] ynglen! Fick ett tjugotal härom dagen igen. De simmar nu runt med dom stora och halvstora i ett kar med 1 ancistrus och 2 amanoräkor.

Jag har en fullvuxen hanne och en del pubertets-slynglar. Dom blir lite bortjagade av den fullvuxne men bara någon cm ibland. Och dom mindre bryr sig inte! Men att dom blir jagade beror på alla honor jag har som dom är rivaler om!

Nu ska jag snart sälja av tonåringarna, både tjejer och killar, så blir det lite lugnare i karet för dom vuxna honorna. [:o]
#6 - 10 mars 2006 19:01
va å köpte 2 hannar och 1 hona och dom verkar trivas.
platyn jagar dom inte vilket är bra.
#7 - 10 mars 2006 21:00
[quote=Raven]va å köpte 2 hannar och 1 hona och dom verkar trivas.
platyn jagar dom inte vilket är bra.[/quote]

Åh! Visst är dom mysiga!!! Och vackra, glittrar som olikfärgad pärlemor!!! :p
#8 - 10 mars 2006 21:10
och värre än kaniner :rolleyes:
dom hade inte ens vart i karet 5min innan hannarna började jaga honan.
#9 - 10 mars 2006 21:12
[quote=Raven]och värre än kaniner :rolleyes:
dom hade inte ens vart i karet 5min innan hannarna började jaga honan.[/quote]

Japp, dom är ju guppysar!!! Snart har du guppy-bebisar... :p
#10 - 11 mars 2006 09:54
[quote=Raven]dom hade inte ens vart i karet 5min innan hannarna började jaga honan.[/quote]

Egentligen är det ju inte så bussigt mot honan att tvinga henne ha två efterhängsna karlar efter sig hela tiden... [:O]

Bäst är att ha fler honor än hannar, hannarna är som sagt ganska intensiva! [:o]
#11 - 12 mars 2006 08:05
Har någon nån bild på dem där endlers ? :) skulle vilja se hur dem ser ut :)
#12 - 12 mars 2006 09:12
[QUOTE=NinaStina]Har någon nån bild på dem där endlers ? :) skulle vilja se hur dem ser ut :)[/QUOTE]
Min "bästa" bild - de är svåra att fotografera.
Passar på att lägga upp den innan jag blir fråntagen möjligheten...
#13 - 12 mars 2006 10:35
#14 - 12 mars 2006 11:18
[quote=Birgitta W]Bäst är att ha fler honor än hannar, hannarna är som sagt ganska intensiva! [:o][/quote]

kan inte hålla med om det.
igår fick honan nästan va helt ifred för hannarna.

Har någon nån bild på dem där endlers ? :) skulle vilja se hur dem ser ut :)

om du går in på www.google.se och klickar "bilder" och skriver in endlers så får du 613 träffar på bilder med endlers.

får allt säga att mina endlers är snyggare än din Erikthur ;)
båda hannarna är "lyrstjärtar" och fenorna är minst lika långa som kroppen är och riktigt färgranna och färgstarka.

försökte hitta en bild på google som visar kroppsformen men hitta ingen bättre än denna.
http://hem.passagen.se/mikeno/giffar/konturer/08.gif
#15 - 12 mars 2006 11:28
Tycker inte man bara skall köpa hanar utan köpa par för vem vill leva ensam...
#16 - 12 mars 2006 11:33
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=darkorchid]Åja två hanar kan med lätthet stressa livet ur din hona. Hoppas hon nedkommer med lite fler honor så det blir lete mer jämlikhet i ditt akvarium! Jag har fyra hanar med mina sex honor och hanarna är minst sagt jobbiga. Det tycker honorna med som biter ifrån riktigt rejält mot hanarna! Har idag hittat tre små endlers yngel i min endlersburk. *lycka*[:-50] [/COLOR][/FONT]
#17 - 12 mars 2006 13:18
[quote=Raven]kan inte hålla med om det.
igår fick honan nästan va helt ifred för hannarna.

om du går in på www.google.se och klickar "bilder" och skriver in endlers så får du 613 träffar på bilder med endlers.

får allt säga att mina endlers är snyggare än din Erikthur ;)
båda hannarna är "lyrstjärtar" och fenorna är minst lika långa som kroppen är och riktigt färgranna och färgstarka.

försökte hitta en bild på google som visar kroppsformen men hitta ingen bättre än denna.
http://hem.passagen.se/mikeno/giffar/konturer/08.gif[/quote]

Lyrformen hos endler lär komma ifrån en inkorsning av lyrguppy.
Jag fick nyligen veta att endler numer är att betrakta som egen art. http://hem.passagen.se/mikeno/
Tyvärr lär endlern vara utrotad i naturen pga av att området de kom ifrån är kraftigt förorenat.
Nu är det ju så att arterna mer än villigt korsar sig med varandra och dessutom får fertil avkomma. Därför bör man hålla dem åtskilda och kanske tom missgynna tex lyrendlers som uppenbarligen bär på guppyegenskaper. Detta för att i den mån det går, återskapa den ursprunglliga endlern.[B)]
#18 - 12 mars 2006 18:22
[quote=Rogli]Jag fick nyligen veta att endler numer är att betrakta som egen art. http://hem.passagen.se/mikeno/[/quote]
japp, de latisnak namnet är poecilia wingei
http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=85781&highlight=endlers

funderar på att sätta ut en annons gällande mina 4 kardinaltetror och köpa ett par till endlers istället.
#19 - 12 mars 2006 18:58
Men visst finns det skeptiska tankar:
http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=85781
Även i Zoopet!
:D
#20 - 12 mars 2006 19:25
[quote=Raven]
funderar på att sätta ut en annons gällande mina 4 kardinaltetror och köpa ett par till endlers istället.[/quote]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=darkorchid]Väldiiiigt snyggt med bara endlers... tycker jag...[:o] [/COLOR][/FONT]
#21 - 12 mars 2006 19:38
jo dom ja har nu är rätt läckra med sina 2 riktigt långa stjärtfenor.

men platyn ska va kvar, ska ta yngel så dom inte blir för många.

men har kollat på dom och kan inte se några tecken på att honan skulle bli stressad.
oftast är båda hannarna 5cm eller mer ifrån henne och hon simmar omkring och plockar lite alger och annat ätbart.
#22 - 16 mars 2006 15:27
Viltfångade Endlers???

Hörde idag i en zoobutik att det finns viltfångade[I][/I] Endlers till salu...???

Vad jag hört tidigare så är området där Endlers guppy fanns förstört så det troligtvis inte finns några vilda kvar.

Nu hörde jag alltså påståendet att Simontorp har viltfångade till salu, för 8:-/st :confused:

Någon som vet något om detta?

Jag har hört många tvärsäkra (men felaktiga) påstående från samma källa så jag är liiiite skeptisk... [:o]
#23 - 16 mars 2006 15:33
kan va renrasiga kanske ?

iallafall hittat en snubbe som ville ha mina kardinaltetror så nästa vecka blir det några fler endlers.
#24 - 16 mars 2006 15:54
[quote=Raven]kan va renrasiga kanske ?
iallafall hittat en snubbe som ville ha mina kardinaltetror så nästa vecka blir det några fler endlers.[/quote]

Fast han påstod bestämt att dom var fångade vilda... Jag sa att det troligtvis inte finns några vilda kvar p.g.a. att deras miljö är förstörd. Men dessa var vildfångade! Sa han...:rolleyes: Tvärsäkert.

Det går åt rätt håll med dina endlers hör jag! :)
#25 - 16 mars 2006 16:00
[quote=Birgitta W]Hörde idag i en zoobutik att det finns viltfångade Endlers till salu...???[/quote]Jaaaa... Grejen är att den "nya" endlers, wingei, inte är riktigt samma som den ursprungliga endlers. Eller rättare sagt, det är den, men... Detta är storyn som jag har förstått den:

Endlers-guppyn har aldrig erkänts vetenskapligt eftersom den inte gått att skilja från andra guppies - fiskarna från Endlers lokal ser i detalj likadana ut som guppies från massor av andra lokaler. Endler själv lär ha påstått att det beror på att nån släppt ut vanliga guppies i original-lokalen, så det som finns där idag är hybrider.
(Å andra sidan finns det skäl att tro att guppina Endler fann i original-lokalen själva var inplanterade, utsläppta för att äta mygglarver - guppies och/eller moskitofisk har släppts ut i stort sett vartenda småvatten i tropikerna.)

Nå, i alla fall. Vad som nu hänt, är att några tyskar nu kommit fram till att endlers-guppina visserligen ser ut exakt som guppy överallt annars i området, men de guppina ser något annorlunda ut gentemot alla andra guppipopulationer, dvs endlers-guppins hemområde har utsträcks från en bräckvattensjö till att omfatta stora delar av norra sydamerika.

Jag personligen är skeptisk till att Endlers guppy är en egen art, men jag har ännu inte läst papperet, så jag kan få anledning att ångra mig.

EDIT: Jo, sen är begreppet 'vildfångat' ganska luddigt. Det betyder att djuret är fångat i det vilda, men inte alltid att den är fångad där den faktiskt hör hemma. Det fångas mängder av zebrafiskar och kardinalfiskar på Taiwan, t.ex., och de säljs som VF - men de är alla ättlingar av utsläppta akvariefiskar.

Men det är som sagt inte alls omöjligt att det Simontorp säljer är äkta, vilda, wingei.
#26 - 16 mars 2006 16:55
Ett brev från Endler där han beskriver det mycket variabla utseendet på fiskarna:
http://www.guppyinfo.de/html/endlers-guppy.html
(Endler anser att de är en egen art och borde kallas "Poecilia haskinsi")
En webbsida (skrolla ner till "Neues vom Fundort") som påstår sig beskriva stammar från "Laguna de Patos",dock från en japansk webbsida (som inte längre finns?):
http://www.jbraunwarth.de/endler.htm
Blev det klarare?Inte? (-:
<<<(^:>*
#27 - 16 mars 2006 17:23
Vill än en gång inflika följande i diskussionen om Endlers:
Direkt när jag stiftade bekantskap med dessa Endlers 2004 blev min reaktion följande:
Där har vi en riktig Guppy - precis som dom jag hade på 1960-talet...
Full fart mot honorna.
:)
Med andra ord - Endlers är mer guppies än de avarter som kallas guppies idag...
#28 - 16 mars 2006 17:32
[quote=erikthur]Vill än en gång inflika följande i diskussionen om Endlers:
Direkt när jag stiftade bekantskap med dessa Endlers 2004 blev min reaktion följande:
Där har vi en riktig Guppy - precis som dom jag hade på 1960-talet...
Full fart mot honorna.
Med andra ord - Endlers är mer guppies än de avarter som kallas guppies idag...[/quote]

Jag tycker också dom ser ut som guppies ska se ut. Som dom såg ut förr i tiden!

Andra guppy-hannar (har en sån också, i sällskapskaret) har ju lite svårt att simma tycker jag. Slöjstjärten blir större och större på honom...

Vad jag förstår av svaren så kan det alltså vara vf guppys som är till salu hos Simontorp? Fångade i Venezuela då kanske...???
#29 - 16 mars 2006 18:51
[quote=Birgitta W]Jag tycker också dom ser ut som guppies ska se ut. Som dom såg ut förr i tiden! [/quote]Jajamensan. Precis så såg mina guppies ut på 70-talet.
Vad jag förstår av svaren så kan det alltså vara vf guppys som är till salu hos Simontorp? Fångade i Venezuela då kanske...???
Helt tänkbart. Och det är tänkbart de är en annan art än den vanliga; jag skall försöka gräva fram nybeskrivningen och se vad de säger.
#30 - 19 mars 2006 15:22
Jag köpte något som de kallade vildfångade guppy från Jamaica. De är pyttesmå jämfört med andra guppy och hannarna är inte alls så färggranna. Stjärtarna är ganska normala fiskstjärtar också. De liknar inte endlers guppy heller. Mer som vänstra bilden på http://www.akvarieforum.no/profile.cfm?id=1001&tab=3&image=2721

Ännu bättre bild finns på http://filaman.ifm-geomar.de/Country/CountrySpeciesSummary.cfm?Country=Jamaica&Genus=Poecilia&Species=reticulata

Tyvärr dog alla vuxna fiskar av brysselkål-förgiftning, så nu har jag bara en massa yngel kvar. Hoppas att de klarar sig.
#31 - 19 mars 2006 17:05
P. reticulata är naturligt mycket variabel, och har även i naturen ett halvdussin varianter av stjärtform (översvärd, dubbelsvärd etcetc) samt variationer i pigmentering. Den kan också ha pigmenterad stjärtfena, och ja, vilda vanliga guppyhanar är mycket mindre än slöjstjärtsguppyhanar.

Eftersom guppy släppts ut överallt vet ingen idag säkert vad hemområdet för guppy är, men guppies från jamaica är säkert inplanterade. Eftersom startpopulationen sannolikt var liten, har de mindre variation i t.ex. stjärtfens-form än populationer som alltid varit stora.
#32 - 19 mars 2006 17:14
Vad styr könsfördelningen av honor och hanar hos guppy?

Jag gjorde en litteratursökning på vetenskapliga artiklar om vad som skulle kunna påverka fördelningen mellan honor och hanar av guppy. Honor och honyngel dör vid hög temperatur (32 grader) och kvar blir bara missbildade hanyngel (1). Det talar kanske för att man får fler hanar vid hlögre temperatur men det är säkert inte det bästa sättet att få många hannar eftersom kullstorleken minskar vid hög temperatur också. Optimal temperatur för stora kullar var 25-27 grader.

Hur pH skulle kunna inverka på fördelningen mellan könen hittade jag inget om. Bara att guppy mår väldigt dåligt om de får vistas i pH=4 under 24 timmar (2)! Vem är förvånad? Om man får gissa är honorna och honynglen också känsligare för lågt pH än hanarna (eftersom de var känsligare för hög temperatur). Men att sänka pH är nog inte någon bra metod för att öka andelen hanyngel.

Något som jag tyckte var spännande var att det produceras fler honor ju längre tid som hanen och honan får gå ihop. Det betyder alltså att om man vill ha många hannar så ska man skilja honor och hanar och bara låta hanen gå ihop med honorna ett litet tag ibland (3).

Det finns en sak som talar emot att man bara låter en enda hanne besöka sina honor ett kort tag. Om man vill ha snygga hannar som ser spektakulära ut är det bra om man gynnar något som kallas sexuell selektion. Den sexuella selektionen ökar nämligen när det finns många hanar per hona (4). Hanarna konkurererar då om att få para sig och förhoppningsvis väljer hon de snyggaste och starkaste.

Slutsatsen skulle kunna vara att man har två akvarier: ett med enbart en massa honor och ett med en massa hannar och en hona som ska bli parad. Honan ska bara besöka hannarna ett par dagar. Sedan byter man hona. Då blir det en stark sexuell selektion så att de mest färgade och konstiga hannarna får para sig, samtidigt som honan får fler hannar i sin kull.

Dessutom skulle det vara bra eftersom när honan parar sig med mer än en hane får hon större kull (5). Och chansen att hon gör det ökar antagligen när hon går med många hanar.

Det skulle vara roligt att höra om detta stämmer med praktiken?

Referenser
1. Dzikowski, R; Hulata, G., Karplus; I., Harpaz, S. 2001. Effect of temperature and dietary L-carnitine supplementation on reproductive performance of female guppy (Poecilia reticulata). Aquaculture 199 (3-4) : 323-332
2. Urban-Jezierska, E. 2002. Effect of acidification on feeding in guppy fish (Lebistes reticulatus vel Poecilia reticulata). Polish Journal of Ecology 50 (1) : 25-43.
3. Watt, P. J.; Shohet, A. J.; Renshaw, K. 2001. Female choice for good genes and sex-biased broods in guppies. Journal of Fish Biology 59 (4) : 843-850
4. Jirotkul, M. 2000. Operational sex ratio influences the opportunity for sexual selection in guppies. Journal of Fish Biology 56 (3) : 739-741
5. Ojanguren, A. F.; Evans, J. P.; Magurran, A. E 2005. Multiple mating influences offspring size in guppies. Journal of Fish Biology 67 (4) : 1184-1188
#33 - 6 april 2006 12:03
Lite mer information om "Poecilia wingei,Campoma Guppy":
http://www.goodeids.com/modules.php?name=News&file=article&sid=123&mode=&order=0&thold=0
se även länken längst ner på sidan "Description of Poecilia wingei n. sp. 'ENDLER DESCRIBED!' POSER, F.N. 2005":
http://www.goodeids.com/modules.php?name=News&file=article&sid=126
#34 - 6 april 2006 16:15
OK, nu har jag läst artbeskrivningen av P. wingei.

P. wingei är morfologiskt identisk med guppy. Poeser et al. anser att det är en ny art huvudsakligen på grundval av
1) starkare färger hos hanarna än hos hanar av angränsande P. reticulata populationer;
2) att det finns en zon mellan typområdet för P. wingei och områdena där P. reticulata förekommer, där P. wingei hanarna har en unik färgteckning (ett svart band längs sidan), det är detta de menar när de talar om "character displacement";
3) skillnad i parningsbeteendet, P. wingei-hanar är mindre aggressiva under parning än P. reticulata hanar är.
4) P. reticulata har ett stort antal färgvariationer, P. wingei endast två (motsägs av harbards länk 2!).

Jag citerar en viktig passage ur diagnosen för wingei:
"Its closest relative is the common guppy, P. reticulata, sharing identical meristic data, but differing by its enhanced metallic body pigmentation. This brightness in body pigmentation is also noticed in the females of P. wingei. Moreover, in the zone adjacent to the distribution area of the common guppy, P. wingei males exhibit a unique melanophore pattern, viz., a large band in the midsection of its body. The importance of this feature, i.e., the spatial distribution of melanophore patterns, is decisive for its recognition as a valid species."

Den stora bomben är väl annars att "endlers-guppyn" i hobbyn kommer från ett område som ligger utanför P. wingei's utbredningsområde! Författarna gissar att Endlers guppys (ifrån Cumaná), var utsläppta akvariefiskar. De nämner också att idag finns typiska reticulata i området, och gissar att det beror på hybridisering med de infödda P. reticulata. Det är därför de inte vill att P. wingei skall kallas 'endlers guppy' utan 'campoma guppy'.

Hybridisering, ja. Artikeln svävar lite på målet där. Dels citerar de en artikel av Alexander & Breden (2004) som fann att vanlig guppy inte korsar sig med endlersguppy, men på flera platser i artikeln säger de sen att jodå, det gör den.

Det finns en hel del märkliga fel i artikeln, i ett par fall rena självmotsägelser. Det får väl reviewarna ta på sig.

Jag kan inte påstå att denna artikel övertygade mig, personligen, om att P. wingei är en egen art. I slutänden verkar summa summarum vara att det finns ett område i venezuela där det finns guppies som i snitt är färggrannare än i områdena runt ikring.
#35 - 7 april 2006 10:11
Fråga till Azur:
Gräver man någonsin fram DNA ur holotypen (eller paratypen eller någon annan "-typ") och vad kostar en jämförande DNA-test?
Eller räknar man fortfarande antal fenstrålar,fjäll etc?
#36 - 7 april 2006 11:06
[quote=harbard]Fråga till Azur:
Gräver man någonsin fram DNA ur holotypen (eller paratypen eller någon annan "-typ") och vad kostar en jämförande DNA-test?
Eller räknar man fortfarande antal fenstrålar,fjäll etc?
<<<(^:>*[/quote]Typerna är oftast fixerade med formalin, för att hålla länge, och då kan man inte få fram DNA ur dem längre.
MEN, wingei's DNA har man, men som det står i beskrivningen av wingei så gav det ingenting - det gick inte att skilja wingei från reticulata med det. Det i sig betyder dock ingenting, det är hyfsat vanligt att närstående arter är svåra att skilja åt med DNA. (Särskilt som man med fog kan misstänka att reticulata faktiskt är mer än en art bara den.)
För artbeskrivningar vill man gärna att det finns morfologiska karaktärer (fenstrålar etc) som man kan skilja arterna med.

För att visa att en art är skild från en annan vill du förmodligen analysera sisådär 20-50 exemplar per misstänkt art (ju fler dess bättre, för att få jämförelsematerial), vilket totalt skulle kosta nånstans, mellan tummen och pekfingret, 20-40000.

Det är fullt tänkbart att wingei är en separat art, men jag anser inte att Poeser et al. alls lyckas visa det.
#37 - 7 april 2006 15:47
min ena hanne har tyvärr simmat vidare.
såg honom sist i början på förra veckan och finns inget lik runt akvariet eller i akvariet men med alla dom körsbärsräkorna ja har så blir dom inte liggandes länge :/

blev iallafall av med mina 4 sista kardinaltetror idag, dom får flytta till ett STORT akvarium med MÅNGA kompisar så imorron ska ja iväg på fiskjakt igen.

blir 2 honor och 1 hane.
kommer då ha 3 honor och 2 hannar totalt.
#38 - 7 april 2006 20:17
Nån som vet hur gamla ynglen måste vara för att man ska se skillnad på könen..

Just nu ser det ut som 40 honor. *deppig*
#39 - 7 april 2006 20:27
släpp ner en hanne så får du nog lite blandat rätt snart ;) och en väldigt lycklig hanne :rolleyes:
#40 - 8 april 2006 15:35
Tack Azur för svaret!
#41 - 9 april 2006 08:33
[quote=Raven]släpp ner en hanne så får du nog lite blandat rätt snart ;) och en väldigt lycklig hanne :rolleyes:[/quote]

Ska jag släppa ner en hane till ynglen?? Å då blir ynglen till hanar?! :rolleyes:;)

Nädu, jag har yngel så det räcker och blir över.
#42 - 11 april 2006 14:10
:( min höggravida hona låg på botten död ida.

klippte upp magen och fick ut 7 yngel men alla döda.
#43 - 11 april 2006 17:21
Nej vad tråkit!!
Synd att ynglen också var döda.. :( vilken ingrepp!! skulle nog ja aldrig klara av.. kejsarsnitt på fisk..
#44 - 11 april 2006 18:09
[QUOTE=gladys]Nån som vet hur gamla ynglen måste vara för att man ska se skillnad på könen.. Just nu ser det ut som 40 honor. *deppig*[/QUOTE]
Hannar kan börja färga ut och erhålla sitt vapen efter 2 månader.
Honor räknas som könsmogna efter 3 månader.
Men enstaka undantag finns möjligen upp till 6 månader.
Således bör man ha en ganska bra uppfattning efter 3 månader.
#45 - 25 maj 2006 10:31
va förbi zooaffären igår och dom hade fått in honor så nu simmar det 3st här hemma men ser lite komiskt ut då den största honan är 3ggr större än hannen som jagar henne.

Annons