endlers guppy

#1 - 12 januari 2006 20:40
Är dessa guppy svårare än vanliga? Har haft vanliga i flera år har nu skaffat endlers guppy i stället och dessa vill inte leva..
#2 - 12 januari 2006 20:47
[quote=ciklider]Är dessa guppy svårare än vanliga? Har haft vanliga i flera år har nu skaffat endlers guppy i stället och dessa vill inte leva..[/quote]

Jag upplever dom inte som svårare än vanliga gyppisar. Jag har båda sorterna (fast inte i samma kar...) Mina endlers får yngel med jämna mellanrum så nu simmar flera ungskockar tillsammans med dom vuxna!:p

Dom senaste föddes för ett par dagar sedan. Matar dom med finsmulat torrfoder och artemia.
#3 - 12 januari 2006 20:51
Kanske bara är så då att jag har fått tag i dåliga exemplar av endlers då... Matar mina också med artemia och ibland finkornigt granulatfoder.
Synd att dom dör dock.. Mina två hanar lever dock är det värre med honorna som bytts ut gång på gång.. Har nu 5 stycken..
#4 - 12 januari 2006 21:01
När dör dom, är det när dom ska föda eller när dom är nya?
Har du bra vatten?
#5 - 12 januari 2006 21:08
Ja då vi var inne med ett vattenprov igår och vattnet var tipp topp.. Ingenting i det.. Vattentemperaturen ligger på 25 grader och ph 7 ingen nitrit så jag vet inte vad det kan vara...
#6 - 12 januari 2006 21:10
Nej, det verkar lite underligt... Dom bara tvärdör alltså, utan anledning? Och bara honorna?
Hur många har dött? Dom var inte sjuka när du köpte dom?
#7 - 12 januari 2006 21:14
Jag tror att dom var sjuka när jag köpte dom eller så dog dom vid över föring.. Har köpt sammanlagt 15 stycken vid olika tillfällen... Fem av dom lever nu.. Jag tillför alltid aquatan vid i läggning av ny fisk... Jag vet inte..
#8 - 12 januari 2006 21:24
Mina hanar har klarat sig ja... Så konstigt har två hanar till fem honor nu då... Hoppas att honorna ska överleva nu...
#9 - 13 januari 2006 07:37
Intressant för jag har upplevt det motsatta. Mina vanliga guppys dog inom ½ år medan mina endlersguppys lever och frodas fast de snart är inne på sitt andra år. :D
#10 - 13 januari 2006 08:13
[quote=ciklider]Jag tror att dom var sjuka när jag köpte dom eller så dog dom vid över föring.. Har köpt sammanlagt 15 stycken vid olika tillfällen... Fem av dom lever nu.. Jag tillför alltid aquatan vid i läggning av ny fisk... Jag vet inte..[/quote]

Ja, det verkar ju varit något fel på dom när du köpte dom. Men om du köpt vid olika tillfällen... Kanske ändå från samma sändning.
Vad säger dom i affären? Har deras också dött i affären? Hur snart efter du köpt dom dör dom?
#11 - 13 januari 2006 10:05
Alla tillhör samma leverans vad jag har förstått.. Men inga har dött i affären vad säljaren säger...
#12 - 14 januari 2006 13:33
Har ni som haft svårt att få tag i endlers guppy? Jag själv har bara hittat dom i en butik och enligt internet så är dom lite ovanliga.[8)]
#13 - 14 januari 2006 13:47
Jag letar men hittar inte!
#14 - 14 januari 2006 13:50
Vad är skillnaden mellan endlers guppy och "vanliga"?
#15 - 14 januari 2006 13:54
Endlers hanen är regnbågsfärgad med en tvådelad stjärtfena. Honan är helt genomskinlig. Vad jag förstår så är inte endlers guppy lika sönderodlad som den "vanliga" guppyn.
#16 - 14 januari 2006 14:03
[quote=ciklider]Endlers hanen är regnbågsfärgad med en tvådelad stjärtfena. Honan är helt genomskinlig. Vad jag förstår så är inte endlers guppy lika sönderodlad som den "vanliga" guppyn.[/quote]

Dom är också mindre än vanliga guppy och äter inte upp sina yngel!
Honan är pärlemorskimrande, tycker jag! :p
#17 - 14 januari 2006 19:16
Okej! Men om man korsar endlers guppy- hanar med vanliga honor så får man skitfina fiskar! O ganska så tåliga. Upptäckte nu att jag har båda :P
#18 - 14 januari 2006 19:32
Går det ? till Linnet_90
#19 - 14 januari 2006 20:12
[quote=Linnet_90]Okej! Men om man korsar endlers guppy- hanar med vanliga honor så får man skitfina fiskar! O ganska så tåliga. Upptäckte nu att jag har båda :P[/quote]

Man ska aldrig korsa endlers med vanliga guppy för då förstör man deras naturliga stam...:eek:
#20 - 14 januari 2006 20:26
VAdå då ? händer de nått ? ;):)
#21 - 14 januari 2006 20:35
Man kan ju utplåna endlers guppy om man gör det.. Lite sorgligt...:confused: [;)]
#22 - 15 januari 2006 08:20
Men de e inte så att dom bli missbildade å lider lr ?:)
#23 - 15 januari 2006 13:34
[quote=platy5]Men de e inte så att dom bli missbildade å lider lr ?:)[/quote]

Nej det blir dom inte guppy som guppy... Men ändå..[:)] :confused:
#24 - 15 januari 2006 13:58
[QUOTE=platy5]Men de e inte så att dom bli missbildade å lider lr ?:)[/QUOTE]

Nej de blir inte missbildade, men det är ju ansvarslöst och förkastligt att förstöra arten.
#25 - 15 januari 2006 14:00
[quote=batski]Nej de blir inte missbildade, men det är ju ansvarslöst och förkastligt att förstöra arten.[/quote]

Det tycker jag också. Varför ska man blanda dom två raserna? Det är ju bättre att satsa antingen på "vanliga" guppy eller på Endlers!

Förstår inte vitsen med att blanda...:confused:
#26 - 15 januari 2006 14:07
Nej de blir inte missbildade, men det är ju ansvarslöst och förkastligt att förstöra arten.

Vilken art ? Endlers är ingen egen art utom en benämning på en av de många vilda ursprungsstammarna som finns av guppy. Däremot tycker jag inte att man skall blanda de olika stammar som finns. Jag tror nog att Endlers redan är förstörd genom inblandning av andra guppystammar.
#27 - 15 januari 2006 16:31
Okej , Men jag kände inte till Endler-guppy förut. Men jag ska nog skaffa 2-3st endler då :)
#28 - 15 januari 2006 17:30
Har tydligen haft endlers guppy jättelänge, har alltid försökt på vanliga att överleva men de vill inte. har precis skänkt bort kanske 40 st endlers för att jag ville ha vanliga då desssa inte förökade sig lika mycket. Har fortfarande massa kvar och visste inte att de var olika. Man lär sig.
#29 - 15 januari 2006 18:20
Mm.. Ska köpa ett par endler snart :)
#30 - 15 januari 2006 18:42
Jag har aldrig sett dem i en affär, e de e inte lika vanliga? Eller har jag bara varit oupmärksam?
Bilagor:
#31 - 15 januari 2006 18:52
[quote=Linnet_90]Jag har aldrig sett dem i en affär, e de e inte lika vanliga? Eller har jag bara varit oupmärksam?[/quote]

Jag har faktiskt bara sett dom en gång i en affär!!!

Så jag antar mina yngel (ett 30-tal) inte blir svårsålda... Om bara de i affären förstår sig på vad det är för något...:rolleyes:
#32 - 15 januari 2006 19:06
Jag har sett dom massor av gånger men trodde att det var vanliga guppy yngel :D haha .
#33 - 16 januari 2006 09:21
Nu ska jag nog sluta att ha endlers guppy!:mad: Idag när belysningen tändes i endlers akvariet så hittar jag inte min ända överlevande hane.. Antar att malen ätit upp den.[:(] Har inte haft något annat än problem med dessa... Förstår inte har aldrig haft dessa problem med "vanlig" guppy... Har medicinerat i förebyggande både med bactopur och costapur kollat nitritvärdet som var bra... Mina endlers vill helt enkelt inte leva...:confused:
#34 - 16 januari 2006 09:34
[quote=ciklider]Nu ska jag nog sluta att ha endlers guppy!:mad: Idag när belysningen tändes i endlers akvariet så hittar jag inte min ända överlevande hane.. Antar att malen ätit upp den.[:(] Har inte haft något annat än problem med dessa... Förstår inte har aldrig haft dessa problem med "vanlig" guppy... Har medicinerat i förebyggande både med bactopur och costapur kollat nitritvärdet som var bra... Mina endlers vill helt enkelt inte leva...:confused:[/quote]

Vad tråkigt! [:(] Jag vet inte vad jag ska säga... Bara att jag tycker så synd om dig, vet hur hopplöst det känns när det blir så där.
#35 - 16 januari 2006 09:50
[quote=Birgitta W]Vad tråkigt! [:(] Jag vet inte vad jag ska säga... Bara att jag tycker så synd om dig, vet hur hopplöst det känns när det blir så där.[/quote]

Ja det är min lilla dotters akvarium.. Så det är extra sorgligt... Hon är bara två år men är i detta nu väldigt duktig på att säga fisken död... Pappa kasta.. Köpa ny... Fattar ingenting!
#36 - 16 januari 2006 10:49
Trots att jag redan använt en massa mediciner måste jag fråga om det kan vara så att jag har någon sjukdom i akvariet... Har även platy i men ingen av dom har dött, mina endlers ser ut som om dom har fått skador i huden precis innan dom dör... Ungefär som om du varit väldigt oförsiktig och tagit upp dom i håv gång på gång.. Detta har ju dock inte gjorts... Snälla hjälp någon!:confused:
#37 - 16 januari 2006 11:24
[QUOTE=Guy Palm]Vilken art ? Endlers är ingen egen art utom en benämning på en av de många vilda ursprungsstammarna som finns av guppy. Däremot tycker jag inte att man skall blanda de olika stammar som finns. Jag tror nog att Endlers redan är förstörd genom inblandning av andra guppystammar.[/QUOTE]

Ja Guy, vi har pratat om det här förut :) Det pågår fortfarande diskussioner om endlers är en vildguppy-stam eller en egen art. Kolla:

http://www.timstropicals.com/Inventory/Livebearer/EndlerInfo.asp
http://www.aquariumhobbyist.com/endlerslivebearer/

Hur som helst är alla överrens om att man inte ska låta dem korsas med guppy.

Linnet_90: när du omplacerar dina korsade yngel eller säljer dem till en akvariebutik får du absolut inte säga att de är endlers utan guppy. Inte alls kul att som kund gå till en affär och tro att man har med sig endlers hem och det är korsningar man har istället.
#38 - 16 januari 2006 11:27
[QUOTE=platy5]Mm.. Ska köpa ett par endler snart :)[/QUOTE]

Ett par är nog inte så ba. Som med alla levandefödare ska det vara minst 2 honor till en hane. De är ganska små, så du kan nog ha 2 hanar och 3 honor utan problem.
#39 - 16 januari 2006 11:33
[QUOTE=ciklider]Trots att jag redan använt en massa mediciner måste jag fråga om det kan vara så att jag har någon sjukdom i akvariet... Har även platy i men ingen av dom har dött, mina endlers ser ut som om dom har fått skador i huden precis innan dom dör... Ungefär som om du varit väldigt oförsiktig och tagit upp dom i håv gång på gång.. Detta har ju dock inte gjorts... Snälla hjälp någon!:confused:[/QUOTE]

Det låter faktiskt som om det kan vara nån sjukdom. Endlers brukar ju vara friskare än vanliga guppies. Kommer alla från samma affär förresten? Kan det vara så att de redan bär på nån sjukdom när du tar hem dem? Jag önskar att jag kunde hjälpa er, men kan väldigt lite om sjukdomar. Du kan även ställa fråga under "Sjukdomar".

Lycka till!
#40 - 16 januari 2006 13:25
[quote=batski]Det låter faktiskt som om det kan vara nån sjukdom. Endlers brukar ju vara friskare än vanliga guppies. Kommer alla från samma affär förresten? Kan det vara så att de redan bär på nån sjukdom när du tar hem dem? Jag önskar att jag kunde hjälpa er, men kan väldigt lite om sjukdomar. Du kan även ställa fråga under "Sjukdomar".

Lycka till![/quote]

Jag har köpt fiskarna på samma ställe... Där säger dom att inga fiskar har blivit sjuka... Jag får nog göra som du säger och skriva frågan på sjukdomar[:(] :)
#41 - 16 januari 2006 16:00
[QUOTE=batski]
Linnet_90: när du omplacerar dina korsade yngel eller säljer dem till en akvariebutik får du absolut inte säga att de är endlers utan guppy. Inte alls kul att som kund gå till en affär och tro att man har med sig endlers hem och det är korsningar man har istället.[/QUOTE]

Ingen fara, jag säljer de inte till affärer och ger bara bort dem till kompisar och då med beteckningen guppy, det som jag trodde att det var. De är dock inte lika fina som de man ser på bild, de var blandade redan innan stammen kom till mig från en annan kompis. Så ingen blir lurad. =D
#42 - 16 januari 2006 16:12
[QUOTE=Linnet_90]Ingen fara, jag säljer de inte till affärer och ger bara bort dem till kompisar och då med beteckningen guppy, det som jag trodde att det var. De är dock inte lika fina som de man ser på bild, de var blandade redan innan stammen kom till mig från en annan kompis. Så ingen blir lurad. =D[/QUOTE]

Ok, no harm done then. De är säkert friskare än okorsade guppies, men som sagt endlers är de ändå inte längre.
#43 - 16 januari 2006 16:14
[quote=batski]Ett par är nog inte så ba. Som med alla levandefödare ska det vara minst 2 honor till en hane. De är ganska små, så du kan nog ha 2 hanar och 3 honor utan problem.[/quote]

Jag har redan vanliga guppy en hane och tre honor. Så det blir inga problem[8D]
#44 - 16 januari 2006 16:36
[quote=platy5]Jag har redan vanliga guppy en hane och tre honor. Så det blir inga problem[8D][/quote]

Varför måste alla blanda endlers och "vanlig guppy"? Ha i stället 2 små akvarium. Ett med "vanlig" och ett med endlers:) ;)
#45 - 16 januari 2006 16:49
[QUOTE=ciklider]Varför måste alla blanda endlers och "vanlig guppy"? Ha i stället 2 små akvarium. Ett med "vanlig" och ett med endlers:) ;)[/QUOTE]

Jag håller verkligen med ciklider. Väldigt dumt att låta dem korsas. Snart finns det inga endlers kvar :(
#46 - 16 januari 2006 17:13
[QUOTE=batski]Jag håller verkligen med ciklider. Väldigt dumt att låta dem korsas. Snart finns det inga endlers kvar :([/QUOTE]

Det är inte alltid man vet att det finns två olika sorter. Man köper guppy i affären och sen så får man andra från någon kompis. Det står inte alltid vad det är man köper i affären och de är ändå rätt så lika varandra, specielt honorna. Inte lika stor skillnad som mellam molly och svärdbärare tex. Mycket är ren okunskap, och då talar jag av egen erfarenhet. Och jag hade ändå läst på innan och visste fortfarande inte att de var olika.
#47 - 16 januari 2006 17:31
[QUOTE=Linnet_90]Det är inte alltid man vet att det finns två olika sorter. Man köper guppy i affären och sen så får man andra från någon kompis. Det står inte alltid vad det är man köper i affären och de är ändå rätt så lika varandra, specielt honorna. Inte lika stor skillnad som mellam molly och svärdbärare tex. Mycket är ren okunskap, och då talar jag av egen erfarenhet. Och jag hade ändå läst på innan och visste fortfarande inte att de var olika.[/QUOTE]

Jo visst. Men när man vet det och låter dem korsas ändå så tycker jag man handlar ansvarslöst. Och visst, fiskindividerna lider inte av det, men arten/sorten förstörs.
#48 - 16 januari 2006 18:12
[quote=Linnet_90]Det är inte alltid man vet att det finns två olika sorter. Man köper guppy i affären och sen så får man andra från någon kompis. Det står inte alltid vad det är man köper i affären och de är ändå rätt så lika varandra, specielt honorna. Inte lika stor skillnad som mellam molly och svärdbärare tex. Mycket är ren okunskap, och då talar jag av egen erfarenhet. Och jag hade ändå läst på innan och visste fortfarande inte att de var olika.[/quote]

Dom ställena där jag har sett endlers har varit jätte noga med att skriva ut endlers guppy och guppy... Sedan så har dom varit noga med och fråga så man inte har "vanlig" guppy i akvariet där du ska plasera endlers. Det är redan väldigt svårt att få tag i endlers i affärer så varför fortsätta att korsa högt och lågt?:confused:
#49 - 16 januari 2006 18:18
[QUOTE=ciklider]Dom ställena där jag har sett endlers har varit jätte noga med att skriva ut endlers guppy och guppy... Sedan så har dom varit noga med och fråga så man inte har "vanlig" guppy i akvariet där du ska plasera endlers. Det är redan väldigt svårt att få tag i endlers i affärer så varför fortsätta att korsa högt och lågt?:confused:[/QUOTE]

Jo, när man vet är det ju synd, för de endlers som inte varit korsade var vertligen jättevackra. Men i våran djuraffär har jag kommit på att det säljs båda, men inte lika fina endlers. De är blandade och så vitt jag förstod så säljs alla bara som guppys. Hoppas i alla fall att fler lär sig skillnaden så att de slutas med korsandet. =P
#50 - 16 januari 2006 18:35
[QUOTE=Linnet_90]Men i våran djuraffär har jag kommit på att det säljs båda, men inte lika fina endlers. De är blandade och så vitt jag förstod så säljs alla bara som guppys. Hoppas i alla fall att fler lär sig skillnaden så att de slutas med korsandet. =P[/QUOTE]

I så fall måste någon påpeka det för dem. Det är helt förkastligt att en akvariebutik slarvar så.
#51 - 16 januari 2006 19:14
[quote=batski]I så fall måste någon påpeka det för dem. Det är helt förkastligt att en akvariebutik slarvar så.[/quote]

Jag håller med batski ta upp det med din akvarie butik.. Så kanske det inte blir så svårt i framtiden och få tag i endlers...:) ;)
#52 - 17 januari 2006 09:12
I dag låg ytterligare en endlers död i min dotters akvarium... Det är så sorgligt.. Kan fiskarna dö av den medicinen som jag lagt i är det så? Försöker verkligen med allt nu...
#53 - 17 januari 2006 13:49
[quote=ciklider]I dag låg ytterligare en endlers död i min dotters akvarium... Det är så sorgligt.. Kan fiskarna dö av den medicinen som jag lagt i är det så? Försöker verkligen med allt nu...[/quote]

Trist. Jag lider med dig och din dotter. Har själv en dotter på 2 år som verkligen gillar akvarierna hemma och som skulle bli förkrossad om några fiskar försvann. Klart att fiskarna kan dö av för mycket medicin under lång tid, men det verkar ändå skumt, du verkar ju ha koll på medicin och vattenvärden. Alla levandefödare mår ju annars bra av lite jodfritt salt i vattnet, det brukar få dem att må bättre. Men sen... otur? Mina endler´s är riktigt härdiga och ynglar av sig ständigt även om jag kör dem i riktigt surt svartvatten...
#54 - 18 januari 2006 07:38
liknande problem

Inte för att det hjälper dig men jag har haft liknande problem med mina Endlers. Hade 7 stycken nu har jag bara den största honan kvar.

Vete tusan vad problemet är dock! Om du kommer på så hoppas jag att du skriver det här. Vågar inte köpa fler innan jag vet vad felet är....
#55 - 18 januari 2006 07:50
[quote=Hemma]Inte för att det hjälper dig men jag har haft liknande problem med mina Endlers. Hade 7 stycken nu har jag bara den största honan kvar.

Vete tusan vad problemet är dock! Om du kommer på så hoppas jag att du skriver det här. Vågar inte köpa fler innan jag vet vad felet är....[/quote]

Kan tyvärr inte svara dig... Vet inte vad problemet är...[:(] Fast mitt problem verkar som det har löst sig.:) Hittade yngel igår i akvariet... Så då vet jag ju varför just denna honan som dog, dog. Hoppas för en ljusare framtid för mina endlers nu...:D

Annons