Endlers guppy

#1 - 17 november 2005 10:15
Vad är egentligen Endlers guppy? De nämns då och då här i Forumet men det sägs inget om dem i artbeskrivningen, bara "vanliga" guppys, en sån som jag har antar jag
Man blir ju lite nyfiken...
#2 - 17 november 2005 10:18
endlers guppy är vild formen av guppy finns dock inte i naturen längreså man ska inte ha dom tillsamans med vanlig guppy då dom korsar sig.

mycket rolig fisk

jag har en fråga också varför är endlers guppy ovanliga i affärerna ???
#3 - 17 november 2005 10:21
http://www.ichtys.se/Fiskar/Endlerguppy.html
på den sidan finns lite bilder på dom
#4 - 17 november 2005 10:34
endlers guppy är vild formen av guppy finns dock inte i naturen längreså man ska inte ha dom tillsamans med vanlig guppy då dom korsar sig.

Endlers guppy har diskuterats mycket under åren. Upptäckaren Dr Endler ville att den skulle förklaras som en egen art, vilket aldrig har skett. De s.k. Endlers guppy som finns att köpa är säkert uppblandade med andra guppys. Det som skiljer dem från "vanliga" guppy är storlek både på fisk och fenor. Den påminner mycket om de "vildformer" av guppy som också finns att köpa. Men att det är en egen art är aldrig, och kommer aldrig att bevisas.
#5 - 17 november 2005 13:49
[QUOTE=hellmut]http://www.ichtys.se/Fiskar/Endlerguppy.html
på den sidan finns lite bilder på dom[/QUOTE]

Nej, vad fina dom är! Jag blir riktigt nosalgiskt, dom ser ut precis som guppisarna jag hade som barn! Hannarna nu förtiden ser lite för konstgjorda ut, tycker jag. Men det är ju en smakfråga.
Var kan man få tag i såna?
#6 - 17 november 2005 14:23
Zoo affärer ;) Men om dom inte har så får du nog beställa hem. Såg några i herkules zoo för nåra dagar sen. ( det ligger i göteborg) Sen så såg jag dom på backaplans zoo affär (Ligger också i göteborg ) . Fast jag har ju ''vanlig'' guppy hade jag inte haft det så skulle jag köpt endler direkt. :D
#7 - 17 november 2005 14:45
Jag bor i Östergötland så det skulle bli en lång resa för de små liven... Ska höra om de kan beställa hem på Djurmagazinet i Linköping, de har beställt hem kolglödstetror åt mig som jag ska hämta i morgon!
Jag har en "vanlig" guppyhona som ynglat i veckan. Får se hur jag gör.
#8 - 17 november 2005 22:06
Varför kan man inte korsa dem med andra guppys? Eller rättare sagt, varför är det fel?
#9 - 18 november 2005 05:17
[QUOTE=skrabbe]Varför kan man inte korsa dem med andra guppys? Eller rättare sagt, varför är det fel?[/QUOTE]
Fel och fel - men då har du ju inte en Endlers stam längre.
Och du får förmodligen inte fram någon formren guppystam heller.
Bara något mittemellan.
Du förlorar då på så sätt något av värdet med Endlers-stammen.
#10 - 18 november 2005 10:40
[QUOTE=skrabbe]Varför kan man inte korsa dem med andra guppys? Eller rättare sagt, varför är det fel?[/QUOTE]

Det är som om man vill föda upp pudlar och låter tikarna gå tillsammans med cockerspanielhannar. Säkert söta valpar men några pudlar blir det inte.
Vill man bara ha söta valpar så är det ju ok. Vill man ha pudlevalpar så får man sära på hundarna. Om du förstår hur jag menar.
#11 - 18 november 2005 21:40
[QUOTE=hellmut]http://www.ichtys.se/Fiskar/Endlerguppy.html
på den sidan finns lite bilder på dom[/QUOTE]

Jag köpte guppy som ser ut som de på de här bilderna. De kallades för Colombian Guppys i zooaffären. Är det samma fiskar?
#12 - 30 april 2006 11:41
[QUOTE=Guy Palm]Endlers guppy har diskuterats mycket under åren. Upptäckaren Dr Endler ville att den skulle förklaras som en egen art, vilket aldrig har skett. De s.k. Endlers guppy som finns att köpa är säkert uppblandade med andra guppys. Det som skiljer dem från "vanliga" guppy är storlek både på fisk och fenor. Den påminner mycket om de "vildformer" av guppy som också finns att köpa. Men att det är en egen art är aldrig, och kommer aldrig att bevisas.[/QUOTE]

http://www.akvarieguiden.nu/forum.php?go=visatree&id=11&id2=340&anchor=60105#60105
#14 - 1 maj 2006 06:29
http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=86285

Summan av kardemumman: endlers guppy är kanske eller kanske inte samma som Poecilia wingei (Campoma-guppy), det finns flera olika wingei-populationer med olika färgteckning, och wingei skiljer sig från vanliga guppy i angränsande områden endast genom att ha mindre färg & formvariation, starkare färger, och mindre aggressiva hanar. I övrigt är P. wingei identisk med Poecilia reticulata.

Pikant i sammanhanget är att endlers guppy kommer från en lokal som ligger utanför utbredningsområdet för P. wingei.
#15 - 1 maj 2006 07:11
Verkar tyvärr inte helt lätt att få tag på (i Göteborg).

Herkules hade några hanar fram tills för några dagar sedan.
Tropi har inga. Har tydligen ibland (men typ bara en gång / år).

Såg tidigare i tråden att de kanske finns på backaplan. Har bara varit inne där en gång, men såg då bara ett par tre akvarier. Missade jag något?

Någon som vet om de finns i gbg med omnäjd?

/N
#16 - 6 maj 2006 09:15
Dom fanns hos Djurmagsinet i Falköping när ja var där igår
#17 - 11 maj 2006 23:48
sist jag kollade på mölndals zoologiska hade dom en hel del endler
ligger precis vid bron
#18 - 12 maj 2006 05:58
Jag köpte ett par hanar hos Hercules och några honor på Backaplan (ett zoo jag annars aldrig frekventerar). Dyra honor, men nu har jag dem åtminstone.
#19 - 12 maj 2006 13:30
[QUOTE=Nizztos]Någon som vet om de finns i gbg med omnäjd?[/QUOTE]

Jag såg endlers på Gubbero zoo för inte så länge sen.
#20 - 12 maj 2006 13:34

För om man börjar blanda den i handeln mycket vanligare guppyn med endlers riskerar man till slut att "utrota" renrasiga endlers.
#21 - 15 maj 2006 13:59
vad kan man räkna med att betala för en endler?
#22 - 15 maj 2006 14:31
ca 30 kr/st....de va iaf vad jag fick betala
#23 - 15 maj 2006 14:45
Eller 16:50 för honor och 19:50 för hanar. (Prisexempel en Göteborgsbutik).
Kan också vara 39kr / st. (Annan affär i Göteborg).
#24 - 15 maj 2006 14:46
19.50 styck herkules zoo.
#25 - 15 maj 2006 15:18
:D okej tack/trodde att dom skulla vara dyrare
#26 - 15 maj 2006 15:18
vad kostar en vanlig guppy?
#27 - 15 maj 2006 16:27
Beror helt på var du bor!
#28 - 15 maj 2006 16:40
Det vore mycket synd, att blanda endlers med vanliga guppys.. fast har man några vanliga guppys och tycker endlers e fina så ser jag inget problem vid att få lite mera "vilt" i avkomman.. slipper ju inavel på det sättet iaf.. men visst endlers stammen har ju gått förlorad :P
#29 - 15 maj 2006 19:17
jag bor i kungsbacka.Här finns en djuräfer och där kostar en guppy 30kr
#30 - 15 maj 2006 19:17
(söder om göteborg)
#31 - 15 maj 2006 20:11
[QUOTE=osterlind]jag bor i kungsbacka.Här finns en djuräfer och där kostar en guppy 30kr[/QUOTE]

Menar du Kungsmässan?
#32 - 16 maj 2006 13:08
zoo affären ligger på kungsmässan men ja bor i kungsbacka:D
#33 - 16 maj 2006 13:15
Ja det var det jag undrade :)
#34 - 24 maj 2006 03:58
24kr honor 27för hanar.. "söders Zoo gävle".. om jag inte missar mig på någon krona =)
#35 - 24 maj 2006 09:33
Tips - kolla akvarieföreningar om det inte finns privat odlare

[quote=Hynt]24kr honor 27för hanar.. "söders Zoo gävle".. om jag inte missar mig på någon krona =)[/quote]

Eftersom ingen handlare hade Endlers när jag letade så hörde jag mig för efter privata odlare. Där fick jag tag på en som sålde tre Endlers par för 60 kr. Ska köpa fler i helgen. :D
#36 - 24 maj 2006 09:36
Kul :p
#37 - 24 maj 2006 17:25
Ok.. najjs det.. dom jag köpte var (F1:or) vad innebär det`?.. svensk odlade förmodligen.. eller`?
Kjell Fohrman
Administrator
#38 - 24 maj 2006 17:29
[quote=Hynt]Ok.. najjs det.. dom jag köpte var (F1:or) vad innebär det`?.. svensk odlade förmodligen.. eller`?[/quote]
Med F1 menas första generationen odlade efter vildfångade fiskar eller efter en ny avelsform.
Hur det kan finnas F1 Endlers verkar tämligen obegripligt.
#39 - 24 maj 2006 17:29
F1 = första generation.

kan till exempel va första generation efter vf = vildfångade
#40 - 25 maj 2006 03:51
Okej, då har man återigen lärt sig något nytt.. sedan om det är F1:or som dom säljer det är ju en annan femma.. bristande information eller felaktig vare sig det är med mening eller inte är vanligt.. Men det är en mycket etablerad och bra zoobutik.. den enda i gävle som är vettig..

Sedan så påverkar det ju inte mig desvidare det skulle vara F1:or eller F3:or, skulle väl innebära att dom e mindre avlade och mera den riktiga guppyn.. som för övrigt sägs vara mer eller mindre utrotad..

eller misstar jag mig.. isådana fall e det ju mycket egendomligt hur det kan vara F1:or.. Om det inte är en ny hybrid som säljs..
#41 - 6 januari 2007 10:25
Är en endlershona alltid enfärgad?
#42 - 6 januari 2007 13:44
Ingen som vet?

Malinitzi skrev:
Är en endlershona alltid enfärgad?

Har en guppyhona som liknar de avbildade på endlerssajten, enfärgad (grå), men är det en Endlershona? Mina hanar är helgula eller blå-svart-silver.:confused:
#43 - 6 januari 2007 13:55
Hynt skrev:
Okej, då har man återigen lärt sig något nytt.. sedan om det är F1:or som dom säljer det är ju en annan femma.. bristande information eller felaktig vare sig det är med mening eller inte är vanligt.. Men det är en mycket etablerad och bra zoobutik.. den enda i gävle som är vettig..

Sedan så påverkar det ju inte mig desvidare det skulle vara F1:or eller F3:or, skulle väl innebära att dom e mindre avlade och mera den riktiga guppyn.. som för övrigt sägs vara mer eller mindre utrotad..

eller misstar jag mig.. isådana fall e det ju mycket egendomligt hur det kan vara F1:or.. Om det inte är en ny hybrid som säljs..

Det pågår en diskussion om i fall endlers är guppies eller en annan närbesläktad art. Det är möjligt att de är en relativt ny art som är ett resultat av en naturlig korsning mellan vildguppy och poecilia wingei.

Det finns fortfarande frilevande endlers i naturen, men miljön vid Laguna de los Patos där de först upptäckes är väldigt förorenad, så där finns det väldigt få kvar. I Laguna la Madalena finns det större kolonier, så det är inte helt omöjligt att få tag på endlers som fortfarande ser ut som sina förfäder och förmödrar. Men i Sverige är det vad jag förstått nästintill omöjligt. Mina black bars kommer från en uppfödare i USA som föder upp olika linjer efter VF endlers.

Malinitzi: Vad jag vet så är alla endlerhonor enfärgade ja. Men även alla ursprungliga guppyhonor är det om jag har fattat rätt.
#44 - 6 januari 2007 13:56
Malinitzi skrev:
Har en guppyhona som liknar de avbildade på endlerssajten, enfärgad (grå), men är det en Endlershona? Mina hanar är helgula eller blå-svart-silver.:confused:

Det är nog en guppyhona.
#45 - 6 januari 2007 14:00
Tack för svar, det är alltid lika berikande att få. Tror också på att hon är en "vanlig" guppyhona.
#46 - 6 januari 2007 14:09
Malinitzi skrev:
Tack för svar, det är alltid lika berikande att få. Tror också på att hon är en "vanlig" guppyhona.

Var så good :)

Har dina andra honor olika färger? Jag kan ändå inte tänka mig att hon inte skulle vara en guppy om hon kommer från samma uppfödning som de andra. Men hade hon kommit med ett gäng VF guppies hade man kanske inte kunnat vara lika säker.

De flesta guppyna som säljs i handleln är större än endlers, så en endlerhona skulle också vara mindre.
#47 - 6 januari 2007 14:21
Mina andra honor är flerfärgade, de har åtminstone orange bakfena, köpta på samma ställe.
#48 - 6 januari 2007 14:27
Jag antar att det är bara så att generna hos den enfärgade tjejen har gjort att hon ser mer ut som sina förmödrar än de andra.
#49 - 17 januari 2007 16:35
Oavsett vad jag har för sorts guppyn är 3 honor "stinna" och får yngel när som helst. Vill gärna spara så många som möjligt men har ingen yngelkasse för tillfället. Insuget till pumpen har jag en strumpa om. Har 3 Praktbotior som jag inte litar på!
Är det någon som har ett tips om hur jag förvarar 3 honor tills yngelkassen är insatt, om ca 17 timmar?
#50 - 3 maj 2007 20:14
Bitchen :-2

batski skrev:
För om man börjar blanda den i handeln mycket vanligare guppyn med endlers riskerar man till slut att "utrota" renrasiga endlers.

;)

Men det kommer oftast att para sig med samma sort det öär som vi vet att mabn inte får barn med vem som helst
#51 - 3 maj 2007 21:09
Malinitzi skrev:
Är det någon som har ett tips om hur jag förvarar 3 honor tills yngelkassen är insatt, om ca 17 timmar?

Annat än flytväxter och finbladiga växter vet jag inte...
#52 - 4 maj 2007 09:38
Jag var på ett ställe i Göteborg (får inte säga vart) och fick ett gäng på 50-60 endlersyngel i olika storlekar. Dom var i ett akvarium på några kubik, med massor av växter runt kanterna och i karet som otróliga mängder endler-yngel gömde sej i. Han som hjälpe mej sa att hela deras gyppystam (olika färgvarianter av endlers) är VF från början och inga köpta exemplar är inblandade. Det har nog gått några generationer sen dess :P men nu har hanarna börjat färga ut och en av dem är fullt utvecklad (och har blivit på 1 ½ vecka, han var ofärgad när jag fick honom) och förföljer honorna...

Det är jätteroligt att äntligen ha fått ett gäng med endlers...

Annons