Hej
Måste lägga mig i den här tråden om endlers guppy. Har själv endlers guppy och hade gärna delat med mig gratis till alla som vill ha, men tyvärr bor jag inte i Stockholm.
Jag har alltid haft uppfattningen att endlers guppy är en egen art. Närbesläktad med vanlig guppy visserligen, men ändå. Jag har haft vildfångad guppy av flera olika stammar och de liknar inte alls endlers guppy. De vildfångade guppy jag haft har varit övervägande gröna och turkosa med vissa röda inslag och svarta prickar. Stjärfenan är oftast rund eller ibland med översvärd. Hanarna är mycket varierade och det är omöjligt att hitta två hanar med samma mönster. Endlers Guppy är röda-oranga i grundfärgen med enstaka grönt och flera svarta markeringar. Hanarna har dubbelsvärd och liknar varandra väldigt mycket, de är snudd på identiska. Endlers guppy är också mycket mindre än vildfångad guppy, för att inte tala om förädlade guppystammar. Vet att de går att korsa med vanlig guppy, men det finns ju många ungfödare som går att korsa arterna emellan.
Jag har vid flera tillfällen haft vildfångad guppy och endlers tillsammans på försök och de har då inte korsat sig. Guppyhonorna har inte blivit dräktiga när de gått med Endlershanar. Vilket de sedan blivit med vanliga guppyhanar.
Min tro är att om Endlers guppy inte är en egen art, så är den en variant som varit isolerad från övriga Guppy under mycket lång tid.
Såklart kan jag ha fel!
Hur som helst, så är det väldigt trevliga fiskar som är lättskötta och lättodlade när de väl vant sig vid sin nya miljö. De kan vara svåra att flytta. Jag köpte mina första på Akvarielagret för några år sedan och det lång tid innan jag ens vågade hoppas på att de skulle överleva. Förökning drömde jag inte om då. Endlers Guppy var "ny" då och ansågs svår. Nu håller jag på att drunkna i Endler guppy. De äter inte sina egna yngel, vilket leder till en ständigt ökande stam..
Fiskhälsningar Cine