Endlers Guppy

#1 - 15 mars 2005 18:08
Hej!
Jag undrar vart jag får tag på Endlers Guppy i stockholmstrakten och vad kostar de ungefär?

Tack på förhand!

Mvh Annika
#2 - 15 mars 2005 18:32
Akvarielagret (www.akvarielagret.se) har endlers guppys.
#3 - 15 mars 2005 18:45
stöd södermals akvarieaffär.. jag talade med honom idag och han skulle visst få in två olika stammar med endlers... en från trinidad!! *vilket jag bara Måste ha* och sedan någon som jag inte frågade så mycket om.. jag blev helt uppspelt när han talade om vildfångat och liknande.. jag minns inte exakt.. men åk in och fråga honom.. han är den enda riktigt seriösa handlare jag känner till i stockholm.. finns säkert flera.. men jag gillar denna... han är snäll, duktig och visst.. han har inte kommit igång än men det kommer han inte heller göra om affärerna inte börjar gå bättre... jag tyckte mig höra att han försöker denna månad till.. sedan skulle han ge upp...
#4 - 15 mars 2005 19:55
Gladhertha vet du om de har de hemma nu och vad de kostar?

Triana vet du när han skulle få in dom och vad de kostar?
#5 - 15 mars 2005 20:22
Ring och fråga. Janne är jättetrevlig att ha att göra med. Väldigt hjälpsam. Han har i alla fall fått in en av guppyna men hade dom inte i lokalen idag än.
http://www.sodermalmsakvarieaffar.se/
#6 - 15 mars 2005 21:10
jo.. ring honom.. världens trevligaste kille... *nickar och håller med sonja* var inne där idag.. såg inga guppys men jag vet att han hade beställt dem.. möjligt att jag inte såg dem *även om vi talade ett par timmar... brukar bli så*
#7 - 15 mars 2005 21:14
Ursäkta om jag grumlar glädjeruset, men som jag förstått det är endlerguppyns sjö i Venezuela (där de hittades av Mr. Endler) numera förgiftad och obeboelig för guppys. Så hur får man tag på vildfångade endlers? Eller är det vilguppys av någon annan stam? De ser ju ungefär likadana ut. Titta på fishbase...
/ Iris
#8 - 16 mars 2005 10:23
vildfångade endlers finns på Många ställen... dock är trinidad också angiven som en av platserna där de fanns vilt... trinidad, venezuela och nån mer plats... de här kom från en plats inte långt nedanför oginalsjön...

sedan finns det vilda stammar i: Tyskland, nigeria, afrika... m.m. De återgår ganska fort till en endlersform i vilt tillstånd för att de är överlägsna på att överleva.

Trinidad var vad jag fick lära mig från början i svenska guppysällskapet... därefter mitt namn: Triana.
#9 - 16 mars 2005 12:05
Jag hänger på din tråd...
Är det så att man inte ska blanda vanliga guppisar och endlers?

Förstår ju om de förökar sig blir det ju någon slags bladning, men om man inte håller på med odling.....?????
#10 - 16 mars 2005 12:08
Triana: Vildstam i Tyskland? Kan du förklara mer?
#11 - 16 mars 2005 12:13
det finns ens ingen enighet om endlers skulle vara en egen art eller ej så jag skulle ta det mesta med en nypa salt. Enligt Endler själv så är iaf fisken utdöd i naturen (vattendraget finns inte längre utan det är nu en soptipp). Den riktiga endlerstammen i akvarium tog endler själv med sig hem till tyskland men efter det så har ett flertal personer påstått att odm också har tagit hem endlers men det finns ingenting dokumenterat. Så vad som är en "riktig" endler eller en blandning eller något som bara är likt är i princip omöjligt att veta. Så man får se på endler som en variant utav den "vanliga" guppyn och då gå efter utseende och inte härkomst.
#12 - 16 mars 2005 12:30
intressant måste nog som endler intresserad läsa på lite mera märker jag.
#13 - 16 mars 2005 12:31
mm.. men endlern och guppyn går att korsa.. jag vet vissa odlare som gjort det för att få fram vissa speciella resultat...

En vild stam... de är utsläppta från början men de överlever och övervintrar så.. de ser ut väldigt mycket som endlers.. de stora fenorna försvinner ju snabbt i naturen då de är opraktiska.

I afrika är guppyn utplanterad för att bekämpa malaria genom att äta myggynglen.

Jag tänker ofta på endler som vildguppy helt enkelt och det var vad jag talade om. södermalms tar in Vildguppys... det finns vildguppys i tyskland, nigeria och afrika... säkerligen på många, många andra ställen också om du forskar litet.
#14 - 16 mars 2005 12:42
Visst finns dom nästan över allt dom små liven. Här enligt fishbase.

Country ABB Status Common Name Main Ref.
Albania ALB introduced 13686
Antigua Barb ATG native 1739
Australia AUS introduced 1739
Barbados BRB native 1739
Brazil BRA native 1739
Colombia COL introduced 1739
Cook Is. COK introduced 1739
Costa Rica CRI introduced 36880
Cuba CUB introduced 27158
Czech Rep CZE introduced 1739
Fiji FJI introduced 6366
Fr Polynesia PYF introduced 12792
Guam GUM introduced 1739
Guyana GUY native 1739
Hawaii HWI introduced 5360
Hong Kong HKG introduced 5258
Hungary HUN introduced 1739
India IND introduced 1739
Indonesia IDN introduced 7050
Jamaica JAM introduced 13498
Japan JPN introduced 559
Kenya KEN introduced 1739
Madagascar MDG introduced 13333
Malaysia MYS introduced 6095
Martinique MTQ introduced 48621
Mauritius MUS introduced 33390
Mexico MEX introduced 1739
Namibia NAM introduced 13686
NethAntilles ANT native 1739
Netherlands NLD introduced 1739
New Caledonia NCL introduced 13235
New Zealand NZL introduced 1739
Nigeria NGA introduced 1739
Pac Is Tr Tr PCI introduced 9420
Palau PLW introduced 1739
Papua N Guin PNG introduced 2847
Peru PER introduced 1739
Philippines PHL introduced 6096
Puerto Rico PRI introduced 6443
Reunion REU introduced 48660
Russian Fed RUS introduced 26334
Samoa WSM introduced 592
Singapore SGP introduced 6299
Slovakia SVK introduced 1739
South Africa ZAF introduced 6465
Sri Lanka LKA introduced 6028
Tahiti TIT introduced 12792
Taiwan TWN introduced 6898
Trinidad Tob TTO native 11225
Uganda UGA introduced 1739
UK GBR introduced 1739
US Virgin Is VIR native 26180
USA USA introduced Guppy 1739
Venezuela VEN native 43640
Viet Nam VNM native 36625
Zambia ZMB introduced 8600
#15 - 16 mars 2005 12:44
Kors i taket!! :)
#16 - 16 mars 2005 13:12
Precis!
#17 - 16 mars 2005 14:31
Blir sugen på att skaffa en endlarshane till min hona (råkade få med ett yngel vid malköp och det har vuxit på sig lite). En väldigt fin stam sades det när jag fick med det på köpet, men man vet ju aldrig...

/Linnea
#18 - 16 mars 2005 15:40
jag tänker skaffa ett par endlers nu eftersom jag har ett akvarium som är ledig, ett som är underbefolkat och ett med hungriga fiskar så jag har någonstans att göra av för mycket yngel. *en dag kanske de klarar sig i den tanken... ser fram emot den dagen.*
#19 - 16 mars 2005 16:32
Janne har dom i butiken nu och tar 15 kr/st. Jag ska dit och titta på dom i morgon, missade idag.
#20 - 16 mars 2005 18:17
jag måste också dit och kolla!! *o my god.* det var bra mycket bättre än avkarielagret... de tar 45 kr styck för endlers!
#21 - 17 mars 2005 07:27
Hej

Måste lägga mig i den här tråden om endlers guppy. Har själv endlers guppy och hade gärna delat med mig gratis till alla som vill ha, men tyvärr bor jag inte i Stockholm.

Jag har alltid haft uppfattningen att endlers guppy är en egen art. Närbesläktad med vanlig guppy visserligen, men ändå. Jag har haft vildfångad guppy av flera olika stammar och de liknar inte alls endlers guppy. De vildfångade guppy jag haft har varit övervägande gröna och turkosa med vissa röda inslag och svarta prickar. Stjärfenan är oftast rund eller ibland med översvärd. Hanarna är mycket varierade och det är omöjligt att hitta två hanar med samma mönster. Endlers Guppy är röda-oranga i grundfärgen med enstaka grönt och flera svarta markeringar. Hanarna har dubbelsvärd och liknar varandra väldigt mycket, de är snudd på identiska. Endlers guppy är också mycket mindre än vildfångad guppy, för att inte tala om förädlade guppystammar. Vet att de går att korsa med vanlig guppy, men det finns ju många ungfödare som går att korsa arterna emellan.

Jag har vid flera tillfällen haft vildfångad guppy och endlers tillsammans på försök och de har då inte korsat sig. Guppyhonorna har inte blivit dräktiga när de gått med Endlershanar. Vilket de sedan blivit med vanliga guppyhanar.

Min tro är att om Endlers guppy inte är en egen art, så är den en variant som varit isolerad från övriga Guppy under mycket lång tid.

Såklart kan jag ha fel!

Hur som helst, så är det väldigt trevliga fiskar som är lättskötta och lättodlade när de väl vant sig vid sin nya miljö. De kan vara svåra att flytta. Jag köpte mina första på Akvarielagret för några år sedan och det lång tid innan jag ens vågade hoppas på att de skulle överleva. Förökning drömde jag inte om då. Endlers Guppy var "ny" då och ansågs svår. Nu håller jag på att drunkna i Endler guppy. De äter inte sina egna yngel, vilket leder till en ständigt ökande stam..

Fiskhälsningar Cine
#22 - 17 mars 2005 07:42
15 kr/st. Det var billigt svänger nog förbi efter jobbet.
#23 - 17 mars 2005 10:37
"som jag förstått det är endlerguppyns sjö i Venezuela (där de hittades av Mr. Endler) numera förgiftad och obeboelig för guppys".Ryktet om att endlers ungfödare skulle vara utdöd är överdrivet.Se: http://ww.swampriveraquatics.com/_wsn/page2.html
<<<(^:>*

Annons