Endlers guppy?????

#1 - 3 juli 2004 21:33
Jag undrar om det går att ha endlers tillsammans med vanliga? Går det bra? Kan man korsa endlers och vanliga eller är det inte att rekomendera. Vad är skillnaderna mellan de sorterna?
nyfiken...
#2 - 3 juli 2004 23:18
Det går bra att ha vanliga och Endler tillsammans. Dom kan korsa sig med varandra och jag har sett väldigt färgglad avkomma.

Vissa kan nog tycka att det är synd att blanda "vanlig guppy" med Endlers Guppy eftersom man blandar olika raser, medan andra tycker att det är OK.

Det är ju i sista änden du som avgör. Och som jag ser det så är ingen skada skedd om du får lustigt färgade guppyvarianter i ditt akvarium så länge du håller dem hemma hos dig.

#3 - 4 juli 2004 03:15
http://www.aquaworldaquarium.com/Endler's_Livebearer.html

Jag skulle inte hålla dem med guppy eftersom det är väldigt lätt att fiskarna korsar sig med varandra. Det är viktigt som akvarist att försöka hålla generna "rena".
#4 - 4 juli 2004 03:40
Hybridisering får man inga kompisar av.. Jag och en kolega fick en gång ungar på två skilda arter av ormar,Svart råttsnok (Elaphe O Obsoleta) och gul råttsnok(Elaphe O Rossaleni), resultatet blev olivgröna bastarder som ingen ville kännas vid.

Jag gav bort dom mot ett löfte att dom aldrig skulle avlas på eller säljas vidare. Det är nog en tio år sedan nu och jag såg senast förra veckan en av dessa bastarder till salu under namnet Grön råttsnok vilket är en helt annan art. Otrolig tragiskt och ett hårt slag mot herpetologin som artkonservativ hobby och vetenskap.

Gör inte samma misstag som jag. Även om andra gör det så kan du dra ditt strå till stacken för att undvika att dylikt händer.
#5 - 4 juli 2004 07:06
okej, tack. Då skippar jag endlers.
#6 - 4 juli 2004 09:05
Men du behöver väl inte skippa dom om du tycker om dom. Kan du inte skaffa ett till akvarium så kan du ha dom åtskiljda? Dom är så väldigt vackra och verkar inte få så många yngel åt gången.
#7 - 4 juli 2004 09:07
Jag skulle nog vilja påstå att Endlers guppy verkligen är en riktig guppy.
Jag hittar ingenstans att Endlers beskrivits under eget vetenskapligt namn.
Endlers-honorna ser ju verkligen ut som de guppy-honorna som fanns på 1960-talet. Och hannarna beter sej ju verkligen som guppy-hannarna skall göra - alltid på gång.
Det som vanligen kallas guppies idag är ju bara olika framodlade stammar.
#8 - 4 juli 2004 09:23
Det var ju en kul nyare länk i slutet av den sida Gwendly refererade till:
http://www.aquaworldaquarium.com/california_tiger_endler.htm

Där ser man ett exempel av korsning av "Vanlig" Guppy och "Endler" Guppy.

(Nu blev jag sugen på att skaffa Guppies igen, båda sorterna) [;)]
#9 - 4 juli 2004 09:29
http://www.angelfire.com/la/caprioli/endler.html
Enligt biologiprofessor John A.Endler skall det vara en egen art, men han anser också att de flesta bilder som han ser på webben nu är hybridiaserade med olika andra vildformer av guppy. Tyvär så är det nog svårt att hitta äkta endler guppy nu.

Guy
#10 - 4 juli 2004 10:07
Jag har köpt endlers guppy hos Thomas Zoologisga i Karlskoga. han har två former av de. En av de är äckta guppys.
#11 - 4 juli 2004 11:09
Vad är en "äkta" guppy?
#12 - 4 juli 2004 11:35
Ursprungligen skickat av Guy Palm

Enligt biologiprofessor John A.Endler skall det vara en egen art, men han anser också att de flesta bilder som han ser på webben nu är hybridiaserade med olika andra vildformer av guppy. Tyvär så är det nog svårt att hitta äkta endler guppy nu.

Det "lustiga" är ju att ingen har beskrivit arten i ett vetenskapligt sammanhang - inte ens <b>Endler </b>själv av någon anledning. Och det har nu gått snart 30 år sedan han fångade dem. Det uppgavs också på <b>Gwendlys </b>första länk att de även fångades på 1930-talet - och uppenbarligen även då utan vetenskaplig beskrivning.

Uppgiften att Dr Rosen skulle men inte hann beskriva den innan han dog låter ju konstig - materialet borde ju i så fall finnas kvar på institutionen ifråga och nya ichtyologer tagit över. Artbestämningar utgår ju från "konserverad fisk" så att säga. Jag tycker det är någonting som inte stämmer med den här historien...

I alla fall så finns det inget vetenskapligt stöd för att betrakta Endlers guppy som en egen art.
#13 - 4 juli 2004 12:06
Som du nog vet så finns det oerhört mycket material på de olika institutionerna runt om i värden och som vanligt finns det lika lite med tid.
Även om det inte är en egen art så är det i alla fall en annorlunda population. Förra året var en tysk vid namn Wolfgang Staeck i Venezuela och hittade Endler Guppy som han tog med hem till Tyskland. Sista ordet är nog inte sagt i denna frågan. Som kuriosa kan nämnas att när man tittar i Poecilia Scandinavias artförteckning så hittar man c:a 20 olika vilda populationer. Allt från Västindien, Syd- och Mellanamerika. Jag tycker inte att man skall blanda dessa med "vanlig" guppy om det går att undvika.

Guy
#14 - 10 juli 2004 11:28
Endlers är en "endlös" diskussion på alla hålla och kanter.
Här en diskussion jag stötte på alldeles nyss:
http://www.aquaria.info/index.php?name=PNphpBB2&file=viewtopic&t=26633

Roligt att moderatorn har ungefär samma åsikt som jag..
#15 - 10 juli 2004 11:42
Roligt att moderatorn har ungefär samma åsikt som jag

Ja, men med ett stort undantag. Han är helt emot att korsa de olika populationerna med varandra, vilket du tidigare har skrivit att det spelar ingen roll. (Tidigare killi-tråd)

Guy
#16 - 10 juli 2004 12:00
Ursprungligen skickat av Guy Palm

Ja, men med ett stort undantag. Han är helt emot att korsa de olika populationerna med varandra, vilket du tidigare har skrivit att det spelar ingen roll. (Tidigare killi-tråd)

Ett gammalt missförstånd skulle jag vilja uttrycka mej...
Jag har väl aldrig skrivit att det inte spelar <b>"ingen roll" </b>(i alla fall om jag minns rätt).
Men om man korsar två olika populationer av samma art så får man en akvariestam. Jag vet inte hur länge det är tillrådligt att bedriva inavel av en stam vilket man ju ofta försöker inom t ex killi-kretsar. Det kanske någon genetiskt bevandrad person kan reda ut åt mej. Men från en rent biologisk ståndpunkt tycker jag det verkar tveksamt i längden.

Så om nu jag skulle stå där med endast en hona och endast en hanne av samma art men från olika fyndplatser så skulle i alla fall jag försöka få ägg och yngel av dem.

Annons