endlers guppy

#1 - 15 mars 2004 20:00
Tänkte bara höra om det är någon som har endlers här? Jag har nämligen blivit lite less på de vanliga guppysarna, eftersom de är så känsliga mot allting, vilket de inte var för tio år sedan...

Var kan man få tag på endlers? Vad jag har förstått så finns dessa bara i odlad form nu, vilket borde betyda att de snart också är lika känsliga som vanliga eller hur?

Jaja, det vore trevligt om jag kunde få några argument till varför man ska ha endlers i stället för vanliga...

#2 - 15 mars 2004 20:10
finns ingen anlending till att dom ska bli kännsligare bara för att dom odlas. varför många guppys är så känsliga har nog snarare med all selektiv avel och vissa "odlingssystem" i bla. asien. Finns nog livskraftig och tålig "vanlig" guppy kvar också eller varför inte satsa på VF?
#3 - 15 mars 2004 20:21
Jag har Endlers. Trevliga - tycker hanen är rätt läcker även om nästan är patetiskt mycket mindre än sin hona....

Mina verkar absolut inte känsliga alls, så det är absolut ett bra köpmotiv. Ynglar av sig som vanliga guppyn...

Mina är köpta här i Göteborg, så det blir lite långt......

// Martin
#4 - 16 mars 2004 19:01
För några år sen kunde jag köpa såna bara några hundra meter från mig, men sen inriktade sig affären på endast saltvatten och nu hittar jag dem inte någonstans i Malmö/Lund längre =( Tycker verkligen om den sorten.
#5 - 16 mars 2004 20:54
Jag har köpt endlers på akvarietjänst och på Staffanstorps fiskimport.
Fråga i affärerna jag har för mig att vi har sett dom i flera affärer i Malmö-Lund regionen
#6 - 16 mars 2004 20:58
Jag såg Endlers idag på fyra tassar i Linköping. Men jag gillar mina helt vanliga guppysar. Vet inte riktigt om de är känsliga än, har haft dem för kort tid för att avgöra men de verkar otroligt mycket mer pigga än de jag hade för 15 år sedan. Så det har är nog väldigt olika hur känsliga olika stammar är. Jag har lokalodlade.

/olivia
#7 - 18 mars 2004 10:40
Var finns Staffanstorps fiskimport?
#8 - 18 mars 2004 10:44
Hur ser man skillnad på "vanlig" guppy och endlers guppy då?! Har en väldigt liten hane och två maffiga honor...
#9 - 18 mars 2004 11:40
http://www.andreas-john.com/Poecilia%20reticulata.htm
#10 - 18 mars 2004 12:05
Så skillnaden är att stjärtfenan är transparent med färgade fält överst och underst?!
#11 - 18 mars 2004 12:21
nejdå har för mig det finns endlers med enbart färg över och/eller under också. Om jag itne kommer ihåg helt fel så ska alla endelers ha det svarta fältet på sidan men finns säkerligen mer. Google.se är väldigt bra på att hitta sådant.
#12 - 18 mars 2004 13:38
Ursprungligen skickat av Theriss

Var finns Staffanstorps fiskimport?

I staffanstorp?
förlåt kunde inte låta bli
titta i gula sidorna
#13 - 18 mars 2004 13:54
Men endlers guppy, e det inte dom man har sprutat in färg artificiellt i? eller är jag ute och snurrar nu?

Varför skulle de vara tåligare, är det en helt annan art, eller är det vilt formen?

Förlåt mig för mina dumma frågor, men jag kände att jag nog har fått detta om bakfoten...
#14 - 18 mars 2004 14:07
lottiz du är helt ute och snurrar, endlers är en vildform och/eller egen art, dock är dom utrotade i naturen. Varför tåligare? jo just för att dom inte är odlingsformer.
#15 - 18 mars 2004 14:24
haha, oki, tack för upplysningen=)
#16 - 18 mars 2004 15:11
Jag har skaffat en grupp Endlers för två veckor sedan 5+5 då jag tycker om denna vildform.
Mina går idag i ett lite kar tills jag har ett fått ett par kullar, då skall de lyftas över till mitt diskuskar.
Men tanke på hur mycket växter det är där kommer säket några överleva och föröka sig. Tror det kommer bli riktigt snyggt när det blir en större mängd Endlers guppi i karet :-)
#17 - 18 mars 2004 15:13
tror ju faktist att endlers hanarna är nsäppet för små för discus, visst dom kanske inte är nå stora småfisk ätare men dom där små relativt slöa godbitarna lär försvinna, mina överlevde inte mer en 4 - 10 min hos mina scalarer.
#18 - 21 mars 2004 08:47
Hej !

Ingen bra tanke att hålla Poecilia endleri med Diskus !
Endler´s guppy mår inte särskilt bra särskilt länge i den höga temperaturen som Diskus vanligen hålls i.
MVH
#19 - 22 mars 2004 17:58
Vilken temperatur trivs endlers bäst i?
#20 - 19 oktober 2004 19:38
endlers brukar annars hållas i 28-30 C så jag tror det skulle funka...
#21 - 19 oktober 2004 22:18
Om du vill ha snygga guppy som oxå är en vild art kolla på "Opal".
Mycket snyggare än "Endlers".
Såg dom i veckan på fyra tassar i Link. Dom hadde både sorterna men "Opal" var bra mycket finare.
Dom finns hos "simonstorp"

Annons