Endlers guppy

#1 - 23 oktober 2003 20:13
Jag undrar om endlers guppy håller samma kvalite som den vanliga guppyn. Den ser väldigt framavlad ut, men jag kanske har fel?
#2 - 23 oktober 2003 20:29
Endlers håller väl betydligt högre kvalitet?
#3 - 23 oktober 2003 21:02
Den är absolut inte framavlad utan en guppysort som en del tror vara en egen art men många vet inte, inte ens de som endast håller på med guppy. "Vanliga" guppy heter på latin Poecilia Reticulata och Endlers guppy heter Poecilia Endler

<b>Du ska absolut inte blanda endlersguppy med vanliga guppys!!!</b>
#4 - 23 oktober 2003 21:52
endler är en regional variation av vanlig guppy eller en egen sort där går åsikterna isär (Dr Endler själv säger tex. att det inte är en egen art) men endler är dock en vild form som dock inte finns i naturen längre (vad vi vet) efter som deras habitat har blivit förstörda. Den endlers stam som finns verkar iaf fortfarande va stark så tar nog ett tag tills den blir "sönder odlad"

#5 - 5 november 2003 12:14
Jag har aldrig hört annat än att den skulle vara mycket tålig, bortsett från att en av mina hannar ville prova torrsim så verkar mina må finemang. Såvitt jag kunnat avgöra har inte heller ett enda yngel dött, och föräldrarna äter inte heller sina yngel.
#6 - 6 november 2003 13:02
trevligt att de mår bra fortfarande.. =)
jag har samma erfarenhet.. mina endlers är toppentåliga..lite för tåliga ibland, har runt 500 st nu... puh

Annons