Endler bebisar!

#1 - 18 november 2005 14:22
Måste bara berätta! Mina små Endler-guppies har fått bebisar. Tre små sötnosar simmar omkring i karet! Ännu så länge så har de klarat sig från de vuxna även om honorna jagar dem då och då. Det sägs ju dock att Endlers inte äter sina yngel så vi hoppas att de överlever! Duktiga på att undkomma jakten är de i alla fall, bästa tricket är att lägga sig på botten, smarta små ýngel!

Ska ge mig på att fota dem när de blir större, just nu tror jag att de är för små för att lyckas få skärpa på :)
#2 - 18 november 2005 14:28
[QUOTE=Loppan11]Måste bara berätta! Mina små Endler-guppies har fått bebisar. Tre små sötnosar simmar omkring i karet! Ännu så länge så har de klarat sig från de vuxna även om honorna jagar dem då och då. Det sägs ju dock att Endlers inte äter sina yngel så vi hoppas att de överlever! Duktiga på att undkomma jakten är de i alla fall, bästa tricket är att lägga sig på botten, smarta små ýngel!

Ska ge mig på att fota dem när de blir större, just nu tror jag att de är för små för att lyckas få skärpa på :)[/QUOTE]

Tror endler-yngel är för stora för att de ska kunna ätas av föräldrarna, har själv aldrig haft några kanibalister bland mina endler.

/Henke
#3 - 18 november 2005 16:28
Grattis! Jag vill också ha endler-guppyn. Men mitt akvarium är nog fullt nu. Ska försöka få tag på ett mindre (54-60 liter) för lek och bebisar. Har hittat en plats där det får plats... apropå tråden "när man kan kalla sig akvarist"
#4 - 18 november 2005 16:54
[QUOTE=port513]Tror endler-yngel är för stora för att de ska kunna ätas av föräldrarna, har själv aldrig haft några kanibalister bland mina endler.[/QUOTE]

Själv tvekar jag till detta efter följande iaktagelse förra året. Blir honorna tillräckligt stora så...
Jag hade en välbeväxt liten Endlersburk och fick en hel del yngel. :)
Jag flyttade därefter över lekgruppen (3 stora honor o 3 fullvuxna hannar) till en liknande burk där växtligheten inte riktigt tagit sej. Inga synliga yngel på ett par månader och detta mot bakgrunden att det fanns 3 stora honor i den burken som borde fött 6 kullar vid det laget. :mad:
Sedan tog växtligheten fart och se massor av yngel. När det blev för många räknade jag till 100 Endlers i burken jmf de 6 som flyttades dit. :D
Inte ens stora Endlers honor kan betraktas som heliga madonnor... :cool:
#5 - 19 november 2005 17:22
Jag håller med Erik, nog äter Endlers sina yngel alltid... har sett mina honor knipa ett och annat som kommit för nära. Men med tanke på att fullvuxna Endlershonor vräker ur sig nästan lika stora kullar som "vanlig" Guppy, så är det nog bra att inte alla överlever. Man får ju också tänka på att det oftast är de svaga och klena som inte lyckas hålla undan och därför blir uppätna... vilket gör att man får en stark stam...

Annons