Endast två guppy-hanar

#1 - 28 augusti 2004 18:52
Går det att bara ha två stycken guppyhanar tillsammans för det är nämligen så att våra honor blivit sjuka och verkar döende. Tror ni att hanarna kommer att ge sig på varann om de blir utan honor?
Som de verkar nu flirtar de stenhårt med platyhonorna, de är nog lite felprogrammerade eller bara desperata... :-)
/ Åsa
#2 - 28 augusti 2004 19:41
Det ska inte va några problem med det.
Men det som du berättar finns det fler som
råkat ut för. Jag hade en kompis som hade fyra guppy-hanar
och några svärdbärare. Och guppy-hanarna gick på svärdbärshonorna.
Alltså inte för att slåss eller nått sånt men du förstår säkert vad jag menar.
Men jag skulle rekomendera att ni köpte nya honor.
Eftersom att platy-honorna nu antagligen kommer att dö.
#3 - 29 augusti 2004 07:40
Ja, det ska jag göra under veckan. De stackars honorna blir väl ihjäl-stressade annars.
#4 - 29 augusti 2004 07:55
Alltså, jag vet inte hur många platyhonor du har, hur stort akvariet är eller vad du har för fiskar i övrigt. Men rent generellt är det extremt överdrivet att påstå att platyhonorna skulle dö bara för att det fanns två guppyhananr i samma akvarium. Om akvariet är litet, och det bara är ett par honor som inte kommer undan "uppvaktningen", visst då kan de bli stressade. Men finns det plats, och dessutom växter, stenar osv så att platyhonorna kan komma undan och gömma sig när det blir för jobbigt, då behöver det inte alls sluta så illa.
#5 - 29 augusti 2004 08:00
Jag tror inte att platy och guppys bryr sej om varandra. Blir nog inga problem med fiskarna.
#6 - 29 augusti 2004 10:11
Nej förlåt!!Jag menade att eftersom
dina guppy-honor nu antagligen kommer att dö,
du sa ju att dom såg döende ut.
Det var därför som du skulle skaffa nya guppy-honor.
Platy-honorna kommer nog inte att dö av detta.
Men det är ju inte speciellt normalt att korsa
guppys och platys.
Guppy-hanarna blir desperata och det finns inget
annat att göra åt detta förutom att skaffa nya honor.
#7 - 29 augusti 2004 10:28
Mina platyhonor ser väligt stressade ut, de har både platyhanar & guppyhanar efter sig. Lyfter över guppyhanarna till det andra akvariet tills jag köper nya guppyhonor

Annons