Endast innerfilter till discus

#1 - 19 september 2004 15:38
Idag kom min beställda eheim ytterfilter till mina 7 discus, men jag måste säga att det har fungerat alldeles utmärkt med endast ett fluval innerfilter också! Nu är jag ju nybörjare men jag trodde att man måste ha värsta utrustningen för att få discus att trivas och må bra, det som jag känner är viktigast när det gäller discusen är vatten bytena och städning av botten regelbundet, man får inte börja fuska för då är det kört, men just utrustningen måste inte vara den allra värsta.
Åhsa
#2 - 19 september 2004 15:48
jag hade bara innefilter till mina diskusar över ett halv år och jag tyckte det funka bra.
#3 - 21 september 2004 14:07
ja brukar köra med ett ytter filter o ett inne filter
inne filteret ren gör ja ca en gång iveckan (när ja städar i övriga akvariet)för att få ut en del skit.

ytter filtret städar jag aldrig där får det alltid finnas en bakteriekultur. detta göra att man kan byta rätt mkt vatten i akvariet utan att stresa fisken efter som att då kommer det alltid ut nya bakterier från ytter filtret.
detta gör att du håller det rent o klart i akvariet tillsammans med en stark bakterie kultur.
den fungerar också som en back up ifall du någon gång av misstag skulle byta eller ren göra för mkt i akvariet så att den bakterie kultur som finns där skulle bli skaddad. då hjälper bakterierna i ytterfiltret till så att akvariet åter hämtar sig snabbare.

Annons