ena långsidan lägre????

#1 - 23 juni 2009 09:17
Jag tänker gå upp i storlek och kikar på BLocket - och då har jag sett flera kar där ena långsidan är lägre än övriga sidor. T ex så här:
http://www.blocket.se/dalarna/Akvarium___terrarium_22193999.htm?ca=10&w=3

Vad är poängen med det? :confused: Och om man nu inte vill ha så - kan en glasmästare kapa de övriga tre sidorna utan att behöva plocka isär karet - alternativt limma på en list på den lägre sidan?
#2 - 23 juni 2009 15:12
Det är ett terrarium så invånaren som ska tänkas bo där får luft.
Det finns så mycket akvarium till salu, så varför inte köpa ett som är färdigt från början;)?
#3 - 23 juni 2009 15:33
ansjo skrev:
Det är ett terrarium så invånaren som ska tänkas bo där får luft.

Det finns så mycket akvarium till salu, så varför inte köpa ett som är färdigt från början;)?

Aha - visst, jag blev bara nyfiken... I en annons står att det "finns möjlighet till ytavrinning" men det kanske inte har med just den här detaljen att göra?
#4 - 23 juni 2009 15:41
Jodå, men då bör man nog bygga om karet, eller så ser det akvaret inte ut precis som på annonsen du länkade till:).
#5 - 23 juni 2009 22:08
ansjo skrev:
Jodå, men då bör man nog bygga om karet, eller så ser det akvaret inte ut precis som på annonsen du länkade till:).

Nä, det ser ut så här - inte för att jag förstår vad det är för skillnad... :)
http://www.blocket.se/stockholm/Komplett_akvarium__360_liter_22265445.htm?ca=10&w=2
#6 - 23 juni 2009 23:30
Tror snarare kanterna är för att skydda väggar och dylikt från vatten och fiskarna från att hoppa ut. Ägaren verkar ju inte använt det till ytavrinning, utan snarare bara läst om begreppet. Vidare får jag känslan att ägaren köpte karet begagnat = silikonera om det? (kanske tolkar inte lite mycket i annonstexten) Eller kanske för att klämma fast spots på... Jag hade i alla fall klätt det överliggande med klätterväxter (real or fake) och lagt någon spot på dem :)
#7 - 24 juni 2009 05:49
Tycker mig se ett pvc rör i vänstr/högra bakre hörnet, dvs karet är nog borrat för avrinning...

//NiXoN
#8 - 24 juni 2009 07:13
Keibo skrev:
Jag hade i alla fall klätt det överliggande med klätterväxter (real or fake) och lagt någon spot på dem :)

Uj, det var ingen dum idé... :) Men jag ska inte köpa något av de här två, satsar på ett "vanligt" kar i stället, och aluram vill jag ha för det är snyggast.:)
#9 - 25 juni 2009 20:51
Uj, det var ingen dum idé... :) Men jag ska inte köpa något av de här två, satsar på ett "vanligt" kar i stället, och aluram vill jag ha för det är snyggast.:)

Ja jag har börjat falla för aluram jag med. Tycker framförallt att det gör sig bättre än helglas på stora kar. 200 liter och uppåt skulle jag nog vilja ha aluram på, under det ser ramen dock för fet ut...

Annons