En vit prick - Vitapricksjukan?

#1 - 18 juni 2005 13:25
Hej!

Upptäckte idag till min stora fasa att en av mina 10 st Koppartetror fått en vit prick på ena sidan buken. Den är också lite "missfärgad" fläckvis på buken i mörkbruna milimeter-områden. Inte alls mycket men lite. Pricken är dock vit och står ut som en "vårta" och är ca en milimeter stor (nästan mindre). Är det vitapricksjukan min fisk åkt på tro?

PS: Jag har haft fiskarna i ca 2,5 veckor.

Mvh
Mikael
#2 - 18 juni 2005 13:34
kan vara men gör så att du tar en skål eller liknande och fiskar upp just den och vatten från ditt kar och lägg i lite vitaprickmedel (om du har det hemma)
#3 - 18 juni 2005 15:56
Hej!

Hm... jag vet inte men nu när jag kom hem igen och kollade in fisken så hade den ingen vit prick längre. "Missfärgningarna" är dock kvar även om de är mycket små. Kan prickarna ramla av överhuvudtaget eller är det helt enkelt så att jag måste ha sett fel innan och att det kanske var något annat? Jag kommer nog trots allt vara lite extra uppmärksam över fiskarnas beteende och utseende det närmaste dagarna.

Mvh
Mikael
Kjell Fohrman
Administrator
#4 - 18 juni 2005 17:10
Det är sannolikt inte vita prick eftersom de då har många prickar och de oftast är placerade på/vid fenorna.
#5 - 18 juni 2005 17:25
[QUOTE=Kjell Fohrman]Det är sannolikt inte vita prick eftersom de då har många prickar och de oftast är placerade på/vid fenorna.[/QUOTE]

Hej!

Ok, tack så mycket för svaret! :)

Jag hoppas som sagt verkligen inte att det är det. Hade stor suck annars... Jag har redan nybörjarproblem så det räcker (även om vitaprick inte har med nyböjrare att göra) ;)

Mvh
Mikael

Annons