En vecka till AGA 2004-tävlingen stänger

#1 - 8 september 2004 07:42
Hög tid att sända in sina växtakvarie-bilder till AGA's årliga tävling. Bara en vecka kvar till tävlingen stänger! Undrar hur många svenskar vi blir i år? Själv deltar jag med några rätt gamla bilder. (Tagna vid årsskiftet när mitt akvarie såg som allra bäst ut).

Peter
#2 - 8 september 2004 16:47

Jag har inte gjort nån särskild aquascape sedan senaste tävlingen jag skickade in till, så jag hoppar över denna och väntar på nästa chans. Vill bl.a ha tag på några växter innan dess (rotala spec. green, någon?).

ps. senaste uppdateringen på den sidan var väl från april. du borde fixa en blog och uppdatera oftare! :)
#3 - 8 september 2004 17:08

Jag har inte gjort nån särskild aquascape sedan senaste tävlingen jag skickade in till, så jag hoppar över denna och väntar på nästa chans. Vill bl.a ha tag på några växter innan dess (rotala spec. green, någon?).

Vad synd.

ps. senaste uppdateringen på den sidan var väl från april. du borde fixa en blog och uppdatera oftare! :)

Jag tror inte att någon varit intresserad av att se bilder på de trådalgsproblem som jag har kämpat med i alla mina kar sedan april. :-(

Peter
#4 - 8 september 2004 18:17
OK, trådalger låter ju trist. Måste väl ha en orsak?? Göder för mycket eller för ofta? Jag tycker alla verkar göda så mycket.. Jag har ca 30mL TMG varje eller varannan vecka och knappt några spår av alger. Har iofs ett UV-filter med som kanske hjälper till.
#5 - 9 september 2004 13:20
Har själv slutat att tok göda. Göder nu en fulldospuls vid varje vatten byte, mot innan tre ggr i veckan. Märkt av att växthastigheten minskat. Men det är det lätt värt om man väger upp det emot att jag blivit av med mina algproblem.

När är avslutningsdatumet för aga?. Får ta o trimma till växterna nu i eftermiddag o hoppas att jag får till nått värdigt kort att skicka i=)
#6 - 9 september 2004 13:59
Dom gånger jag glömt eller dragit ner på gödningen har jag snart drabbats av cyanobakterier. Tror resultatet i hög grad beror på vilken ljusmängd man har.

Peter
#7 - 9 september 2004 14:01
Jag tror att dina trådalger beror på att leran i din botten läcker massor av järn, vad tror du? Är det inte dags att rensa upp den feta bottnen?
MVH
magnus
#8 - 9 september 2004 14:06
Ursprungligen skickat av Tropfrog

Jag tror att dina trådalger beror på att leran i din botten läcker massor av järn, vad tror du? Är det inte dags att rensa upp den feta bottnen?

Intressant kommentar... men det förklarar inte varför jag även har trådalger i de kar UTAN bottengödning... ;-)

Om det inte inneburit en veckas arbete att ta bort bottengödningen så hade jag gärna provat utan en stund. Nu har jag slängt min gigantiska E.C Marble queen så nu känns den inte lika nödvändig.

Peter
#9 - 9 september 2004 14:47
Intressant kommentar... men det förklarar inte varför jag även har trådalger i de kar UTAN bottengödning... ;-)

OKI, jag vet inte så mycket om dina kar, jag bara minns en diskussion där du förespråkade fet botten. Menade inte att trampa på en öm tå.
MVH
Magnus
#10 - 9 september 2004 14:54
OKI, jag vet inte så mycket om dina kar, jag bara minns en diskussion där du förespråkade fet botten. Menade inte att trampa på en öm tå.

Jag förespråkar igentligen inte fet bottem men däremot skriver jag absolut inte under alla de konstiga argument som tex Defdac använder för att totalsåga all form av bottengödning.

Peter
#11 - 9 september 2004 15:04

Hur många e det egentligen som ska ställa upp härefrån?, måste va en hel del med tanke på det ökande intresset som varit för växtkar nu det senaste halvåret
#12 - 9 september 2004 17:32
Skulle vilja ställa upp men har tyvärr inte hunnit få tag på de växer jag velat. De jag har i burken nu är såna jag startade upp för att testa med. De är planterade helt utan tanke på aquascaping, jag ville bara få igång tillväxttakten och lära mig att sköta ett växtkar...nu när allt funkar bra så vill jag nog hitta lite roligare växter att leka med. Men till nästa år så...med mitt nya akvarium :)
#13 - 9 september 2004 21:35

Jag lyckades på nått konstigt sätt bli av med dessa fulingar:

http://berthling.com/gallery/110-liters/CIMG2318a

Tyvärr så har jag inte en susning av varför de plötsligt gav sig av.

Nybörjare som jag är !

Jag rensade stenhårt på alla platser där de slog till och till slut så var de faktiskt borta !! Lagom till det nya karet dök upp och det gamla såldes :)

Min Fastbundna Riccia var en riktig trådis-magnet , även Cabomban hade rejält med trådisar. Däremot Papegojbladet fick aldrig så mycket som en tråd ! Sessilifloran fick aldrig heller nått ! Ingen koppling emellan trådisar och växthastighet alltså !
#14 - 9 september 2004 21:56

fick inte länken till att funka...
#15 - 9 september 2004 22:01

Menar du min ??

Prova:

http://berthling.com/gallery
#16 - 9 september 2004 22:16

verkar va sevrerfel.. någon annan som kommer in?
#17 - 10 september 2004 05:38
Den funkar för mig. Länken alltså...

MVH Mazi
#18 - 10 september 2004 06:46

Jag lyckades på nått konstigt sätt bli av med dessa fulingar:

http://berthling.com/gallery/110-liters/CIMG2318a

Jag rensade stenhårt på alla platser där de slog till och till slut så var de faktiskt borta !!

Exakt sådana har jag också i min stora och jag gör på precis samma sätt. Jag ger dom aldrig en chans. Ser jag en tråd när jag sitter vid burken åker träpinnen fram direkt.

Bra lättillgänglighet för akvariet är därför väligt bra. Är det lätt att stoppa ner armen i förbifarten varje dag och rätta till små skavanker ska det mycket till innan något går helt överstyr.

Jag förespråkar igentligen inte fet bottem men däremot skriver jag absolut inte under alla de konstiga argument som tex Defdac använder för att totalsåga all form av bottengödning.

Mitt främsta argument är att det inte behövs och är onödigt. Med lite lagom mycket OM från början (vilket under akvariets livstid hela tiden ökar, döda växtdelar som sedimenterar osv) så har man ungefär lika bra CEC som lera, men utan svineriet, och dessutom en bra kolkälla till bakterier.

Du kommer aldrig kunna bevisa utan labbutrustning att det växer bättre med lera än ett poröst matieral med lagom mycket OM. Kan du mot förmodan påvisa någon skillnad så är den väldigt marginell.

Bottnen är ingen magisk trollerihatt som växterna kan dra näring ut i oändlighet - när trollerihatten är förverkad står man där med en gyttja som inte gör nytta och försvårar handhavandet av hela akveriet.
#19 - 10 september 2004 06:58

Jag uttryckte mig kanske lite oklart ! Jag plockade inte bara algerna utan jag gav mig på växtplatsen som sådan.

Satt de på en gren så rev jag bort hela grenen !

Ibland kom de tillbaka på samma plats , ibland inte...

Till slut så var det iallafall tomt !

Jag pillade nästan aldrig på enstaka alger. Det var för jobbigt och gav ingen direkt effekt tyckte nog jag.
#20 - 10 september 2004 09:38
Defdac, oveb o petny.. alla perfektionister när det gäller växtkar, o ändå alla med trådalger?. finns det nån koppling då trådalger kan komma fram vid just pedantskötta kar, så som cyano kommer fram då alla förhållanden är perfekta?.

Eller har ni alla någon orsak ni vet om till varför ni får trådalger?
#21 - 10 september 2004 11:14
Eller har ni alla någon orsak ni vet om till varför ni får trådalger?

Jäkla bra fråga även jag brottas med dom där skitalgerna och har gjort ett tag nu.

vattnet i kranen under sommaren kanske påverkar?

I min stora burk funkar det hyffsat stabilt får rycka lite då och då och där göds det varje dag och växer jävla anammma.

Men i en liten burk som jag försöker köra med liten växtmassa är det stenkört så fort jag skjuter i minsta droppe micro+ så exploderar dom där jäkla algerna.
Fått det hyffsat stabilt med att endast lita till Flourite och tillsätta Nitrat/Fosfat i vattenkolummen.
Det är ingen direkt tillväxt men det växer dock.
Tänkte köra så här några veckor till innan jag vågar tilsätta micro+ igen.

Oveb....
Hur länge sen var det du blev av med #%"=## tråd skitarna?

Ps
Jag bangar tyvärr AGA också.
Har tyvärr inte haft tid över att ta hand om en shysst burk, det har bara varit en jäkla blandning av växter över allt men jag ska skärpa mig ;-)
#22 - 10 september 2004 11:38
Jag kanske kan sprida lite ljus.

vattnet i kranen under sommaren kanske påverkar?

Det tänkte jag också direkt på när Peter skrev att han haft trådalger sedan april, vilket jag tror stämmer väldigt väl med mina egna trådalger - dessutom bor vi bara några kvarter ifrån varandra.

Men av en händelse så glömde jag lyset på i min nyuppsatta 29-litrare som står i fönstret. Det har varit lite trådalger (helt under kontroll) sedan start, men jag kan ju berätta att efter 48 timmars ljus så var dom *rejält* tillväxta.

På sommaren är det oundvikligen så att de allra flesta burkar får in mer ljus under timmar som den egentligen inte bör ha det. Att det är direkt solljus när rampen ändå ska vara på tror jag inte är så stor fara om man ser till att hålla CO2-nivåer och andra parametrar rätt (dvs göda mer) - men eftersom solen visar sig *lååååååångt* innan rampen går på och går ner låååååångt efter att rampen släckts tror jag att det är där vi ska experimentera.

Att just trådalger exploderar vid mycket järn går dock inte att se mellan fingrarna med, så visst måste det ha med saken att göra också. För mycket svagt ljus som växterna inte kan använda tillsammans med bra mikronivåer kanske gynnar just trådalger extra mycket.

Detta kan vi dock debunka ganska lätt om alla ni andra har era burkar i total beckmörker när rampen är släckt även under sommaren (typ i källare utan fönster etc).
#23 - 10 september 2004 12:01
Detta kan vi dock debunka ganska lätt om alla ni andra har era burkar i total beckmörker när rampen är släckt även under sommaren (typ i källare utan fönster etc).

Jag har mitt kar i ett litet rum med endast ett fönster, det är ingen direkt sol mot fönstret, jag har mörkläggningsgardiner och stängd dörr när akvarebelysningen är släckt. Innan jag skaffade mörkläggningsgardinen hade jag lite problem med håralger som nu är borta. Om det har med varandra att göra kan jag inte svärapå, jag har experimenterar med andra faktorer under tiden.
MVH
Magnus
#24 - 10 september 2004 12:31

har ett fönster mitt emot akvariet på ungefär samma avstånd som du har defdac. Ganska liknande planlösning. Men har aldrig sett en trådalg i hela mitt liv förutom här på zoopet. Kanske också beror på invisteringen av tjocka mörkmörkblåa gardiner i början av sommaren.

De alger jag fått tampas med pga av solljus har mestadels varit prickalger. Men det kan ju också ha andra orsaker som gödningen, co2.
#25 - 10 september 2004 13:19
Hmm jag har varit rätt nogrann att täcka över den aktuella burken med en tjock mörklila filt.

Men visst har det hänt att jag slarvat någon gång ibland.
#26 - 10 september 2004 14:59
Mitt akvarie står i ett ganska ljust rum. Men jag göder extremt lite - ca 30mL TMG i veckan och ibland extra nitrat och fosfat. Nu när jag kollade efter, fann jag endast tre små trådalgstrådar, dvs nästan noll.
Har dock en något misskött 40L burk i samma rum, som får mer ljus från fönstren, och den är igenväxt av trådalger.

#27 - 10 september 2004 15:41

Jag tror inte så mycket på ljuset !

Jag har timer på mina persienner och har inte haft batteri-knas under sommaren.

Förresten så har jag spånat på om inte en batteridriven persiennvridare skulle kunna fungera alldeles utmärkt som gödare åxå :)

Den kan vrida sig vid 4 tillfällen/dygn.

Är det bara jag som provat att tokröja på varje plats där de dyker upp ?

På vilka typer av växter trivs de hos Er ??

#28 - 10 september 2004 15:46

På vilka typer av växter trivs de hos Er ??

Hos mig är det dels Cladophora ("bomullsliknande" trådalger i klumpar) i gräsmattan, det är dock inte dom jag menar utan dom långa rackarna som i min burk gärna sätter sig på hmm.. snabbväxare tror jag paradoxalt nog.. Mest ser jag i Myropphyllum mattogrossensen, och den växer absolut bäst hos mig. Även Rotala nanjenshan och Rotala rotundifolia. Nästan aldrig något på Hygrophila polysperma rosanervig (näst bästa snabbväxaren) och Ludwigiorna (även om det händer).
#29 - 10 september 2004 15:51
Kollade nu och nu ser jag bara långa trådar vid utblåset(!?). Märklig alg. Min luktar väldigt speciellt. Jag vill klassa lukten som järnlukt, vilket märks när man rullar upp den på pinne och klämmer på den.
#30 - 10 september 2004 17:09
"Jag vill klassa lukten som järnlukt, vilket märks när man rullar upp den på pinne och klämmer på den."

Haha, tänk om vanliga människor skulle veta vad vi med växtakvarium håller på med; rullar upp alger på pinnar och luktar på dem ;D

Idag fick butiken en stadig ladning med roliga växter, dels såna jag beställt och dels en massa andra. Hade jag bara fått dem lite tidigare så de hunnit växa till sig...men men, till nästa år så får vi se om jag kan vara med. Kul att det anordnas en sån här tävling iaf, bra för hobbyn!

#31 - 10 september 2004 18:18
Ursprungligen skickat av micke eklund

Oveb....

Hur länge sen var det du blev av med #%"=## tråd skitarna?

Kollade min blog, 25:e Augusti konstaterade jag att de varit borta en tid. Den 27:e sålde jag karet till "peppito" för då skulle jag renovera rummet som förberedelse för det nya :)

Murphy bestämde väl jag bara skulle få vara algfri 2 dagar :)
#32 - 10 september 2004 19:04
Kollade min blog, 25:e Augusti
OT: Finns din blogg på nätet?
#33 - 10 september 2004 19:22
Förlåt en novis - vad exakt menas med blog - minns inga sådana från sagan om ringen eller annorstädes...
Och även efter att läst detta är jag konfunderad:
http://susning.nu/Blogg
#34 - 10 september 2004 19:27

Jodå den finns på nätet, dock så har jag "fuskat" lite genom att använda blogger.com...

Innehåller inte speciellt mycket eftersom jag precis har börjat. Den blir nog roligare när nya karet fått vatten :)

http://www.berthling.com/oblog
#35 - 10 september 2004 20:08
Tyvärr har jag inte kunnat hålla ordning på mina växter då jag varit sjuk en längre tid så de är totalt övervuxna och har mycket alger. Dock så har jag ett par lotus-blombilder. [:)]
http://www.konjintech.com/~andreas/pics/aqua/PICT0906.JPG
http://www.konjintech.com/~andreas/pics/aqua/PICT0907.JPG

Hade jag haft ork hade jag fixat MH-belysning och CO2-tub för länge sen och kanske tom PH-controller och framför allt kunnat hålla koll på gödningsnivåer, ansat och aquascapeat.

Edit: bilderna är på 1,5MB styck och helt råa från kameran, ingen beskärning osv altså.

Annons