En uppmaning

#1 - 9 september 2007 14:23
Nånting som jag tänkt på under min tid här på Zoopet är hur förvånandsvärt många människor, när de listar upp vilka arter de har, brukar säga nånting i stil med "10 neontetror, 3 platies och så en mal".

Av någon anledning får de stackars malarna, till skillnad mot de andra fiskarna, inget artnamn. Detta tycker jag är märkligt. Det är ungefär som att säga "jag har 10 tetror". Eftersom finns många olika tetra-arter vill man naturligtvis veta vilken art det rör sig om. Men det finns nog betydligt fler mal-arter än tetra-arter och det kan faktiskt vara ganska stora skillnader mellan olika mal-arter. Mal är alltså ingen art, utan en stor grupp fiskar som innefattar många olika arter.

Att veta vilka arter man har är viktigt inte minst med tanke på att olika arter kan ha väldigt olika behov vad gäller livsmiljö, utrymme och kost. Helst ska man läsa på om de arter som man funderar på att skaffa innan man skaffar dem, så man vet om man har möjligheten att ge dem en bra livsmiljö och bra förutsättningar för att de ska må bra och trivas.

Så jag vill uppmana alla som inte redan gjort det att ta reda på vilka arter ni har/vill ha i era akvarier och läsa på om deras egenskaper och behov.
#2 - 9 september 2007 14:30
Ha ha...

Det är tydligen inte bara jag som tycker att de är tråkiga... :D Jag vet att det nästan är en synd att skriva det här på Zoopet där många verkar maltokiga men jag tycker de är helt menlösa... [:o] Därför har jag Khuli och räkor som städpatrull istället och jag har en känsla av att räkorna gör ett mycket bättre jobb... ;)

Självklart ska man kolla upp vad de behöver för miljö och att alla invånare i karet trivs i samma vattenvärden och temp... ;)
#3 - 9 september 2007 16:10
Frågar man affären om art och behov borde ju dom kunna tala om. Har man svårt för att komma ihåg namnet tex bara latinska så är en bra sak att skiva upp det.
#4 - 9 september 2007 16:42
Katharina skrev:
Det är tydligen inte bara jag som tycker att de är tråkiga... :D Jag vet att det nästan är en synd att skriva det här på Zoopet där många verkar maltokiga men jag tycker de är helt menlösa... [:o] Därför har jag Khuli och räkor som städpatrull istället och jag har en känsla av att räkorna gör ett mycket bättre jobb... ;)

Ja, men tycker man att de är tråkiga så är man inte tvungen att skaffa såna, utan kan göra som du. Satsa på andra fiskar/räkor/snäckor istället.

Sen att jag inte förstår hur man kan tycka att t ex corydoras är tråkiga är en helt annan sak ;)
#5 - 9 september 2007 16:56
Malar och räkor är ju det roligaste som finns :)

//C
#6 - 9 september 2007 20:45
pansarmalarna bestämmer över hela mitt (vårt) kar, sand, temp, mat och om ancistrusen slammis skulle gå bort så kommer både jag och barnen sörja. jag och och mina 2 små döttrar avgudar dom små pandorna och ungarna saknar dom när vi åker bort och målar teckningar av dom :).

(frugan vill inte ha mer malar utan mer färg, men vi är 3 mot 1 ;) )
#7 - 9 september 2007 20:51
pansarmalarna bestämmer över hela mitt (vårt) kar, sand, temp, mat och om ancistrusen slammis skulle gå bort så kommer både jag och barnen sörja. jag och och mina 2 små döttrar avgudar dom små pandorna och ungarna saknar dom när vi åker bort och målar teckningar av dom :).

(frugan vill inte ha mer malar utan mer färg, men vi är 3 mot 1 ;) )

Ha ha... det där med malar kanske är generellt en killgrej... :D
Nää, jag har sett tjejer här på zoopet också som är i malträsket.. själv sitter jag i räkträsket.. kul att vi kan skriva till varandra... ;)
#8 - 10 september 2007 09:11
Problemet ær væl att många tror att en mal ær nått man bara måste ha - annars blir akvariet invaderat av alger. Då køper dom en mal æven fast dom kanske tycker den ær ful och konstig och egentligen inte vill ha den.
Och då orkar dom førstås inte kolla upp det latinska namnet nær det inte intresserar dom.

Sjælv tycker jag att malar hør till dom absolut roligaste fiskar tilsammans med cichlider.
Speciellt Corydoras ær ju så søta och roliga nær dom simmar runt och bøkar i sanden och vilar sig på væxter och røtter.
#9 - 10 september 2007 11:49
Tror problemet är att namnet på malar är ganska komplicerade.
Guldfisk. Platy. Svärdbärare. Neontetra. Är alla ganska beskrivande namn som är lätta att komma ihåg.
"Ancistrus dolichopterus" (t.ex.) är en aning knepigare, även om den har ett svenskt namn. Problemet där brukar vara att affärerna bara har de latinska namnen, på de få lappar de har uppsatta.
#10 - 10 september 2007 13:05
Oj, vad jag känner mig skyldig :P

Grejen med mig är att jag inte vet vad jag har för malar, eller algätare är de väl!
De är helt gula, långsmala och runt 10cm (lite stora för mitt 110L)
I affären står det bara "gul algätare" eller nått.
#11 - 10 september 2007 15:36
Kjaer skrev:
Problemet ær væl att många tror att en mal ær nått man bara måste ha - annars blir akvariet invaderat av alger. Då køper dom en mal æven fast dom kanske tycker den ær ful och konstig och egentligen inte vill ha den.

Och då orkar dom førstås inte kolla upp det latinska namnet nær det inte intresserar dom.

Det kan nog ligga nåt i det.

Kjaer skrev:
Sjælv tycker jag att malar hør till dom absolut roligaste fiskar tilsammans med cichlider.

Speciellt Corydoras ær ju så søta och roliga nær dom simmar runt och bøkar i sanden och vilar sig på væxter och røtter.

Corys är riktiga charmtroll :p
#12 - 10 september 2007 15:42

Grejen med mig är att jag inte vet vad jag har för malar, eller algätare är de väl!

Hmm, det låter som den framavlade gula formen av Gyrinocheilus aymonieri, också så kallade kinesiska algätare (fast de kommer från Thailand). Jodå, de är definitivt för stora för ditt 110 liters. De kan bli nästan 30 cm långa och dessutom brukar de bli ganska aggro mot de andra fiskarna när de blivit vuxna.
#13 - 10 september 2007 15:43
Jag har fastnat helt för Corydoras och har nu 6 st och det kan nog bli fler så småningom och det är de jag gillar bäst förutom mina platy :).
#14 - 10 september 2007 18:45
Mina malar är helfestliga.

batski skrev:
Ja, men tycker man att de är tråkiga så är man inte tvungen att skaffa såna, utan kan göra som du. Satsa på andra fiskar/räkor/snäckor istället.

Sen att jag inte förstår hur man kan tycka att t ex corydoras är tråkiga är en helt annan sak ;)

Har inte tråkiga malar men vet heller inte artnamnet. Trodde det var lätt att ta reda på men för mej är malarterna en djungel. Det enda jag vet är att de nog kommer att bli ganska stora...men mycket vackra och roliga.
#15 - 10 september 2007 19:54
batski skrev:
Hmm, det låter som den framavlade gula formen av Gyrinocheilus aymonieri, också så kallade kinesiska algätare (fast de kommer från Thailand). Jodå, de är definitivt för stora för ditt 110 liters. De kan bli nästan 30 cm långa och dessutom brukar de bli ganska aggro mot de andra fiskarna när de blivit vuxna.

Ja, det är dem! Tack!
På artbeskrivningen står det att de klarar sig med 120 liter men jag kanske flyttar över dem i malawi-karet eftersom de klarar ganska högt pH.
#16 - 10 september 2007 21:27
Ja, det är dem! Tack!

På artbeskrivningen står det att de klarar sig med 120 liter men jag kanske flyttar över dem i malawi-karet eftersom de klarar ganska högt pH.

Ja det låter som en bra lösning. Dessutom är malawiciklider lite tuffare och kan nog sätta algätarna på plats när de börjar kaxa till sig ;)
#17 - 10 september 2007 21:30
Malinitzi skrev:
Har inte tråkiga malar men vet heller inte artnamnet. Trodde det var lätt att ta reda på men för mej är malarterna en djungel. Det enda jag vet är att de nog kommer att bli ganska stora...men mycket vackra och roliga.

Då får jag tipsa dig om www.planetcatfish.com med
#18 - 10 september 2007 21:34
Malinitzi skrev:

Jag tycker att de blir för stora.. Några få är liiite fina men många är griniga mot fiskarna... Bökar och stökar eller ligger där och latar sig som plaffor... :D Nääää... Fram för söta räkor som inte är elaka utan bara städar och plockar i hela karet... ;) Å sen har malarna faktiskt attans krångliga namn... ;)
#19 - 11 september 2007 06:39
Ja, det är dem! Tack!

Jag har haft en sådann och det gick hyffsat bra. Den ville ha någonstanns att gömma sig och höll de andra fiskarna sig borta från "grottan" så var det ok ;) om inte så fick de sig en omgång..

Men jag gav bort den (berättade självklart att den kunde bli aggresiv) för jag hade den bara i 100l och den ville ju ha större ;) Förstår inte varför denna algätare säljs till små akvarier?? Att den säljs överhuvudtaget i denna mängd är förvånande :(

Alltså jag köpte den för att ha den i 35l.. frågade i affären och de rekomenderade den till ett så litet kar :(
#20 - 11 september 2007 08:00
Katharina skrev:
Jag tycker att de blir för stora.. Några få är liiite fina men många är griniga mot fiskarna... Bökar och stökar eller ligger där och latar sig som plaffor... :D Nääää... Fram för söta räkor som inte är elaka utan bara städar och plockar i hela karet... ;) Å sen har malarna faktiskt attans krångliga namn... ;)

Jag tycker Parotocinclus jumbo (LDA25) är väldigt söta :p http://www.planetcatfish.com/catelog/species.php?species_id=236

Räkor har jag ingen erfarenhet av, men planerar att skaffa ett gäng Caridina cf. babaulti "Malaya" till mitt 110 liters.
#21 - 11 september 2007 16:08

är dina kineser snälla mot varandra? jag hade två och gav sen bort den ena för att de bara bråkade med varandra hela tiden
#22 - 11 september 2007 16:27
Knyttet skrev:
är dina kineser snälla mot varandra? jag hade två och gav sen bort den ena för att de bara bråkade med varandra hela tiden

Ja, de är snälla mot varandra och mot de andra fiskarna också. :)
Men då har jag nästan fyllt hela akvariet med mängder av stora rötter.
#23 - 11 september 2007 16:50
Ja, de är snälla mot varandra och mot de andra fiskarna också. :)

Men då har jag nästan fyllt hela akvariet med mängder av stora rötter.

vad bra :)

någon sa till mig att mina kineser kan ha bråkat för att de bara var två, att det kanske skulle ha gått bättre om de var flera

Men som det är nu så verkar min kines må bra ensam, så jag skaffar nog inga fler.

Annons