En ung mamma nånstans på Zoopet kanske??:)

#1 - 8 juli 2008 15:23
Hej! Undrar om det finns nån ung mamma här på Zoopet, vore trevligt att prata lite! Eller ja, det är trevligt med andra med såklart:) Nån som jag kanske kan fråga om jag har nått jag undrar över och kanske nån annan vill ha reda på?:p Ja, en kille kanske inte undrar varför det gör ont här och där, men ni killar kanske ska få erat första barn med eran tjej och då kan ni ju alltid vända er hit om ni skulle få för er det och fråga nån med erfarenhet eller nån som ändå vet:)
#2 - 8 juli 2008 16:51
Jag är 26 år och tvåbarnsförälder men jag vet inte vad som klassas som ungt direkt :D

Var 22 år när jag fick första barnet och 25 år med minstingen :)

Kul om man kan hjälpa någon med sådana här frågor oxå. Alla har vi ju olika erfarenheter och tips att dela med oss av.

Första barnet Tim födde jag med akut kejsarsnitt i v. 42+2 eftersom han var för stor (5330g & 53cm). Ingen hade ens tänkt tanken att kolla upp fostrets storlek fast jag gått upp 30kg och hade mycket över i SF-mått (mäta magen). Jag blev så besviken på sjukvården och tyckte att vi blev nonchallerade.

Nästa barn hade jag gett mig fan på att kolla upp noga under graviditeten och bestämma tidigt ifall det skulle bli planerat kejsarsnitt. Hela graviditeten gick åt att oroa sig om jag fick planerat kejsarsnitt eller ej eftersom jag märkte redan vid första UL (ultraljud) att han var större än normalt.
Läkarna på Helsingorgslasarett lyssnade inte på vad jag ville utan envisades med att tiden får utvisa om jag ska föda vaginalt eller om det blir planerat snitt. Två veckor innan han föddes bestämdes ett datum för planerat kejsarsnitt och jag blev ganska lättad men kunde ändå inte glädjas över graviditeten eftersom den nu var så nära. Tänk om det satte igång innan. Då skulle jag ändå föda vaginalt fast han redan då i v.36 vägde ca. 4000g. Jag bestämde mig för att ta det riktigt lugnt (lätt med en 3åring hemma) och knipa sista veckorna och den 22/10-07 föddes Mio med planerat kejsarsnitt. 4385g och 53cm.

Hälsar till alla er gravida där ute att stå på er och lita på kroppens signaler, och framför allt lycka till och NJUT..
#3 - 8 juli 2008 20:27
tvärt om gammal mammma skulle jag säga ... (eller iaf över 30 med en dotter på 2) men ja ville bara tipsa om www.familjeliv.se om du inte kände till sidan innan. Jag fick svar på en hel del där men det gäler som vanligt att inte tro att folk är experter bara för de uttalar sig tvärsäkert...
#4 - 9 juli 2008 06:42
Morellen skrev:
tvärt om gammal mammma skulle jag säga ... (eller iaf över 30 med en dotter på 2) men ja ville bara tipsa om www.familjeliv.se om du inte kände till sidan innan. Jag fick svar på en hel del där men det gäler som vanligt att inte tro att folk är experter bara för de uttalar sig tvärsäkert...

Bra sajt med det mesta för gravida och föräldrar :)

Heter förövrigt Nina82 där oxå om någon känner för att snoka :D

Har iaf en himmla massa bilder på våra fiskar där ;)
#5 - 9 juli 2008 18:01
Är inte detta kontaktannons så det skriker om det? ;)
Jag kanske måste smygläsa lite här sen...
#6 - 9 juli 2008 18:11
Är inte detta kontaktannons så det skriker om det? ;)

Jag kanske måste smygläsa lite här sen...

[:D]Jag tror faktiskt att jag vid något tillfälle "smygläst" lite på sajten som tipsas om ovan och jag tyckte mig finna att en väldig massa olikartade ämnen var uppe för diskussion...[:o]

Annons