En undran bara

#1 - 2 december 2007 10:28
Vet inte om det är rätt forum att ställa frågan men den får bli förflyttad

Men jag undrar bara om min blackmolly hona

Det är så att för ca 3dagar sen fastnade hon i vatten pumpen där den suger upp vatten till filtret pga att skyddet till pumpen lossnade av okänd anledning

Honan kom för nära insuget o fastnade huvudet där när jag stängde pumpen så kunde hon ta sig loss själv vilket det är bra
Men jag såg att hon har fått ordentlig hack precis bakomhuvudet

Men fråga är då ska jag lägga någon medecin eller behövs det inte?
#2 - 2 december 2007 11:17
Det brukar läka av sig själv. Var uppmärksam på svampinfektion. Lite salt i vattnet kan vara bra som förebyggande.
#3 - 2 december 2007 11:45
Jag har bytt vatten samt lagt lite mer salt än vanligt men håller koll på honan så hon inte får någon svamp
#4 - 2 december 2007 13:15
Det brukar läka av sig själv. Var uppmärksam på svampinfektion. Lite salt i vattnet kan vara bra som förebyggande.

Ivanliga fall, behöver man salt i vattnet?
#5 - 2 december 2007 13:28
Yejjeh skrev:

Beroende på hur mollysarna är odlade kan de behöva lite salt i vattnet. Rent generellt behöver importerade mollysar mer salt än svenskodlade.
#6 - 2 december 2007 13:41
Yejjeh skrev:

Salt är bra för att undvika sjukdomar bland fiskar
#7 - 2 december 2007 15:24
Yejjeh skrev:

Nej
#8 - 2 december 2007 15:42
Yejjeh skrev:

Nej, men är de odlade i ett saltare vatten så kan man under en övergångsperiod behöva sätta i lite salt för att aklamatisera dem så att säga.

Jag har inte sett tecken på att salt i förebyggande syfte skulle förhindra sjukdomar, men en del hävdar det. Använder själv bara salt i nödfall om det behövs för behandling av sjuk fisk men inte annars
#9 - 2 december 2007 17:01
Jag har märkt skillnad när man har salt inte salt i akvariet när jag hade inte salt så fick jag oftare sjukdommare än med salt

Men så klart som ni skrev tidiare att dom som kommer från asien är känsligare
Alla har ju sin tycke o smak när det gäller ha salt i akvariet
#10 - 3 december 2007 12:40
Yejjeh skrev:

Sök i forumet så kan du se vad som skrivits i ämnet tidigare....
#11 - 3 december 2007 12:41
Saruman skrev:
Salt är bra för att undvika sjukdomar bland fiskar

Man skall aldrig experimentera i onödan.....:(;) och det där var ett aldeles för generellt råd....det finns åtskilliga fiskarter som skulle dö av salt direkt när du hällde i det....:mad::D
#12 - 3 december 2007 12:44
....sedan om man SKALL ha salt till sjukdomsbehandling så skall man dels ha rätt sorts salt och dessutom gärna bara behandla den fisk som behöver det.
#13 - 3 december 2007 17:59
Vad är rätt sorts salt för något? Att flytta henne till egen burk är ju smidigt så slipper man pula med huvudburken när man vet varför hon har skadan
#14 - 3 december 2007 18:35
Specialsalt är onödigt dyrt, går bra med vanligt salt (Natriumclorid) utan tillsatt jod. Finns att köpa i stort sett i vilken affär som helst. Billigt och bra. Ingen större skillnad mot dyra speciella akvariesalttillsatser.
#15 - 3 december 2007 22:09
tummen skrev:
Man skall aldrig experimentera i onödan.....:(;) och det där var ett aldeles för generellt råd....det finns åtskilliga fiskarter som skulle dö av salt direkt när du hällde i det....:mad::D

Jag exprementerar inte nått på mina fiskar :) utan jag vill bara att dom ska må bra i vara friska med:)

Det har inte bildats någon svamp utan det är ett vitt ärr :)
#16 - 4 december 2007 12:22
Saruman skrev:
Jag exprementerar inte nått på mina fiskar :) utan jag vill bara att dom ska må bra i vara friska med:)

Det har inte bildats någon svamp utan det är ett vitt ärr :)

Vad bra. Grattis. :D
#17 - 4 december 2007 13:57
eriahl skrev:
Vad är rätt sorts salt för något? Att flytta henne till egen burk är ju smidigt så slipper man pula med huvudburken när man vet varför hon har skadan

Du kan ta vanligt salt, men måste se till att det är utan JOD, det är inte bra för fiskarna med jodberikat salt, och ja, om jag skulle vara tvungen att saltbehandla någon fisk så skulle jag nog satsa på ett sjukakvarium/"burk"/plastback....OCH göra ett extra vattenbyte i det andra akvariet. Men generellt så behövs nog någon svamdödande medicin för att bli av med svamp, annars kan det lätt komma tillbaka.:)

Jag tittade på de platy jag har här hemma, och ungefär hälften av dem har liknande silverfläckar på gällocket straxt bakom ögat, alltså är det säkert en helt normal pigmenteringsvariation som kan dyka upp inom platystammarna....
#18 - 4 december 2007 14:30
Att det går lika bra med salt från matvarubutiker som något dyrt från zooaffär vet jag. Blev lite nyfiken bara när du skrev att man måste ha rätt sorts salt. Salt utan eller med jod finns det delade meningar iofs om när man kollar runt på tex det här forumet
#19 - 4 december 2007 14:34
eriahl skrev:
Att det går lika bra med salt från matvarubutiker som något dyrt från zooaffär vet jag. Blev lite nyfiken bara när du skrev att man måste ha rätt sorts salt. Salt utan eller med jod finns det delade meningar iofs om när man kollar runt på tex det här forumet

Ja jag har bara hört det jag vidarebefodrar, att man absolut skall undvika salt med jod.....denna regel gäller ju i alla fall när man kläcker artemianauplier så därför tycker jag det är rimligt att tro att även fiskarna kan ta skada av jodberikat salt, koncentrationen av jod i saltet borde ju rimligen ligga skyhögt över den naturliga jodkoncentrationen....bortsett då ifrån att de flesta akvariefiskar ju faktiskt lever i hyfsat sött vatten utan salt överhuvudtaget.:D;)
#20 - 4 december 2007 18:50
Jens A. skrev:
Vad bra. Grattis. :D

Tackar så mycekt :D
#21 - 4 december 2007 19:13
Lite att tänka på är även att försöka undvika salt som har klumpförebyggande medel i sig, det dödar inte fiskarna [jag har använt det i nödfall när jag inte hittat annat] men det beror säkerligen på vilken sorts fisk och känns lite onödigt att chansa :)
#22 - 5 december 2007 15:07
fifi skrev:
Lite att tänka på är även att försöka undvika salt som har klumpförebyggande medel i sig, det dödar inte fiskarna [jag har använt det i nödfall när jag inte hittat annat] men det beror säkerligen på vilken sorts fisk och känns lite onödigt att chansa :)

Ja det finns ju många tillsatser nuförtiden så det gäller att se upp.[:o]
#23 - 5 december 2007 15:07
Bättre att strunta i saltet som jag brukar säga.....
#24 - 5 december 2007 15:21
Flyttar man en fisk till "sjukburken" kan det vara bra med salt
#25 - 7 december 2007 09:32
eriahl skrev:
Flyttar man en fisk till "sjukburken" kan det vara bra med salt

Eller så flyttar man inga fiskar dit innan man är av med sjukdomen....:p;):D
#26 - 7 december 2007 13:03
Om tex en fisk visar något tecken på att må dåligt men ingen annan kan det självklart vara bättre att flytta den. Som med en skadad fisk så slipper man behandla hela akvariet. Annars har man ju chansen att se om dom andra blir sjuka oxå. Är man inte säker på ev sjukdom så ser man om behandlingen verkar och om någon mer får så kan man ju behandla hela akvariet. Det beror iofs på om tex vita prick eller liknande men då ser man ju vad det är.
#27 - 7 december 2007 16:20
eriahl skrev:
Om tex en fisk visar något tecken på att må dåligt men ingen annan kan det självklart vara bättre att flytta den. Som med en skadad fisk så slipper man behandla hela akvariet. Annars har man ju chansen att se om dom andra blir sjuka oxå. Är man inte säker på ev sjukdom så ser man om behandlingen verkar och om någon mer får så kan man ju behandla hela akvariet. Det beror iofs på om tex vita prick eller liknande men då ser man ju vad det är.

Ja det gäller ju alltid att ställa rätt diagnos för att kunna behandla fiskarna rätt....:)

Annons