en tv möbel till ett 160 l akvarium??

#1 - 15 juli 2006 15:04
jag har ett 160 l akvarium men ingen möbel till, kan en tv möbel hålla till det? måtten stämmer o vi har provat att sitta på det o de knakar lite men är annars rätt stabilt. Någon som vet om det kommer att funka? o om inte var kan jag hitta en billig möbel eller ställning?
#2 - 15 juli 2006 16:05
Knakar lite!!! :eek:
#3 - 15 juli 2006 16:09
Borde nog funka. Har själv haft ett 100L proppat med sten ståendes på en tv-möbel ifrån Ikea och det knakade en del där med. Sen så köpte en kompis för flera år sedan en tv-möbel från Ikea också som skulle klara 60kg och han hade ett 250L ståendes på den. Iofs så hade han förstärkt möbeln lite grann och det har fortfarande inte brakat ihop.
#4 - 15 juli 2006 16:10
[quote=konstigrej]jag har ett 160 l akvarium men ingen möbel till, kan en tv möbel hålla till det? måtten stämmer o vi har provat att sitta på det o de knakar lite men är annars rätt stabilt. Någon som vet om det kommer att funka? o om inte var kan jag hitta en billig möbel eller ställning?[/quote]Jag tror det funkar har sett bänkar som ser värre ut en tv bänk 160 L väger inte så mycket ändå men det kan vara riskabelt bättre att kanske testa med leca block från början[:o]
Kjell Fohrman
Administrator
#5 - 15 juli 2006 16:45
Är det hjul under TV-bänken så är det kanppast troligt att de är byggda för en så hög kontinuerlig belastning.
Om bänken sedan håller beror på dess konstruktion - om det t.ex. finns stag i mitten så den inte sviktar, om tyngden ligger rätt (dvs akvariets yttersidor ligger nära de bärande delarna i bänken). Detta brukar kunna åtgärdas genom att man lägger en tjock plyfa/spånskiva på bänken som fördelar tyngden.
#6 - 15 juli 2006 19:49
En bild på möbeln skulle inte skada ;)
#7 - 15 juli 2006 20:28
Håller med, ned. Det beror på !
#8 - 15 juli 2006 20:30
[quote=Kjell Fohrman]Är det hjul under TV-bänken så är det kanppast troligt att de är byggda för en så hög kontinuerlig belastning.
Om bänken sedan håller beror på dess konstruktion - om det t.ex. finns stag i mitten så den inte sviktar, om tyngden ligger rätt (dvs akvariets yttersidor ligger nära de bärande delarna i bänken). Detta brukar kunna åtgärdas genom att man lägger en tjock plyfa/spånskiva på bänken som fördelar tyngden.[/quote]Det är knappt man vågar sätta en 32 tum på med hjul man vet inte om han har hjul på:p
#9 - 15 juli 2006 21:06
Har oftast valt ett stabilt bord, förstärkt det och sedan bygg in de nödvändigheter som behövts såsom hyllor, skåp o.s.v.
#10 - 15 juli 2006 22:57
http://www.ikea.com/PIAimages/45780_PE142127_S4.jpg

den ser ut ungeför så här fast konstruktionn e tjockare och har ett hyllplan i mitten.
#11 - 15 juli 2006 23:16
om den ser ut som den på bilden hade jag nog inte litat på den.
Möjligtvis om man förstärker upp den och lägger en tjockare skiva ovanpå.
Nuförtiden finns det ju knappt något som är byggt i massivt trä om man inte bygger det själv.
Ikeas möbler har någon pressad spånskiva med laminat på som inte brukar hålla för mycket.
Men det borde finnas en specifikation på hur mycket bordet pallar för.
#12 - 15 juli 2006 23:18
Den här hade jag till mitt akvarium...

http://www.ikea.com/PIAimages/27385_PE082595_S4.jpg
#13 - 16 juli 2006 08:19
TV-möbler brukar vara klassade upp till Ca 50 Kg, så jag skulle INTE försöka ens utan vissa ingrepp...
Kjell Fohrman
Administrator
#14 - 16 juli 2006 08:32
[quote=konstigrej]http://www.ikea.com/PIAimages/45780_PE142127_S4.jpg

den ser ut ungeför så här fast konstruktionn e tjockare och har ett hyllplan i mitten.[/quote]
1/ Den behöver ha stöd ända ner till golvet i mitten
2/ Förutsatt att toppskivan ligger på sidoskivorna (svårt att se på fotot) så kan det annars funka förutsatt att akvariet täcker hela toppskivan - dvs går ut till alla kanter och inte står en bit in någonstans
#15 - 16 juli 2006 18:40
den har ett stöd i mitten under bänken på ca 20 cm så går inte hela vägen ut som på sidorna.
jo toppskivan ligger på sidskivorna och den e samma mått som akvariet på längden o lite längre på bredden.

vad kan man annars använda att förstärka den med? o hur?
#16 - 16 juli 2006 19:15
[quote=konstigrej]den har ett stöd i mitten under bänken på ca 20 cm så går inte hela vägen ut som på sidorna.
jo toppskivan ligger på sidskivorna och den e samma mått som akvariet på längden o lite längre på bredden.

vad kan man annars använda att förstärka den med? o hur?[/quote]Det man kan vara orolig för är dominosffekten vid en knuff eller liknande då får man sätta tvärstag inne i den[:o]
#17 - 16 juli 2006 19:32
Om du bor i närheten kan jag ev komma och titta och ev ge dig tips,har själv gjort en liknande modifiering av en möbel till mitt 150L;)
(skickat PM)
Kjell Fohrman
Administrator
#18 - 16 juli 2006 19:56
[quote=konstigrej]den har ett stöd i mitten under bänken på ca 20 cm så går inte hela vägen ut som på sidorna. [/quote]
Enligt fotot går den inte ända ner till golvet

Att den inte stämmer på längden är inte så bra - då kan den behöva förstärkas
#19 - 17 juli 2006 09:46
Vill dela med mig av mina erfarenheter vad det gäller tv-möbel. Det skall nämnas att jag aldrig har ställt ett akvarium på tvbänken, men däremot har det plaserats många kg i tv bänken inkl. en tv på 90kg. Tv bänken skulle klara 80kg (det var den enda tv-möbel vi hittade just då med den maximala hållbarheten). Den hade även en vridbar skiva som tv stod på och 4st klena plasthjul. Att ens bara ställa tvn på bänken var väll eg. en idiotgrej. Med tanke på att det även skulle in en förstärkare på 40kg, cd 10kg + dvd och video var det en självklarhet att förstärka hela bänken i sig. De små plasthjulen byttes ut mot 6st tåligare hjul och den vridbara skivan togs bort (tvn höll på att knäcka glaset som låg i skivan). Men trots detta extrema seriösa modifiering, var inehållet tungt nog för att bänken skulle vekna en aning. Glasluckorna i fronten gick lite segt att stänga trots justeringar.
Min slutsats är: Jag skulle aldrig ställa ett 160l akvarium på den klena bänken, OM den inte modifieras maximalt!!

Kan även berätta att jag har modifierat min akvariemöbel med, då jag tyckte att den verkade jävligt klent tilltaget i material för att hålla 450L uppe. Kan även tillägga att 200L akvariet av samma märke hade bättre konstruktion på sin möbel. Känndes lite riskabelt att "bara" ställa 450L på ett torpar trägolv.

//Camilla
#20 - 17 juli 2006 10:12
[quote=C.Ciklid]Vill dela med mig av mina erfarenheter vad det gäller tv-möbel. Det skall nämnas att jag aldrig har ställt ett akvarium på tvbänken, men däremot har det plaserats många kg i tv bänken inkl. en tv på 90kg. Tv bänken skulle klara 80kg (det var den enda tv-möbel vi hittade just då med den maximala hållbarheten). Den hade även en vridbar skiva som tv stod på och 4st klena plasthjul. Att ens bara ställa tvn på bänken var väll eg. en idiotgrej. Med tanke på att det även skulle in en förstärkare på 40kg, cd 10kg + dvd och video var det en självklarhet att förstärka hela bänken i sig. De små plasthjulen byttes ut mot 6st tåligare hjul och den vridbara skivan togs bort (tvn höll på att knäcka glaset som låg i skivan). Men trots detta extrema seriösa modifiering, var inehållet tungt nog för att bänken skulle vekna en aning. Glasluckorna i fronten gick lite segt att stänga trots justeringar.
Min slutsats är: Jag skulle aldrig ställa ett 160l akvarium på den klena bänken, OM den inte modifieras maximalt!!

Kan även berätta att jag har modifierat min akvariemöbel med, då jag tyckte att den verkade jävligt klent tilltaget i material för att hålla 450L uppe. Kan även tillägga att 200L akvariet av samma märke hade bättre konstruktion på sin möbel. Känndes lite riskabelt att "bara" ställa 450L på ett torpar trägolv.

//Camilla[/quote]mitt golv blev snett när jag ställde mitt 325 l med 9 st block under fick slå stötter under huset
#21 - 17 juli 2006 10:31
[QUOTE=stene]mitt golv blev snett när jag ställde mitt 325 l med 9 st block under fick slå stötter under huset[/QUOTE]
Jag har lokaliserat så främre delen står på en längs medgående regel och delen av grund uppbyggnaden. Men vist sätter sig golven efter ett tag. Det är nog oundvikligt. Vi lodade och justerade bänken efter åtskilliga moment. Och akvariet står där fortfarande efter ett ½år. :) Det är ju inte så att man står och hoppar framför akvariet precis... 200l akvaret stod på väggen intill.. och det gungade väldigt mycket. Var mer rädd att det skulle gå åt helvete än 450l karet.

//Camilla
#22 - 17 juli 2006 17:48
[quote=C.Ciklid]Jag har lokaliserat så främre delen står på en längs medgående regel och delen av grund uppbyggnaden. Men vist sätter sig golven efter ett tag. Det är nog oundvikligt. Vi lodade och justerade bänken efter åtskilliga moment. Och akvariet står där fortfarande efter ett ½år. :) Det är ju inte så att man står och hoppar framför akvariet precis... 200l akvaret stod på väggen intill.. och det gungade väldigt mycket. Var mer rädd att det skulle gå åt helvete än 450l karet.

//Camilla[/quote]Jag har tre ungar som står och hoppar fast man säger till det gungar

Annons